Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

Taiga skrev 2016-01-27 11:44:20 följande:

Ja det var preciiiis över gränsen här med! Skönt att de tar det på allvar ialalfall :)

Ja, verkligen. Några dagar senare då vi var hos barnmorskan så sa hon att dom är så jäkla petiga på RULen. De har maxmått på många olika organ och grejer i kroppen på bebisen som är helt obetydande EGENTLIGEN. Men bra att de kollar och är så petiga egentligen, men de sätter säkert igång en massa i vissa föräldrars huvuden också.
  • frucgsvensson
    Ajvar skrev 2016-01-29 09:44:34 följande:

Tjohoo, RUL igår med en galen liten grabb som inte var blyg att visa snorren för fem öre. Blev framflyttade en hel vecka så vips var man i 19+3 :). Har också moderkakan i framvägg men tycker mig kunna urskilja rörelser lite varje dag faktiskt. Inatt låg jag vaken i timmar med en steeeenhård klump på magen, under naveln typ. kan det varit någon sammandragning? Nån som vet?

Grattis till pojken! :)

Ja, det var garanterat en sammandragning du hade. Får sånna flera gånger om dagen nu :)
  • frucgsvensson
    rpl skrev 2016-01-31 19:03:14 följande:

Hej, är i v 21 (20+2) och har sedan några dagar haft FRUKTANSVÄRT ont i magens nederdel, främst på vänstersidan. Känns som håll fast mer knivhuggssmärtor. Det håller i sig i upp emot någon timme åt gången och jag kan knappt gå. I fredags fick jag kryp upp för trappan för det gjord så ont. Det är inga sammandragningar för magen är inte alls hård. Någon som känner igen det? Det är mitt andra barn och känner inte alls igen det från sist. Ska ringa mvc i morgon men undrar om någon av er har det likadant. Svårt att leka med en tvååring när man knappt kan ta sig fram.

Foglossning? Fast märkligt om det bara är ena sidan.

Sträckning? Eller känns det mer som inne i magen liksom?

Undrar även hur mkt ni gått upp i vikt. Får PANIK på vågen som bara rusar iväg. Är redan upp på +9 kg och då äter jag inte ett dugg mer än innan jag blev gravid. Med min först gick jag upp 17 kg allt som allt vilket är mycket när man är 157 cm. Då var jag bara + 4 kg i v 20. Orolig för vad detta ska sluta. Jag gick inte ner ett gram gratis sist utan fick slita som ett djur och låg då ändå + 3 kg nu när jag blev gravid. Jag vet att alla går upp olika men jag tycker det är knäckande att känna mig som en elefant. Underlättar inte att jag inte kan gå ut och ge heller.

Usch förlåt att jag gnäller. Är bara trött på att vara gravid och då är det nästan 5 månader kvar.

Jag är en sån som inte bryr mig om vikt så länge barnet och kag mår bra och inte får högt blodtryck/socker osv. Ta det lugnt. Ät bra mat nu då du har svårt att röra dig.
  • frucgsvensson
    Tiana skrev 2016-02-02 08:46:35 följande:

Hittills har det inte varit så farligt att vara gravid, har ju haft mindre krämpor men det har varit ok. Den senaste veckan har dock en fruktansvärd trötthet slagit in. v 21 nu och jag funderar på allvar om jag orkar jobba hela vägen de 4 månader som är planerade nu.

Kan du inte ansöka om graviditetspenning? Då får man ju gå 60 dagar innan BF.

Det ska jag söka iallafall och de brukar alltid bli beviljat (vad min barnmorska säger iallafall) om man jobbar som jag, inom vården.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-02 12:10:22 följande:

Ska också söka grav.peng, borde inte bli några problem, då jag är inom vården. Men hört dem blivit hårdare att bevilja, sån lite nervös. Så bökigt fylla i papperna med. Så det blir tillräckligt för dem.

Jag tror inte att vi inom vården blir nekad. Har en kollega som fick sitt barn i december och hon blev beviljad. Även en timvikarie blev beviljad.

Håller med, skitbökigt att fylla i papperen tycker jag!
  • frucgsvensson
    Tiana skrev 2016-02-02 11:52:30 följande:

Tror tyvärr inte jag har någon chans där. Sitter på kontor hela dagarna och lättare jobb finns knappt enligt fk...

Ajdå..ja, isåfall är det ju sjukskrivning om du inte orkar med. Jag har nyligen varit sjukskriven (är fortfarande 25%) och min läkare sa att man ju ska vara pigg då bebisen kommit, då får man vara noga med att lyssna på kroppen och knoppen.
  • frucgsvensson
    Tiana skrev 2016-02-02 16:12:08 följande:

Jag har lagt in om semester de tre sista veckorna, och får väl plocka ut andra sparade dagar om det behövs i värsta fall. Efter v 25 får man ju springa på kontroller med jämna mellanrum så det blir bara februari som blir "komplett" att jobba ändå ;) Får se hur måendet utvecklas framöver

Okej! Hoppas du kan pussla och att du blir lite piggare. Inte kul att vara sådär superduper trött!
  • frucgsvensson
    Elenius skrev 2016-02-03 11:26:45 följande:

I måndags var vi på RUL, jag var hemskt nervös.

Vi fick reda på att vi väntar en flicka :)

Hon låg som en boll med knäna vid ansiktet, och viftade bara lite på armarna och benen, antagligen sov hon!

Så jag fick gå upp och hoppa/dansa runt ett tag men hon låg ändå kvar likadant! Hahaha lilla bönan.

Tillslut fick barnmorskan allt hon behövde och allt såg så fint ut på lillan :D såååå skönt!

Nu väntar jag bara på att hon ska börja sparka och göra lite mer rörelser ifrån sig lite oftare!

Grattis till flickan!! :) skönt att besiktningen gick igenom felfritt ;)
  • frucgsvensson
    Kawinna skrev 2016-02-07 08:59:46 följande:

Vet du var du har moderkakan? Sitter den i framvägg så dröjer det ju längre :) min sitter i framvägg och jag har börjat känna nu i v. 20 men jag är ju omföderska också så.

Det behöver dock inte vara så heller. Jag har min i framvägg, är förstföderska och kände i v. 18-19 buffar från insidan och i v. 20 på utsidan. Nu är set full aktivitet att hela magen rör sig i slutet på vecka 23.

Men allt är individuellt ju
  • frucgsvensson
    Liinaa91 skrev 2016-02-10 12:03:36 följande:

Någon som vet hur tunga lyft har för påvärkan på bebis / grav? Jobbar på förskola

Jag jobbar inom vården där det är EXTREMT tunga lyft och mycket konstiga böjningar osv och min kropp pallar inte mycket länge till kan jag säga. Jag har dessutom problem med foglossning och igår "small" det till i ryggen ordentligt under ett lyft.

Man måste verkligen jobba ergonomiskt så tänk på det! Man ska ju vara försiktig med lyft sp det handlar om tekniken, det här med böjda ben och rak rygg.
Svar på tråden Junibebisar 2016