Inlägg från: UK Jennie |Visa alla inlägg
  • UK Jennie

Junibebisar 2016

annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

Tja, det finns alltid skrackhistorier, det galler inte bara vandningsforsok utan aven vaginal forlossning, kejsarsnitt osv. Allitd finns det en historia dar en lakare har gjort ett misstag som lett till fruktansvarda konsekvenser. Men absolut vart att tanka pa for- och nackdelar innan du bestammer dig! Vanderningsforsok ar ju valdigt vanligt sa om du vill foda vaginalt sa lat iallafall inte smarta hindra dig, det ar sa olika fran fall till fall och jag tyckte da som sagt inte att det gjorde ont.

Mitt misslyckade vandningsforsok ledde till planerat ks och det var en jattebra upplevelse, men helst hade jag velat foda naturligt sa jag ar glad att jag forsokte allt (aven kinesisk medicin, en metod som heter Moxibustion - anvands det i Sverige??). 

Denna gangen ligger bebisen med huvudet nedat sa jag hoppas pa vaginal forlossning! Men blir inte ledsen om det slutar i snitt Huvudsaken ar att det slutar med en frisk bebis i famnen <3
  • UK Jennie
    Familjen N skrev 2016-05-20 13:34:50 följande:
    Hur kommer det sig att Norge har BF 40+3? I Sverige har vi på 39+6 vilket jag tycker är lite märkligt det med. Lättare om alla länder hade 40+0 kan jag tycka :)
    Hm, maste val bygga pa statistik? Dvs nar kvinnor vanligtvis far sina bebisar - kanske ar det sa att varje land samlar sin egen data och 'bestammer' vad som ar lampligast? Om man i Sverige ar fullgangen vid 39+6 och far ga 14 dagar over tiden sa ar det ju mindre an vad man tillats i Norge - sa kanske bra att bo i ett land dar man ger kroppen langre tid att komma igang sjalv?

Jag bor i UK, har ar det 40+0 - tror jag men inser att jag inte ar saker! Med ett snitt bakom mig vill jag absolut inte bli igangsatt, sa jag tar garna emot tips pa att satta igang forlossningen Ska be om hinnsvepning pa onsdag nar jag gar till bm, da ar jag 38+2. Hoppas aven att det hjalper att vara aktiv, jag jobbar fortfarande och tranar 3-4 ggr/v. Men hittills inte kant nagra tecken pa att det skulle komma igang. Visst far jag forvarkar emellanat men inte sa ofta som andra verkar ha det, och kan inte saga att de okar ju mer gravid jag blir...
  • UK Jennie

Tack for tipsen! Ja har far man fragar om hinnsvepning fran v38 aven om det inte gor rutinmassigt forran v40.

Jag ar radd for att spricka - men inte slidan utan livmodern ????

• UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-05-22 22:39:43 följande:

Jag har funderat på det där med nappar och flaskor och inte köpt ngt ännu. Måste man göra det? Minns inte riktigt. Min dotter började med napp efter nån/några veckor för att sen bara spotta ut och började suga på fingrarna. Flaska kommer jag inte ihåg hur jag gjorde. Läcker ju mjölk redan nu så antar att det kommer att komma igång på en gång efter fl den här gången med.

Vi anvande inte napp med forsta och planerar det inte med denna heller (inte lika vanligt i UK som i Sverige). Flaska kan nog vara bra om man vill pumpa mjolk och ge pa flaska, men det brukar man ju inte gora precis i borjan iallafall sa jag tanker inte ha med det till BB. Litar pa att amningen ska fungera!
  • UK Jennie

Jag jobbar pa dagarna, men som ni marker ar jag valdigt distraherad... Bara 4 dagar kvar nu  
    Ja snart ar var manad har! Jag ar beraknad till 5:e men forbereder mig pa att ga over tiden. Har kopt hallonbladste som jag dricker just nu

• UK Jennie

Oj, har var det action! Hoppas det gar bra Gweny, och blir det snitt sa blir det bra det med! Min forsta kom via snitt pga satesbjudning och det var en jattebra upplevelse.

Jag var hos BM idag och bad om hinnsvepning, eftersom jag absolut inte vill ga over tiden och bli igangsatt (pga mitt tidigare snitt). Har i UK far man be om svepning from v 38, jag ar 38+2 idag. BM sa att livmodertappen var 2 cm och har borjat mogna, men huvudet var fortf hogt sa det var svart att gora svepning. Ska tillbaka om en vecka och hoppas det gar battre da!

• UK Jennie
    Gweny skrev 2016-05-26 11:53:29 följande:

Hej igen, tack för er omtanke!

Jag blir kvar på avdelningen. Läkaren ville ha fortsatt koll på mig. Bedömde dock att det än så länge är en "lätt" havskapsförg. Då jag inte är så påverkad och bebis mår bra i magen.

Dock blir det vändningsförsök imorgon, känns nervöst. Lyckas det inte, kommer det bli snitt. Lyckas det så blir det igångsättning...han sa dock inget om när. Men skulle gissa på nästa vecka.

Mycket att ta in...Nervöst & spännande.

Dock tråkigt att behöva vara kvar, men eget rum iallafall. Får hoppas på helgpermis.

Jag gjorde vandningsforsok med ettan. Det var inte smartsamt - bara lite obehagligt. Tva olika lakare forsokte men hon satt som ett berg De haller koll pa bebisen sa att den inte blir stressad. Jag tyckte klart att det var vart det, och bebisen madde fint! 
    Hur det an gar sa kommer du alltsa fa traffa din lilla snart - sa spannande!!
  • UK Jennie
    Bibi84 skrev 2016-05-26 14:56:32 följande:
    Ligger här och känner fortfarande värkarbete, kommer av och till i olika styrkor, tog två alvedon kl 13, fick sova lite, men vaknade upp kl 14 igen. så liten vila fick jag i alla fall. :)
    Vad spannande - kanske det ar pa G! Vilken vecka ar du i? 
  • UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-05-27 10:45:09 följande:

Jag har en till fundering, lite konstig kanske, men jag har aldrig haft två barn förut ;) ni som har fler än ett barn, har ni plockat bort alla småsaker innan bebisens ankomst? Min treåring just nu leker liksom med små magnetpinnar och kulor, små som ett större blåbär. Inget man vill att bebisen äter sig mätt på. Likadant med magnetiska bokstäver som sitter på perfekt nivå på frysen för en nyfiken liten. Jag vet att den sover och är i princip orörlig första tiden, men hur har ni gjort med små leksaker?

Jag har ocksa bara en hittills, men har inte tankt oroa mig for detta den forsta tiden da bebisen som sagt ar ororlig. Kanns onodigt att plocka bort nu - om 6 manader nar det ar dax kanske din 3/4-aring leker med helt andra saker
Svar på tråden Junibebisar 2016