• annanaa

Junibebisar 2016

Susanna86 skrev 2016-06-18 17:40:33 följande:

Jag skulle ju in på bedömning om en igångsättning i onsdags kl.9, (skulle sättas igång onsdag eller torsdag).

Men kl.00 natten till onsdag började Värkarna, åkte in vid 03 och va öppen ca 2 cm, de valde att ta hål på hinnorna 04:11 för att kunna sätta en skalpelektrod på bebis för att få en bättre kurva. Då plötsligt var jag öppen 4 cm. Men sen gick det segt. Öppen 5 cm rätt länge o de satte värkstimulerande dropp öppnade mig från 5,5 cm till 10 under tiden de satte eda, fick eda eftersom det tog sån tid. Krystvärkarna börjar under tiden de satte eda så hann inte få någon eda.

Kl.10:15 den 15/6 föddes vår älskade tredje son.

Enligt tul skulle han väga 4000-4500 gram, ut kom en kille på 5300 gram och 56 cm! Endast lustgas som smärtlindring :)

Grattis! Jäkligt bra jobbat, hejja dig! :)

Detta gör mig dock nervös då de uppskattat att min bebis väger 4400 idag.

Äsch, ut kommer de alltid!

Börjar bli mer nervös för att ta med henne hem än föda faktiskt...
  • annanaa

Grattis till alla!

Imorgon är det förhoppningsvis min tur, har tid kl 09.00. Känns läskigt nu att veta (nästan 100) att imorgon ska hon ut.

Någon som tagit hål på hinnorna som kan dela med sig lite? För det är väl första steget vid en igångsättning? Hur funkar allt? :)

• annanaa
    Norrlandstjejen skrev 2016-06-21 09:03:52 följande:

Satt och funderade på en grej.

Om jag går efter mensens första dag är BF 29 juni för mig. På RUL gav de ett datum 24 juni. Har det skiljt några dagar för er också? Ni som redan fött i den här gruppen vilket datum stämde bäst på er (om det skiljde)?

Jag hade inte en aning om senaste mens. Min mens har aldrig varit något jag vill minnas :D men befruktningen (eller aa vi hade sex då, försökte följa ägglossning, jag brukar inte anteckna sex annars ;)) skedde 23/9 så barnmorskan fick humma lite och kom fram till 13/6 & enligt rul 17/6. Bf+4 idag :)
  • annanaa

Har legat på förlossningen sen 13.00 & ännu har inget hänt, tappen är ca 2cm och öppen ca 3,5cm. Barnmorskorna springer in lite då&då och undrar hur det går då jag tydligen har ganska kraftiga regelbundna värkar enligt ctg men jag känner absolut ingenting. Tänk om bebisen bara trillar ut ;)

Väntar på läkaren för snart blir det igångsättning. Troligtvis "staven/snöret" så att de kan avbryta ifall det blir för intensivt.

• annanaa

Tji fick jag...

staven/snöret sattes in för ca. 2 timmar sedan och därefter blev värkarna rätt tydliga. Vet inte om det ens är möjligt att de förstärks så snabbt eller om jag bara fokuserar på dem nu..

De valde bort gelen för mig eftersom jag inte haft tydliga värkar innan & gelen går inte att "avbryta" ifall det blir för intensivt.

Staven/snöret (alla barnmorskor säger olika här) är som en platt ob med ett snöre som sätts in bakom tappen. Den var i storleken av en miniob ungefär och helt platt. Gör inte ont att sätta in, men det va inte skönt ;)

Sen är det bara att dra ut när den gjort sitt. Upp till 24h kan det ta...

• annanaa

Ligger på förlossningen och gråter nästintill.

Staven hade som jag misstänkt åkt ut & värkarna är nu nästan fruktansvärda. Kul då att höra att jag gått från ca. 3,5cm öppen till 1,5cm. Hur kan det ens va möjligt?! Inte schysst.

Nu får jag sovdos om jag vill men jag gillar inte tabletter. Åh jag som verkligen trodde på detta....

• annanaa
    Millemupp skrev 2016-06-22 00:14:19 följande:

Men fy, lider med dig!! Du kan kanske få nån annan smärtlindring istället?

Tack<3

nu har jag fått bricanyl för att pinvärkarna skulle dö ut & morfin mot smärtan.

De ville ge sömntablett men jag försöker hellre utan... Tycker inte om sömntabletter...
    rpl skrev 2016-06-22 02:30:05 följande:

Hände nästan samma för mig. Då sa min underbara barnmorska att jag gått från 4 cm som ett gummiband till 2 cm men ovalt och att det gärna blir så i öppningsskedet och att ovalt 2 cm var mycket mer på väg än 4 som gummiband. Tror absolut det går åt rätt håll och att det händer grejer i rätt ordning. Men tro mig jag vet hur segt och hopplöst det känns.

Håller tummarna för dig. Lycka till!

Tack snälla!

Nu funderar jag på om det går åt rätt håll igen. Fick som sagt bricanyl men värkarna är inte borta + att jag misstänker att fostervattnet gått, dock rosa? De har ju petat en del på mig idag så visst kan det va blod men senaste petningen va 3 timmar sedan och nu kom det lite försiktigt. Dags att ringa på klockan:)
  • annanaa

Nu ploppar det ut bebisar!

Grattis till er alla.

I onsdags 21.04 kom vår flicka på 4670gram & 54cm lång. Efter de gjort hål på hinnorna och strax över 2liter fostervatten kommit ut var jag glad att jag va på sjukhuset och inte i min fina säng ;)

& jag som ALDRIG skulle använda mig epidural... Jag skulle aldrig ha överlevt utan den. ;) idag har jag träningsvärk i muskler jag inte visste jag hade, men oj vad alla smärtor bara tynade bort, min fina flicka är här! <3

• annanaa
    ostpaj skrev 2016-06-24 10:00:45 följande:

Grattis!! Min dotter är 3 timmar äldre än din :D så roligt med så nära. Tror det ploppade ut ganska många i onsdags. Hur mår ni nu? Jag väntar på att bli utskriven så vi kan få åka hem. Gjort kontroll hos barnläkare och allt såg bra ut. Får nog åka i eftermiddag :)

Så roligt! Grattis :)

Konstaterades tyvärr igår att flickan har för snabba andetag så hon ligger på neo meDans vi får bo kvar på BB.... Antingen beror det på infektion eller så behöver hon bara lite tid att komma ikapp. Ingen aning om när vi får komma hem så det känns för jävligt just nu faktiskt. Men det är bara att vänta!
  • annanaa

Imorgon när lilla damen fyller 1 v får vi troligtvis åka hem. Infektionsproverna på den lilla visar noll och andningen har blivit rejält mycket bättre. Men gissa om jag kommer ha svårt att sova första dagarna hemma utan en maskin som hela tiden mäter & visar att hon mår bra...

& äntligen kom amningen igång! Naiv trodde jag att de bara slänger upp bebisen på bröstet och så funkar det. Men nej, vilken kamp vi haft. Hade tillslut igår en underbar barnmorska som tog sig tid och hjälpte mig under hela kvällen.

Hade första permissionen idag och mamma kom förbi på en kort promenad runt sjukhuset & kaffe på en bänk. Mötte ett par utanför förlossningen och kvinnan verkade ha rejält ont och skällde en hel del på sin kille ;) jag saknar inte smärtan, men vilken häftig upplevelse som gav mig min fina flicka.

• annanaa

Första natten hemma & Min lilla flicka var inte snäll.. Hon har en jäkla tendens att inte amma klart, hon ammar kort för att bara 30-60 minuter senare vilja amma igen!

Det blev en hel del spring inatt pga av det så nu gav jag upp och gick upp och satte mig framför tvn.

Desto roligare var det att ställa sig på vågen! Gick upp totalt 23kg & igår 1 vecka efter förlossning har jag gått ner 18 utav dem! Jag & mannen slog vad om hur mycket och jag var närmast, mitt pris: amningskudden från doomoo. Om inte någon annan har ett bättre förslag på kudde? ;)

• annanaa

vad har ni för upplevelser & erfarenheter kring acos D-vitamin droppar som man får av BVC? Min flicks fick första 5 dropparna i onsdags och sen dess är hon otröstlig ( förutom tutten) och man ser hur ont hon har i magen, :(

• annanaa
    annieh897 skrev 2016-07-08 18:05:15 följande:

Ont i magen här också, men vet inte om det beror på dropparna. Har börjat med Minifomdroppar och hon har iaf inte gallskrikit sen dess men är gnällig, framförallt på kvällen.

Kan inte heller säga helt 100 att det är dropparna men det började i samband med det och googlar man detta är jag inte ensam...

Mannen åkte och köpte pysventiler och provade för 2 timmar sedan, det var minst sagt spännande! Var inte beredd på att hålla imot den flög ut tillsammans med en pil av bajs. Hoppas det hjälpte!! Första gången idag som jag kunnat lägga ifrån mig henne utan gnäll. Ska göra en till pysare innan läggdags och förhoppningsvis får jag sova något inatt!
  • annanaa
    Oscarsmamma84 skrev 2016-08-03 11:08:04 följande:

Elin är nu 6 veckor och hon har blivit så jobbig med maten. Hon äter o skriker. Innan kunde hon lätt komma upp i 150 ml men nu får jag i henne Max 90 o ibland bara 10-30 ml de senaste dagarna.BVC säger hon är i en fas o att hon är för nyfiken för att äta. Men det gör att hon är vaken 1 gång i timmen hela nätterna o jag håller på att bli knäckt av sömnbristen. Hon väger redan 5080 gr o är 57 cm lång.

Troligtvis samma sak som händer här. Jag helammar och vissa dagar har jag suttit med bröstet i timmar men nu vill hon bara äta snabbt för att kunna vara med och titta på saker. Tidigare kunde jag amma och sen lägga ner henne en stund för att vila men nu vill hon se mer än bara taket, babygymmet duger bara för en stund. Hon sover bra mellan 23 - 05 med kanske 1,2 amningar men efter det vaknar hon varje timma och vill bara mysa. Kan ju tillägga att hon väger 5725 & är 58,5 cm lång 6,5 veckor gammal.
Svar på tråden Junibebisar 2016