• Lutetzia

Junibebisar 2016

Vi kommer också att ta reda på kön vid RUL, om det är möjligt. Jag vill ju veta så mycket som möjligt om bebisen i magen! Det blir också enklare när man ska fundera på namn.

• Lutetzia
    Tiana skrev 2016-01-23 16:35:28 följande:

Hmm, jag brukar lyssna på min kropp och äta vad jag är sugen på. Idag går det ju bara inte, är sugen på vitt vin! Nån idé o vad det kan vara min kropp vill ha och vad jag kan äta istället? :)

Själv brukar jag dricka alkoholfri cider när jag vill ha något som känns lite trevligare än läsk. :)
  • Lutetzia
    Velveteen skrev 2016-01-24 15:30:04 följande:

Jag är i vecka 22 nu och har i flera nätter haft stark, brännande klåda. Ibland är jag uppe två timmar på natten och bara kliar mig. Jag kliar kraftigt och det går över, men bara i 10-20 sekunder, sen börjar det om... När jag googlat kommer info om "graviditetsklåda" som beror på att gallan och levern inte fungerar riktigt utan det går ut gallsyror i blodet som skapar klådan. Jag har tänkt att ringa mödravården i morgon för att se om jag kan få tid för blodprov som kan påvisa gallsyror. Men i natt så kliade det knappt nåt! Skönt, men jag vill inte ringa Mödravården i onödan så jag börjar fundera om det är något annat? Ex att jag tar kalcium eller järntillskott på kvällen. Någon annan som har klåda på kvällar och nätter?

Jag har haft klåda till och från och i går kändes det som att det kliade precis överallt. Dock tror jag att det hänger ihop med 1) jag brukar äta allergimediciner annars, 2) min hud är generellt sett väldigt torr på vintern och nu ännu torrare. Jag försöker att dricka tillräckligt med vatten under dagen för att inte bli uttorkad och smörja in mig över hela kroppen med kräm för torr hud.  Hjälper hyfsat i alla fall.

Om du inte kommer på någon logisk anledning till klådan tycker jag absolut att du ska kontakta din BM. Bättre att vara på den säkra sidan!
  • Lutetzia

Vi har gjort RUL i dag. Var sååå nervös men allt såg helt normalt ut med bebisen. Vi frågade om kön och hon trodde att det var en pojke men lät inte helt säker. Direkt efteråt gick jag och köpte de första små bebiskläderna. :)

• Lutetzia

Jag har varit orolig till och från, men ändå haft en rätt positiv känsla. Nu efter RUL så känns det som att man kan andas ut mer. Vi har inte köpt något annat än lite kläder, passade på nu när det är rea. De större grejerna kommer vi nog att vänta med tills våren.

• Lutetzia

Jag har ätit som vanligt, kanske något mindre sötsaker än tidigare eftersom jag inte direkt haft något sötsug. Jaghar inte gått upp något, men det är bara positivt för min del eftersom jag är lite överviktig och inte ska gå upp lika mycket som en normalviktig. Min BM har dock inte sagt något alls om vikten, vilket jag tycker är rätt skönt. :)

• Lutetzia

Är det någon annan i v 20 som inte känner tydliga fosterrörelser än? Jag kan känna att det bubblar till lite i magen då och då men är osäker på om det är bebisen eller bara tarmarna. 

• Lutetzia
    Kawinna skrev 2016-02-07 08:59:46 följande:
    Vet du var du har moderkakan? Sitter den i framvägg så dröjer det ju längre :) min sitter i framvägg och jag har börjat känna nu i v. 20 men jag är ju omföderska också så.
    I framvägg. Men nu tror jag nästan att jag är säker på att det är bebisen som jag känner! Har ju misstänkt att jag känt rörelser tidigare men nu börjar det bli som små buffar. V20+0 i dag - halvvägs! :)
    annieh897 skrev 2016-02-08 16:06:36 följande:

Hur långt har ni andra kommit med förberedelser inför bebis ankomst? Vi har som sagt beställt barnvagn, skaffat babyskydd och en hel del kläder.

Vi har köpt en del kläder, inte för mycket. Misstänker att man kommer att få en hel del också, men fina basgrejer som kan vara bra att ha i början. Främst i stl 50 och 56. Vi har inte köpt några saker än och kommer nog köpa lite i taget. Känner ingen stress än. Hur bestämde ni er för Britax Go Next? Det är den barnvagnen vi har tittat mest på.
  • Lutetzia
    Elenius skrev 2016-02-14 17:15:09 följande:

Tack för svaren :)!

En till tanke jag har, är som sagt i vecka 21 har gått 20 fulla veckor.Är det någon mer som inte känner fosterrörelser varje dag, och inte så jättestarkt när du väl känner?

Var hos bm i torsdags och fick höra de lilla hjärtat slå så fint, hon tyckte det var lite konstigt och lustigt att jag inte kände lillan, hon rörde sig HELA tiden. Det tog 30 min av kämpande för att hitta hjärtat för lillan var så arg och gömde sig och flyttade på sig. ( den värsta bebisen BM varit med om) Hahaha!

Men funderar ändå på att jag inte känner av henne varje dag, eller ens flera gånger de dagar jag väl känner henne.

Jag känner inte jättetydligt. Kan känna ibland att det rör sig lite eller en liten buff,  men inte så starkt. Men brukar känna lite varje dag. Är ungefär lika långt gången som du, 20+6 i dag.
  • Lutetzia
    Anastacia1980 skrev 2016-02-29 11:05:48 följande:

Vilken app använder ni?

Har flera men gillar Ovia bäst eftersom den kommer med nya "inlägg" varje dag! Plus väldigt välgjord. :) 
  • Lutetzia
    frucgsvensson skrev 2016-04-02 15:28:59 följande:
    Ärligt talat så struntar jag i vad socialstyrelsen tycker. Alla måste gå till sig själv och göra det dom tycker är bäst för dom och deras barn. Jag gör min bedömning nu och känner att samsovning är en risk.
    Klart att alla måste göra vad som känns bäst för en själv och ens barn.  Men Socialstyrelsens råd är ju just att samsovning är en risk för PSD... Jag fick en folder på min föräldrakurs om just detta.
  • Lutetzia

Har nyligen varit på UL och allting såg bra ut. Min moderkaka var vid RUL föreliggande, men nu hade den växt upp och jag kommer kunna förlösas normalt. Bebisen låg på -2% men det räknas inom felmarginalen. Läkaren sa att bebisen kommer väga runt 3500 kg om den kommer vid BF. :)

• Lutetzia
    ostpaj skrev 2016-05-07 20:54:59 följande:

Ni som vart med om att de väger bebisen, eller uppskattar vikten iaf, varför görs det? När? Hur? Aldrig vart med om...

Jag fick göra det i samband med mitt ultraljud i v 32. Egentligen gjordes ultraljudet för att kolla moderkakans placering (som var bra) men de kollar allt annat "på köpet" när man ändå är där. :) 
  • Lutetzia

35+0 i morgon och var hos BM i dag. Allt såg bara bra ut! Bebisen var nu fixerad. Jag är inte förvånad eftersom jag verkligen känt en förändring den senaste veckan. Ett starkare tryck i nedre delen av magen + sämre matsmältning + att jag jämnt känner mig kissnödig. 

Har fixat det mesta inför ankomsten. I alla fall av de stora grejerna som vagn, spjälsäng, amningskudde, babynest, skötbord osv. Dock har jag inte packat BB-väskan än och inte hellre börjat tvätta bebiskläder. Mest stressad är jag dock över att jag inte hunnit fundera på förlossningsplan. Har ni någon sådan? Hur ska man veta hur man vill ha det? Jag menar, det är ju mitt första barn.

• Lutetzia

Ja det är bestämt att vi ska gå igenom förlossningsbrev med BM nästa gång. Men fick i "hemläxa" att fundera på hur jag vill ha det. 

Gweny: Bra tips om dämpad belysning och att vi vill kolla könet själva. Det hade jag inte tänkt på. :)

• Lutetzia
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-01 12:24:55 följande:

Någon mer än jag som lider i värmen? Vi har 26 grader o jag flyter bort känns det som.

Oh ja! Mår inte alls bra. Känner mig stor, svullen och yr. Har dessutom haft huvudvärk flera dagar i rad, har knappt haft huvudvärk alls sen jag blev gravid. Brukar ha huvudvärk annars i samband med mens.

Någon annan som har ont i fingrarna av svullnaden? Jag kan knappt hålla i en osthyvel eller kniv. :(
Svar på tråden Junibebisar 2016