Junibebisar 2016
Ok. Jag jobbar också på förskola men håller inte med om att barnen behöver gå full tid på fsk när en förälder är hemma, hos oss är det dock 35 timmar/veckan som man har rätt till då dom tyvärr precis har ökat upp det från 30 timmar/veckan. Sen beror det också på åldern på det äldre syskonet, egentligen har ju barn under 3 år inget behov av att gå på fsk men tyvärr verkar många föräldrar inte lita på att dom själva kan tillfredsställa sina barns behov och tror att barnen har det bättre på fsk vilket jag tycker är sorgligt faktiskt. Sen är grupperna så stora redan som dom är så att det (enligt mig) är onödigt att trycka in extra mycket barn på så pass många timmar/veckan som vi har här som egentligen inte behöver gå 30/35 timmar när man har en förälder som är hemma när barnen som har heltidsarbetande föräldrar med ibland långa restider osv har ett annat behov av att gå heltid. Många barn (både 1-årinar och 5-åringar) går ju längre dagar än vad vi pedagoger som arbetar heltid gör.
Men det är en lång diskussion och den kan hålla på i evigheter. Huvudsaken är att barnen mår bra.