Junibebisar 2016
[quote=76040062][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-24 09:57:53 följande:[/quote-nick]
Statistik kan ju inge en falsk trygghet för att det är just det - statistik. Det säger inget definitivt om just din situation, vilket fvp eller mkp gör. Jag vet faktiskt inte vad 90% betyder i det här fallet?
Har nog läst det i någon artikel... Letade upp det: "Cirka 80-90 % av de kvinnor som bär på ett foster med Downs syndrom har en förhöjd sannolikhet enligt CUB. Det innebär, att om alla kvinnor med förhöjd sannolikhet enligt CUB genomgår fostervattensprov eller moderkaksprov så kan 80-90 % av alla foster med Downs syndrom upptäckas på fosterstadiet."
Så här tänker/känner jag:
1.Det gäller Downs, som för oss inte skulle vara orsaken till att göra kub. (Tror inte det stod motsvarande siffror för andra trisomier. Nån som vet om de skiljer sig?)
2. Det skulle krävas extra tester, vilket vi inte vill göra. Frågan är också hur många som får förhöjd risk, där barnet visat sig *inte* ha en kromosomavvikelse när man sen gjort fvp eller mkp. Hur hög är den procenten?
3. Det kan vara nere på 80%, dvs 1 av 5 fall upptäcks inte.
4. Det är en sannolikhetskalkyl, vilket innebär att man satt en gräns där man då vidare testar de med hög sannolikhet enligt den gränsen. Utanför det kan man ju få olika siffror som är olika höga, och frågan är hur man tolkar dem. Jag vet många som inte fått förhöjd risk, enligt kalkylen, men högre än andra runt dem, och då oroar man sig kanske ändå. I Finland, till exempel, låter det som att man bara får svaret att det är förhöjt eller inte. Kanske är det bättre?
[/
Jag har faktiskt inte hittat några siffror på Trisomi 13 och 18 än. Men mina argument att skippa KUB är just statistik för det lugnar inte mig. En mamma tex fick 1:8000 på Downs syndrom och hon födde barn med just Downs syndrom. En annan mamma fick 1:5 för Downs syndrom och gick vidare och hade det inte men däremot en annan avvikelse som hon hade låg sannolikhet för på KUB. Så KUB känns bara så onödigt för min del iaf. Tror chansen i min ålder att få siffror som 1:20 000 är obefintliga, bara åldersrisken är ju körd liksom.
Sedan vill jag slippa gå med oroväckande siffror från KUB i avvaktan tills FVP kan göras efter jul och nyår och oroa mig tills 100% svar kommer som kanske trots allt var en helt onödig oro.