Inlägg från: UK Jennie |Visa alla inlägg
  • UK Jennie

Junibebisar 2016

Idag jobbade jag sista dagen , tjoho! Sag fram emotional en v ledighet innan BF, men inatt har jag varit vaken sedan kl 2 med varkar. .. typ nara ganger i timmen, for ont for att sova men inte jatteont. Sa nu far vi se hur det går ni som har barn sedan forut (min forsta var planerat snitt sa inget varkarbete) hur lange holl varkarna pa sahar halvdant? Jag vet att det ar sa individuellt, men vore kul att hora lite berattelser

• UK Jennie
    Bibi84 skrev 2016-05-28 15:04:57 följande:

Ingen undersøkning æn, men vi har fått vara ute och gå promenad osv. Væntar fortfarande på svar om vi får dra hem. Vi ær så trøtta att det hade varit otroligt skønt.

Ang. Det med værkar....det ær svårt att sæga, men om alvedon x2. Inte fungerar och ett varmtbad/vetekudde så kan det vara bra att dra in. Hur har det gått før dig

Hoppas ni far aka hem snart! har du fortf varkar? Mina har fortsatt, Typ 4-6 ggr i timmen. Ont men varar bara ca 40 s sa vet inte hur effektiva de ar... men slemproppen har kommit ut i omgangar iallafall! Hoppas pa att fa sova inatt om inget hander innan. Spannande och Jobbigt pa samma gang!
  • UK Jennie

Grattis Gweny! Aven var junibebis blev en majbebis, hon kom idag efter ett langdraget varkarbete som sluta de i snabb forlossning med enbart lustgas. Kanslan att fa henne pa brostet efter en hard kamp. .. obeskrivlig. Lycka till nu alla!

• UK Jennie
    lillmysan skrev 2016-05-29 19:27:42 följande:

Jag blev lite nyfiken på din propp som kommit i omgångar, Haha! Jag är gravid med andra barnet ovh jag har ett svagt minne av att det först kom som vita strängar när jag kissade, sedan kom själva klumpen 3 dagar innan min son föddes..hur har det sett ut för dig?

Igår antogs jag se sådana strängar/strimmor(två st) när jag kissade..men blev lite osäker på om det verkligen var en del av proppen som börjar släppt ????

Det kom blodblandat slem nar jag gick pa toa samt senare i duschen. Verkligen Klumpar av slem med blod i - kunde liksom inte vara nat annat!
  • UK Jennie
    Millemupp skrev 2016-05-30 19:29:47 följande:

Grattis! Låter som att det var intensivt, hade du tänkt ha epidural? Så mysigt när man äntligen får bebisen på sitt bröst. :)

Jag hade hoppats pa att inte behova epidural, men da jag raknades som forstfoderska (eftersom forsta barnet var planerat snitt) sa var jag beredd pa en lang och utdragen forlossning och oppen for att kanske behova epidural. Men det gick fortare an vantat, intensivt absolut dar i slutet men krystarbetet var fantastiskt tyckte jag! Glad att jag klarade det med bara lustgas.

Foljer er alla i vantans tider har ifran bebisbubblan Och till er som sager att ni inte har nagra tecken; det hade inte jag heller forran jag vaknade upp av en vark. Sen kom slemproppen och sa smaningom gick vattnet, men innan dess inget.
  • UK Jennie

Grattis alla andra som fatt smatt! Kanske vi kunde starta en trad i Foraldra-forumet?

Re hinnsvepning; jag bad om det i v 38+3, bm kunde natt och jamt komma genom cervix med fingerspetsen men jag tror det satte igang varkarna som startade 2.5 dygn senare.

Hinnsvepningen var inte sa farlig, lite obehaglig men inte smartsamt och over pa nolltid.

• UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-06-22 05:25:15 följande:

De ville inte ens kolla hur öppen jag var, eller OM jag är öppen. Medan andra verkar få det hos vanligt besök hos bm. Uuuusch, jag är sur.

Anledningen till att de inte undersoker nar vattnet gatt ar infektionsrisk. Nar man ar pa besok hos bm utan att vattnet gatt sa ar det ju lugnt att undersoka (aven om alla inte verkar gora det), men nar vattnet gatt sa ar det ju en direkt inkorsport for infektion, sa da vill man inte garna peta dar med fingrarna. Nar jag akte in sa undersokte de (vattnet hade gatt) och da var jag tvungen att stanna pa sjukhuset. 
    Hoppas din bebis kommer ut snart!
    Bibi84 skrev 2016-06-22 09:26:51 följande:

blir det baby boom idag eller? hör ju ut som det!!! spännande.

Idag är våran Eva 1 vecka gammal och jag fattar inte att tiden har gått så fort.
    Igår var vi på Barkaby med alla 4 barnen, gick faktiskt väldigt bra, var ju inte så mycket folk där, men idag har jag lust att dra in till stan och shoppa där, dock med bara minstingen och mannen ev. 
    Ammingen börjar falla på sin plats, inget problem med för lite mjölk, tvärt om, och MEGA boobs, absolut inte kul. 

Var Thora ar 3 veckor nu, tiden rusar verkligen! Jag avskyr ocksa det dar stadiet nar brosten ar stora, knoliga och spanda. Svart for bebisen att fa tag, och kladdigt och ont for mamman. Huva. Tur att det bara varar nagra dagar! Mitt tips ar att INTE pumpa, fastan det ar frestande, for da fortsatter brosten att overproducera. De maste ju vanja sig vid bebisens behov. 
  • UK Jennie
    annieh897 skrev 2016-06-27 23:00:48 följande:

Det gör så jädra ont första ca 30 sekunderna när jag ammar! Fattat som att det är utdrivningsreflexen. Flämtar av smärta varje gång. Inte så skönt att amma sen heller, det liksom sticker i bröstvårtorna. Undrar om det kommer gå över snart, känner nån igen sig?

Ja utdrivningsreflexen kan gora riktigt ont, jag uppfattar det som att det branner i brosten. Men det brukar reglera sig efter nagra dagar och inte gora lika ont - for mig kanns det ordentligt fortfarande (Thora ar 4 v nu), men gor inte alls ont. Ont i brostvartorna ar ocksa vanligt i borjan, men det ar viktigt att kolla att bebisen har ett bra tag. Om hen suger pa bara vartan sa kommer det bli varre och varre, sa se till att hen har en stor mun och far tag i stor del av brostet och inte bara vartan. Ett bra satt att kolla ar aven att vartan ska se ut som vanligt nar den kommer ut - inte vara platt/vit tex. Jag hade ont i ena brostvartan lange, och var noga med att se till att Thora tog rejalt tag om det brostet - nu efter 4 veckor har smartan avtagit och snart ar det nog helt bra. Lycka till! 
  • UK Jennie

Grattis alla nyblivna mammor! Snart har vi alla fatt vara sma. Amningen ar ju nastan alltid lite tjorvig i borjan. Har gar den bra, dock har vi lite magproblem har, forsoker med medicin samt har jag slutat med kaffe och mjolkprodukter nu, verkar bli lite battre... Alltid ar det nat, inte latt med di sma! Men mysigt

• UK Jennie
    Oscarsmamma84 skrev 2016-07-13 21:49:32 följande:

Måste fråga hur mycket äter era 3 veckors som får ersättning? Elin kan lätt äta 120 ml ibland o ibland 60. På kvällarna har hon ätmaraton o äter nästan varje timme. Hon ger sig inte från hon får maten. Har försökt med napp o bära runt henne men hon blir bara argare.

Jag vet inte hur mkt hon ater for jag ammar, men helt klart vill hon ata jamt pa kvallen... Om hon ar hungrig ar det val bara att ge mer? Mitt problem ar att hon ibland ar ledsen utan att brostet hjalper - det enda som funkar ar att bara runt pa henne. Timmarna mellan kl 18-20 ar oftast jattejobbiga har nan som kanner igen sig?
  • UK Jennie

Kul med lite liv i traden! Vår lilla ar 8 v - var val den andra som fick bebis i traden efter Gweny. Vi har faktiskt haft nagra kampiga veckor men nu borjar det bli battre. Hon borjade le ordentligt vid 6v och sedan dess kanns allt mer vart det

Tack till er som peppade gallande onojd bebis pa kvallen - sa skont att hora att man inte ar ensam! Och det blir faktiskt battre med tiden!

Bast just nu: leenden och minerna

Samst just nu: magisteruppsatsen, varfor utsatter jag mig for detta?

• UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-07-26 00:30:08 följande:

Pluggar du vid sidan av ledigheten? Hur funkar det med föräldraledigheten i UK? :) det är ngt jag är glad över här i Sverige iaf. Satt och läste om föräldraledighet i USA och där får de som har tur 12 betalda veckor. Otänkbart för en annan :(

Det beror pa jobbet har - Statutory Maternity Pay far alla, men det kommer man inte langt med, sen far man Occupational Mat Pay fran sin arbetsgivare. Jag har tur och far bra betalt storre delen av aret. Men jag bestamde mig for att kora pa med mitt MSc programme (som jag gor genom jobbet) medan jag ar pa mammaledighet - undrar om det var ratt beslut... Just nu kanns det inte sa, deadline nasta fredag och igar sov lillan knappt alls under dagen och det slutade med att jag inte nog med att jag inte fick nagot gjort, kande mig som en usel mamma dessutom
  • UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-07-26 05:51:33 följande:

Äh! Den lilla minns inte det ;) det är en kort period bara. Nästa fredag är du klar och då kan du ta igen förlorad tid :)

det har du ju ratt i!
  • UK Jennie

Hej alla! Jag har en fraga... min 8 v bebis har sa svart att komma till ro, sarskilt pa dagen. Hon kan somna gott i famnen/vagnen till exempel, nufortiden kan jag lagga ned henne om hon somnar i famnen eller lamna henne pa bakgarden i vagnen. Men hon vaknar ofta efter en kort stund och ar inte utsovd! Har alls inget emot att hon ar vaken men hon grater och ar missnojd, upenbarligen pga trotthet. Gladast ar hon pa morgonen da hon har sovit ordentligt. Skulle vilja att hon kunde fortsatta sova och vakna utsovd... Vet inte hur jag ska gora, nagot som har tips??

• UK Jennie
    ostpaj skrev 2016-07-28 16:37:30 följande:

Låter som här vissa dagar. Har ni det varmt? Hon var så här när det var riktigt varmt några dagar. Man såg hur övertrött hon var, sen sov bara 5 min. Gick bättre sen på kvällen när det blev svalare.

Skont att hora att man inte ar ensam! tror dock inte det beror pa varmen har, for denna veckan har vi haft det ratt svalt... Idag har hon dock sovit battre vilket resulterade I en glad bebis - lycka! Kom pa det gamla knepet att lagga en filt lite halvt mot ansiktet, funkade sa bra med var aldsta och kanske aven med lillan nu da?
  • UK Jennie
    Liinaa91 skrev 2016-08-07 22:01:59 följande:

En annan fråga om preventivmedel.. vet inte vad jag ska ta har ni några tips? Tänkte kopparspiral men man läser så mycket hemskt om den.

Jag vill verkligen sla ett slag for kopparspiralen! Jag har haft den 2 ggr forut och precis satt in en ny. Inga hormoner i kroppen, sa den stor inte kroppens naturliga cykel - det ar viktigt for mig! Mensen kan bli rikligare och har blivit det tidigare for mig, men jag tycker att det ar vart det for att slippa hormoner. Om man upplever att det blir for jobbigt kan man ju alltid ta ut den igen, latt ordnat! Vart att prova absolut. Andra allvarliga biverkningar - kanske de du last om? - typ perforerad livmoder, infektion etc ar kycket ovanliga! 
    Lycka till  
  • UK Jennie
    Liinaa91 skrev 2016-08-10 03:37:36 följande:

Ja bm sa att den va nog bäst för mig men att den hade bäst effekt om jag sätter in den efter 6 månader? Då får jag gå utan skydd tills insättningen

Hm , det verkar konstigt, varfor skulle den inte ha full effekt innan dess? Livmodern ar mjukare an vanligt nagra manader efter fl, sa risken for att spiralen stots ut ar storre, kanske det hon menade? Man marker forhoppnvis om den gor det sa det kanns inte sa riskfyllt tycker jag. Men annars ger spiralen fullt skydd fran att man satter in den sa vitt jag vet!
Svar på tråden Junibebisar 2016