• ebe91

Junibebisar 2016

Kan inte minnas att sonen gjorde sånna här volter såhär pass "tidigt" i graviditeten (v25). Magen verkligen hoppar runt och det går inte att missa att se dom heller. Tycker även sparkarna mer o mer övergått till dragningar, och kan tydligt känna vissa kroppsdelar bukta ut.

Annars ligger vi hemma med magsjuka. Sonen spydde inatt, och idag hade vi planerat ha ettårskalas för honom (han blir 1 på tisdag). Är verkligen besviken på tajmingen, jag hade sett fram emot ett stort kalas med mycket dekorationer. Nu blir det istället att klämma in det någon kväll till veckan då jag jobbar hela nästa helg. Och tårtan fick jag slänga i frysen o hoppas att den inte blir helt förstörd när den ska tinas...

• ebe91

Jag tog sambons andrajacka ifjol (då bf 27/2 så hade mycket större mage vintertid). Jag är en xs/s och han är L så jackan räckte gott o väl för mig. Än klarar jag mig utan problem med mina egna, ev att ena jackan som är lite tajtare i modellen börjar bli i minsta laget när jag stänger den. Har mycket större problem med täckbyxorna, där saknas det väl en 15cm för att de ska kunna stängas! Har hittills gått med att bara dra på hängslena och ha en längre jacka, men får väl ta sambons gigantiska andratäckbyxor snart om vi ska ut med skoter eller liknande. (Bor i norrbotten så täckbyxor kan behövas någon månad till).

• ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-06 19:02:06 följande:

Någon här som sökt och fått beslut på graviditetspenning? Jag har sökt och har fått ett godkänt beslut. Med det godkända beslutet skickades det med en försäkran, där man ska fylla i några datum där jag inte kunnat/inte komma kunna jobba!? Jag fattar ingenting. Jag tänkte ringa dem imorgon, men någon här kanske redan har skickat in denne lapp?

Jag menar, jag har ju redan valt datum då jag vill gå på gravpenning?

Du kan ju få beviljat gravpenning men välja att fortsätta jobba ändå, så när du vet att du garanterat jobbar sista dagen kan du lämna in en försäkran.

Har du studerat någon gång? Då ansöker man ju om CSN och får det beviljat, sen vid varje terminstart lämnar du in en försäkran att du studerar - samma princip där iallafall.

Har för mig att man kan lämna in försäkran på försäkringskassans hemsida? Annars är det bara o skicka in blanketten om du nu vet med säkerhet när du jobbar sista dagen :) hoppas du förstod hur jag menar ;)
  • ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-07 10:37:27 följande:
    Aha! Jag har planerat att gå det datumet som jag får gå, 7 april. Dock tänker jag ta tre semesterdagar så att jag kan gå 1 april istället, men det behöver jag väl inte skriva?

Så jag skriver alltså fr.om 7 april, t.om då? Det vet jag ju inte?
    Precis, du skriver 7 april (om det är 60 dagar innan bf) till 10 dagar innan bf.

Ex: jag kommer gå på gravpenning 25/4 (inte fullt 60 dagar kvar då men ville jobba klart veckan innan), har bf 21/6 så ansöker om gravpenning tom 10/6 sen tar jag semester 10 dagar (11/6-20/6) och börjar ta ut fp-dagar fom 21/6. Man kan ju ta ut fp-dagar när gravpennigen tar slut men har så mkt semesterdagar så jag tar av dom. Sen behöver man ju inte ta en enda dag förrän barnet fyller 1 år, beror ju på hur man har det ekonomiskt.
  • ebe91

Jag smorde inte en enda gång förra graviditeten och fick inte en enda bristning. Bristningar är ju till största del hormonellt, så smörja hjälper ju ändå inte. Kan ju däremot vara skönt om man har klåda.

Ang färga håret; jag färgar som vanligt. Jag tänker att man måste få leva också, och eftersom det i dagsläget inte finns någon avrådan på just det området krånglar jag inte till det mer än nödvändigt.

• ebe91
    Surprisebaby skrev 2016-03-12 15:22:07 följande:

Jag tror också att bristningar till största delen är hormonellt. Sedan är det nog viktigt att dricka mycket vatten o äta grönt så att man återfuktar huden inifrån också. Om man får i sig alla nödvändiga vitaminer o näringsämnen så mår ju kroppen bättre o det kanske kan bidra till att man inte får lika mycket bristningar som om man bara hade ätit onyttigt under hela graviditeten (o då menar jag inget frukt o grönt alls).

När det gäller att färga håret så skulle jag försöka hitta naturliga och ekologiska hårfärger, har också läst att man i Danmark avråder gravida från att färga håret. Personligen så tror jag på att precis som att allt vi smörjer in oss med går in i huden, så tror jag att även nagellack o hårfärg gör det. Men det är alltså bara vad jag TROR (menar inte att skrämmas), speciellt om det gäller hårfärg så känns det som att det går nog in i hårsäckarna o ut i blodet. Onödigt att ta risken. Men det är nog ingen fara att färga håret med naturliga hårprodukter. Har hört att det ska finnas särskilda frisörer som endast arbetar med sådana produkter, vet dock inte vilka, men googla.  

Vad tror ni om tuggummi med xylitol o aspartam? Kan jag tugga mina Extra- tugummin med melon- mint smak?

Somsagt, jag lever på som vanligt och utgår från lmv stora rekomendationer (alkohol, nikotin och i matväg). Tugga du ditt tuggummi i lugn ro, jag tror varken det gör till eller från. Själv skulle jag döda för en bit brie men ska försöka hålla mig ifrån det...
  • ebe91
    Kristalii skrev 2016-03-12 16:57:23 följande:
    Jag har en liten brietårta i kylskåpet. :-/ Har ätit både mögelost och parmaskinka under denna graviditet. Inga mängder men ett par gånger. Däremot skulle jag döda för ett glas rött...
    Jag åt lite lite under jul, och har ätit en gång lite lite efter det... Parmaskinka äter jag men då fryst 3 dagar (lmv rekomendation!) så den har jag inte minsta ångest över!

Haha, vi fick en fin flaska amarone när vi hade sambons vänner här på middag kring nyår. Det var då vi berättade att vi väntade barn igen... Och jag har förbjudit sambon att ens tänka tanken på att öppna dendär innan ungen är ute ur mig! Känns som att jag sneglar på den där satans flaskan var o varannan dag, haha!
  • ebe91
    Kristalii skrev 2016-03-12 23:01:31 följande:

Brie står som "undvik äta". Vissa andra saker står "ät inte".

Min man gillar matlagning. Och när vi grävde lite djupare i temperaturer och annat kom vi fram till att det egentligen inte räcker med att säga att köttet ska vara grått. Det går att steka kött genomstekt, men ändå inte komma upp i tillräcklig temperatur för att döda vilken-farlig-sak-det-nu-var.

När jag var gravid första gången fick en äta gravad lax, men inte sushi. Ologiskt tyckte jag. Och nu är det ok med sushi.

Så jag känner mig lite skeptiskt till råden. Men ja, jag borde följa dom. Egentligen.

Alltså lmv säger ju typ att om man ska äta gravat/torkat kött osv bör det frysas 3 dygn innan man äter det, jag kör samma med nötkött som ska grillas så slipper jag äta skosula ;) jag var också jättenoga första graviditeten, undvek allt. Nu har jag läst lmv råd och rekomendationer och följer det i det stora hela. Men det står ju att sushi är okej, så då äter jag det. Och står det att jag kan äta gravat kött bara det varit fruset, då gör jag det med.
  • ebe91
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Ska söka gravpenning så kommer jobba sista dagen 21/4 (bf 21/6).
  • ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-14 22:40:18 följande:
    Oj du får nog skynda att skicka in ansökan nu, det kan ta flera veckor innan du får beslut. Och sen ska du skicka in en försäkran också. Vet inte om det är handläggningstid efter det OCKSÅ för att räkna ut ekonomiskt osv.
    Jag fick moderskapsintyget igår så har inte kunnat göra det snabbare, men var ju hemma på gravpenning ifjol så egentligen har de ju alla mina uppgifter redan så tror inte det kommer ta så länge och fatta beslut denna gång heller :) men har tänkt fixa allt denna vecka!
Svar på tråden Junibebisar 2016