Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

Junibebisar 2016

Bibi84 skrev 2016-05-18 21:46:36 följande:
    Bor i Norge. Där av. Men frågan är varför man i kommunala dagis menar att barn ska vara hemma mer, menar dom att barn inte har det bra på dagis i Sverige, eller att barnen är för lite med sina föräldrar? Jobbar själv på dagis så är väldigt insatt i hur vi jobbar här. För mina barn fungerar det väldigt bra att vara på dagis trots att jag är hemma osv. Har försökt hämta tidigare, men kommer inte från dagis tidigare ändå. :) Så barnen har själva valgt att vara där längre. Sen så har ju barnen inte varit på dagis varje dag eller så, vi har kunnat se an veckan osv. Vet där emot att det finns privata, föräldrakooperativ som gör som vi, betalar man för 100% plats så har man det. (100% är väl 40 timmar eller hur är det?) där säger dom inte att, ok nu när föräldrarna är hemma med en nyfödd så ska dom äldre inte få gå på dagis mer än 15 timmar i veckan. Det är en  process att ta sig till dagis för många, så ska man hämta efter 5 eller 3 timmar, beroende på antal dagar man har fått av dagis att använda. Om man har barn med f eks. kolik så är ju dagarna inte lätt alls, och heller inte nätterna.Inte så kul att vara SUPER mamman då inte varje dag. Jag försöker bara se saker från en sida som visar hur det ofta är. Oj ojoj...långt inlägg, men hoppas att du förstår vad jag menar. :)

Ok. Jag jobbar också på förskola men håller inte med om att barnen behöver gå full tid på fsk när en förälder är hemma, hos oss är det dock 35 timmar/veckan som man har rätt till då dom tyvärr precis har ökat upp det från 30 timmar/veckan. Sen beror det också på åldern på det äldre syskonet, egentligen har ju barn under 3 år inget behov av att gå på fsk men tyvärr verkar många föräldrar inte lita på att dom själva kan tillfredsställa sina barns behov och tror att barnen har det bättre på fsk vilket jag tycker är sorgligt faktiskt. Sen är grupperna så stora redan som dom är så att det (enligt mig) är onödigt att trycka in extra mycket barn på så pass många timmar/veckan som vi har här som egentligen inte behöver gå 30/35 timmar när man har en förälder som är hemma när barnen som har heltidsarbetande föräldrar med ibland långa restider osv har ett annat behov av att gå heltid. Många barn (både 1-årinar och 5-åringar) går ju längre dagar än vad vi pedagoger som arbetar heltid gör.

Men det är en lång diskussion och den kan hålla på i evigheter. Huvudsaken är att barnen mår bra.

• vindruvan
    Bibi84 skrev 2016-05-18 23:33:08 följande:
    haha...det håller jag med om! tänker att om man egentligen ska diskutera sånt, så är det lättare att göra det muntligt än skriftligt! Lättare att förstå vad den andra menar osv. Jag säger absolut inte att alla barn har bäst av att gå 100% på dagis, och sen vad man menar antal timmar 100% är ju avgörande. MEN, som du säger, det viktigaste är att barnen har det bra. 

Min lilla tjej ligger och rör på sig så att jag inte kan ligga på sidan men på ryggen. Hur sover ni på natten? Jag sover bäst på sidan, men så fort hon börjar gymnastik så måste jag ligga på ryggen. 

Absolut är det så, det blir alltid svårare i skrift med risk för feltolkningar och annat. Men vi är ju eniga om att det ska vara för barnens bästa och det är ju huvudsaken.

Ang sovställning, jag ligger nog bäst på sidan. Ibland funkar det på rygg men då tycker jag att det trycker upp mot lungorna mera och det blir lätt obehagligt. Men jag upplever också mer action när jag ligger på sidan.

• vindruvan
    valpis85 skrev 2016-05-20 07:24:53 följande:

Får man ut samma summa på gravpening som föräldrarpening?

Ja, enligt FK så är det samma procent av lönen på sjukskrivning, grav.penning och föräldraledighet.
  • vindruvan
    ostpaj skrev 2016-05-20 18:44:36 följande:

Äntligen ledig! 32 dagar kvar! :D

Det ni skriver om gravidpenning och föräldrapenning, jag har nu planerat fr.o.m måndag t.o.m 20e juni på nya barnets dagar, så fick man välja "anledning", varpå jag valde graviditet.

När jag planerar efter det, hur vet man hur länge man ska söka för graviditet. Omöjligt att sia om framtiden. Ska man ändra dagarna bakåt sen till föräldraledig när bebisen väl kommit? Kanske inte spelar så stor roll... =/

Vad har du ansökt om? Föräldrapenning eller graviditetspenning?

Jag har planerat snitt men har graviditetspenning till det och följande två veckor efter snittet tar jag semester från jobbet för att spara på föräldradagarna.
  • vindruvan

Ja men dåså, då kom du på det själv. Grav-penning måste man ju ansöka om i god tid osv så då hade det varit en annan sak. Men då är du ju redan föräldraledig oavsett när barnet kommer, för det ändras inte hur mycket du får osv ifall barnet är fött eller inte utan föräldrapenning har man ju rätt att ta ut ett tag innan bf och sen är det ju upp till var och en hur många dagar och hur stor omfattning man tar ut. Man kan ju även vara föräldraledig från sitt arbete utan att ta ut dagar från FK (om man nu skulle ha råd med det... )

• vindruvan
    valpis85 skrev 2016-05-22 11:22:21 följande:

När ska man koka flaska och nappar? Ä vecka i 38 och hur ska dom förvaras innan Andvändning

Före användning, det gör du ju som du vill. Förvara kan du ju göra där det passar hos er, i ett skåp/låda som era glas/tallrikar osv.
  • vindruvan
    valpis85 skrev 2016-05-22 13:04:53 följande:

Men flaskorna vill jag ta med till bb då det är till en bröst pump. Hur länge är dom sterila efter kokande? Och napparna kanske man kan lägga i en påse i bb väskan?

Jag tänkte koka någon vecka innan och sen packa ner det i en påse i bb-väskan. Anledningen till kokandet är ju att dom är nya och från fabrik, du behöver inte koka dom precis innan användning för att det ska gå bra. På Neo sa dom till och med åt oss att inte koka napparna, att det var överdrivet. Det kom då från sköterskor och barnmorskor som jobbade med för tidigt födda och sjuka bebisar. Vi kokade det som var nytt ändå.
  • vindruvan
    ostpaj skrev 2016-05-22 22:39:43 följande:

Jag har funderat på det där med nappar och flaskor och inte köpt ngt ännu. Måste man göra det? Minns inte riktigt. Min dotter började med napp efter nån/några veckor för att sen bara spotta ut och började suga på fingrarna. Flaska kommer jag inte ihåg hur jag gjorde. Läcker ju mjölk redan nu så antar att det kommer att komma igång på en gång efter fl den här gången med.

Kan ju bara tala för mig själv, anledningen till att vi har köpt flaskor och kommer att ta med till bb är för att jag inte kommer att amma. Nappar har vi köpt ett 2-pack och så har det kommit i babyboxar m.m. och jag kommer att ta med 2 st till bb ifall han vill snutta på något.
    Självklart måste du inte köpa det, det är ju upp till var och en och hur man vill göra och det är ju inget som inte går att inhandla efteråt heller om man märker att behovet finns.
    Sist fick dottern napp av personalen på neo och då blev hon van vid den vilket gjorde att vi fick ut och köpa nappar medan hon låg inlagd för att hon skulle ha egen och inte behövde låna från neo.

• vindruvan
    Tiana skrev 2016-05-24 15:37:29 följande:

Oj, här händer det nåt nu. Upptäckte precis blodblandade flytningar. 36+0 idag. Tur vi ska på studiebesök på förlossningen ikväll så kan jag passa på att fråga dem.

Ja nu var det ju samma dag så ok men till mig som träffar förlossningsläkare rätt mkt så har dom noga påpekat att alltid söka direkt vid blod eller vattenavgång. Även om det bara är lite.

Hoppas ni får ett bra studiebesök och att ni kollar upp dig.
  • vindruvan
    Blomman1985 skrev 2016-06-03 11:22:32 följande:

Spännande med allt som händer nu. Dock inga tecken här hos mig. Eller kanske lite molvärk då och då, om det nu inte är inbillning för att man så gärna vill känna ????

En annan fråga till er som vet, jag jobbar sista dag nu på tisdag 7/6 innan jag går på föräldraledighet för barn nr 2. Hur gör jag då med barn nr 1, får jag inte ha henne på förskola alls? Vet inte hur jag ska kunna aktivera en 4 åring hela dagarna när det dessutom är 30 grader varmt ute. Jag orkar ju inget och det kommer verkligen inte funka. Jag har 17 dagar kvar till bf. Någon som vet?

Hos oss (arbetar på fsk) får man ha barnen 30 timmar/veckan när man är föräldraledig/arbetslös, är man sjukskriven så har man rätt till heltid. Här har vi också att de första 30 dagarna efter bebisens ankomst så har man rätt till heltid men efter det går man ner på de antal timmar som är tillåtet i kommunen.

Men det beror ju på vad just er kommun har för bestämmelser kring det, det skiljer ju rätt mycket (allt mellan 15-40 timmar/veckan) mellan olika kommuner. Det är inte upp till rektorn att bestämma utan det finns ett politiskt beslut i varje kommun.

Prata med pedagogerna om vad som gäller hos just er.

• vindruvan
    ostpaj skrev 2016-06-05 18:58:25 följande:

Det här med taxi till förlossningen (Danderyd, sthlm) ... Jag börjar ge upp hoppet om en vettig människa i min närhet, så jag vill ha alternativ klara.

Jag har hittills läst om färdtjänst/sjuktaxi, att man sparar taxikvittot och får pengarna tillbaka (förutom 140kr som sjuktaxi kostar). So far, so good. På färdtjänstens hemsida hittar man också info. Allt är klart, FÖRUTOM vilket jävla nummer man ska ringa! Blir galen! Finns "boka här" och "ring hit", "logga in på mina sidor" men då är det rullstolstaxi, bårtaxi, skoltaxi, liggtaxi, liktaxi, mattaxi, vad fan som helst men inget nummer att ringa om man vill ringa efter vanlig bil.

Då är min fråga, ringer man vanliga taxi 020 20 20? Och det funkar som sjuktaxi, att man betalar och skickar kvittot sen?

Det tror jag, då det ju är en vanlig bil du kommer att åka. Ring dit och fråga annars, dom vet ju.
  • vindruvan
    ostpaj skrev 2016-06-05 20:55:19 följande:

Ring vart? Tänkte först ringa förlossningen och fråga, men känns som att jag tar upp telefontid som ngn annan behöver mer ;) Tänkte också på att ringa taxibolaget.

Nej inte till förlossningen såklart, till taxibolaget. Det kan du ju ringa nu eller när som helst bara för att fråga vad som gäller så vet du sen när det är dags.

För att beställa vanlig bil hos Taxi020 ringer du 020- 202020.
  • vindruvan

Från www.1177.se

Sjukresa vid förlossning

Du har rätt till ersättning för en sjukresa till och en sjukresa från förlossningsmottagningen. Om du inte har möjlighet att resa med egen bil kan du resa med taxi.

När du reser till sjukhuset med taxi betalar du kontant. Du får ersättningen i efterhand. Skicka in originalkvitto tillsammans med moderskapsintyg eller ett registerutdrag från skattemyndigheten samt information om förlossningsklinik till Kundservice för färdtjänsten, Box 30103, 104 25 Stockholm.

När du reser hem ordnar personalen på vårdavdelningen med sjukresekort om du inte kan resa med egen bil. Du måste dock själv ordna med bilstol för spädbarn i taxibilen

• vindruvan

Du kan välja vilket bolag du vill antar jag, Taxi020 / kurir / Sthlm osv.

Bara spara kvittot.

• vindruvan

Om en person hade tänkt ställa upp på att köra mig i ett sånt läge hade jag varit väldigt besviken och förbannad om den inte kunde anstränga sig så pass att hålla sig nykter under ca 2-3 veckor. Tragiskt!

Men antingen ringer du ett annat bolag för att höra om dom vet mera eller så går du på att det löser sig med kvitto efter. Det är ju inget speciellt bolag som kör just resor till och från sjukhus, inte heller färdtjänst är ett bolag (min pappa åker så) så det ska inte vara nåt konstigt. Men du får nog räkna med att det tar några veckor att få tillbaka pengar.

• vindruvan

Sen vill jag tillägga att det är ingen skillnad för chauffören om du åker sjuktaxi/färdtjänst eller en vanlig körning utan det är sen mellan dig som kund och den instans som står för mellanskillnaden i priset. Därför vet kanske inte chauffören eller de som sitter i växeln och bokar körningar.

• vindruvan
    ostpaj skrev 2016-06-05 21:59:00 följande:

Ja, pengarna är det ingen brådska med. Bara att de kommer ;) tror det lätt skulle gå på över tusenlappen, så kan man betala endast 140 gör jag gärna det. Känner likadant. Tycker man kan hålla sig nyktermen det är tydligen för mkt begärt för vissa. Därför jag börjar leta alternativa sätt och t.o.m funderar på om jag måste ta treåringen med mig. T.ex det här med förvärkar,som är nytt för mig och nu hållt på i fyra dagar, TÄNK OM, det vart dags igår, (ändå i v 38 så ingen omöjlighet) och så jävla dragen så sitter bara och svamlar. Dra åt helvete, har jag lust att säga.

Är det barnets pappa som beter sig såhär?
    Har du någon barnvakt till din 3-åring som inte är densamma som den person som ska köra dig? Jag vet inte alls hur det fungerar om man tar med sig ett barn till förlossningen, har du kollat hur det ser ut på Danderyd ifall du kommer i ett sånt läge?

• vindruvan
    ostpaj skrev 2016-06-05 22:23:37 följande:

Nej, tror att barnvakt löser sig lättare än skjuts. Men bara sånt man tänker på när man är irriterad. Sen kan jag bli så sur och tänka "skit samma!" Och lösa t.ex skjuts på annat vis bara för att make a statement ;) för att visa "kan själv" :) Men för i helvete. Snart är bebisen ute iaf. Då kan jag strunta i allt och alla och folk får dö i njursvikt om de vill.

Ok, låter jobbigt ändå. Det klart att det löser sig för dig när det är dags men jag förstår din frustration över att känna att man inte kan slappna av och förlita sig på de människor som man ska kunna gör det på.

Svar på tråden Junibebisar 2016