Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

Junibebisar 2016

Liinaa91 skrev 2016-03-03 20:18:29 följande:

Jobbar också på förskola men jag upplever att det är stress.. men min arbets situation kanske ser annorlunda ut då jag har 15 inskolning denna månaden plus alla tunga lyft .. pust

Ja jag jobbar på storbarn, visst finns en viss stress men jag försöker att koppla bort det. Vi har 22 barn och jag är den enda fasta heltiden på avdelningen för min ena kollega gick på grav ledigt förra veckan. Så stressen kan nog komma.

Tunga lyft slipper jag men det är ju annat som påverkar med lyft upp och ner av stolar, fixande med kläder och utflykter varje vecka, och allting i barnens nivå gör det allt annat än ergonomiskt för mig.
  • vindruvan
    Surprisebaby skrev 2016-03-04 15:48:30 följande:

Om man gör kejsarsnitt då, kan den återgå till samma storlek då? Mitt sexliv hade just börjat när jag blev gravid liksom...

Att få ett snitt beviljat pga oro om sitt framtida sexliv tror jag blir väldigt svårt.
  • vindruvan

Varken första eller denna gång (bor i olika kommuner) har mvc erbjudit föräldragrupper i den form som nämns här utan det har kommit på BVC där det "klumpats" ihop några som bor i samma område och nyligen fått barn till en föräldragrupp. Det gav mig absolut ingenting första gången och blir jag erbjuden det nu kommer jag att tacka nej men jag har också turen att få barn samtidigt som två svägerskor och flera vänner.

Men är man intresserad så fråga sen på BVC.

• vindruvan
    Mamma Lotta skrev 2016-03-05 11:08:47 följande:

Hej på er, det var ett tag sedan jag skrev i tråden! Välkomna alla nytillkomna!

Surprisebaby: Jag var 17 när jag fick mitt första barn och jag var själv då det funkade kanon, nu väntar jag mitt 8:e barn och jag har fött 6 st vaginalt och trots att jag har varit lika orolig och nojig inför varje förlossning så när det väl har varit dags så har jag varit beslutsam och bara fokuserad på att klara uppgiften så jag får se mitt pyre! Oron är en del i processen och den kan i vissa fall vara nyttig! Barn nr 5 låg i säte så jag bestämde mig för snitt, men med tanke på vad som blev efteråt så önskar jag att jag valt annorlunda,. Att välja snitt vid den årstiden är inte optimalt med tanke på infektionsrisken, han är född 29 maj och jag blev jättedålig fick dubbla penicillin kurer och det tog lång tid att återhämta sig! Det kan självklart variera från person till person men prata hellre med bm om din oro!

Gick in i v 27 igår och det börjar bli tungt, har det jobbigt att andas ont i ryggen och fogarna är ohyggligt trött, trots att jag äter järn. Jag kommer iofs att slippa praktiken men det är mycket att plugga!

Vill påminna om Facebook gruppen Junimammor 2016 för er som är intresserade ni kan adda mig Lotta Isberg Larsson så lägger jag till er i gruppen

Hur många grupper finns det skapade utifrån denna tråd? Är den du skriver om nu den som stängdes för fler medlemmar förut?
  • vindruvan
    Mamma Lotta skrev 2016-03-05 19:07:45 följande:

Nej gruppen juni mammor 2016 skapades av Caroline Hellerfelt och är en knapp månad gammal den skapades som jag har förstått det för att de andra grupperna är stängda

Ok få vet jag
  • vindruvan

Har inte behövt byta ut garderoben än men har köpt ett par leggings på hm som nu sitter skönare än vanliga leggings och tunikor. Jobbar på fsk och behöver bekväma kläder jag inte är jätterädd om på dagarna.

• vindruvan

Själv äter eller dricker jag ingenting som står med på listan över icke-rekommenderat. Finns ingen anledning att riskera något i onödan enligt mig. Men alla gör som dom vill.

Dricker aldrig alkohol till maten annars heller och intar alkohol ca 2 ggr/år i vanliga fall så det är inget som fattas mig t.ex. Färga håret brukar jag göra men har inte orkat på senaste tiden men jag hade gjort det om jag haft energin. Jag har frågat både förlossningsläkaren och frisören, inget som dom avråder till.

• vindruvan
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Jag har sökt grav.penning och om jag får den beviljad jobbar jag till kristi himmelfärdshelgen och sen går jag på ledigt. Min kollega fick sitt godkänt för några veckor sedan så jag räknar lite med att även mitt går igenom. 

Om du har ett tungt jobb och inte kan bli omplacerad till andra lättare arbetsuppgifter så borde du söka grav.penning, det är inte alls krångligt och kostar ju inget.  

• vindruvan

Vill fråga er om ni tycker att ni har ändrats när det gäller tex stresstålighet. Jag har kunnat ha det körigt på jobbet utan att känna att jag bara vill lägga mig och gråta, det är helt annorlunda nu... jag har en jobbig vecka på jobbet när jag står med full barngrupp på 22 barn och med vikarier (min enda fasta kollega är bortrest), de återstående dagarna nu är jag själv med en ny vikarie och ingen mer hjälp finns att få. Jag har ont i höfter och ischias, men just stressen över att allt hänger på mig och att barnen givetvis testar en ny vuxen i gruppen på alla sätt (ofta hög ljudnivå) påverkar mig jättemycket. Jag vill bara gå hem och gråta. Min arbetsmoral och lust att engagera mig känns lika med noll nu.

Jag blir frustrerad då jag inte är van vid att reagera såhär.

Någon mer som blivit känsligare?

• vindruvan

Skönt att inte vara ensam om det då. Både mina kollegor och jag själv är inte vana vid att jag inte står pall för stress på jobbet så det känns lite konstigt...

Svar på tråden Junibebisar 2016