• Bibi84

Junibebisar 2016

Jag lider med er....mensvärk förvärkar osv. Har varit pigg och trött.

Ikväll njuter jag med hemmalagad pizza på stenhäll på grillen och ett glas rött. Imorgon v 37+0, VÄLKOMMEN BEBIS säger jag då. :)

Idag har vi inte orkat med något samlag och det tänker jag är bra för oss båda. Hahaha....

Haft mer flytningar idag än dom andra dagarna.

• Bibi84

Haha... jag sa till mannen igår att mitt enda fokus nu är att föda, inget annat.... så dagarna är ju inte direkt roliga. VARFÖR detta fokus! det hjälper absolut inte. 
    På ett sätt går dagarna ganska så fort, men det är ju otroligt jobbigt att alltid i bakhuvudet gå och tänka på att man är irriterad för att det aldrig sätter igång ordentligt! 
    Har fått sova rätt hyfsat inatt, så har gjort det två nätter på rad nu.

En mamma sa till mig, gå till en reflexolog och så garanterar jag dig att du föder två dagar efter. JAG VILL FÖDA NU!!!!! inte två dagar efter behandling. haha

ostpaj skrev 2016-06-05 04:49:17 följande:

Bara jag som är vaken på fl och skriver i alla trådar :p Sov mellan 00-02. Vaknade av de sk förvärkarna och tjaa... här är jag. Kallas väl också en förberedelse "man sover mindre för att kroppen stridsätter sig för sömnlösa nätter..." ;)

hur går det för dig? 
  • Bibi84
    Hannabananas skrev 2016-06-05 08:06:58 följande:

Ja hade typ latensfas i 2 dygn. Onda ( ej smärtsamma) värkar med allt från var 5:e minut till 1 gång i timmen. I fredags kl 21 började jag få ondare värkar var 10:e minut och ringde förlossningen, de sa att vi kunde komma in för smärtlindring. Vi kom in och blev uppkopplade för att lyssna på hjärtljud ca 22:30. 23:00 dunkar hela magen nedåt( mannen såg hur hela magen flög nedåt) och det sa knäpp plus att det gjorde jätteont. Då gick vattnet, 23:10 kom vi in till förlossningsrummet och mina värkar var intensiva och jag behövde lustgas. 23:40 kom lilla Lovis ut på två krystvärkar! Jag öppnade mig från ca 4 cm till helt öppen på någon minut. Denna förlossning blev som första sjukt snabb och intensiv. Vi skojade om att hon skulle komma ut innan 12 slaget och det gjorde hon med dunder och brak! Så mina förvärkar/värkar i 2 dygn var på riktigt och det var svårt att avgöra när vi skulle in eftersom mina värkar var så glesa. Hade vi inte åkt in när vi gjorde hade jag fött henne hemma eller i bilen!

Stort grattis! 
    Ja, det är ju lite konstigt det där med kroppen och värkar. Jag vet ju om att går mitt vatten av sig själv så har jag JÄVLIGT dålig tid, men börjar det med värkar så är det ganska lugnt! Så jag hoppas på värkar här som tar TAG! :)

Nu ska jag vila lite, har sovit bra, men känner i korsryggen och har varit vaken sen kl 5:45. :)
  • Bibi84
    ostpaj skrev 2016-06-05 09:33:40 följande:

Nej, nu händer ingenting:) bf 24e så ett tag kvar. Kanske börjar om ikväll igen. Fast läst att det kan ju vara bra såhär. Att tappen mjukas upp av förarbetet och att man kan öppna sig ett par cm. Förra gången blev jag igångsatt. Då skulle tappen mjukas upp, öppna sig, barnet skulle sjunka ner, kroppen skulle bli redo osv och allt hände på 4-5 timmar. Hört att det gör ondare att bli igångsatt för då händer allt på en gång. Så vi sprider ut smärtan över tre veckor nu så är det bara att hosta ut den sen :p
    Haha...det är väl så! Men så himla långdragen latentfas....plus att jag är rädd att det kommer att gå fruktansvärt fort när det väl sätter igång.

Ikväll har jag och mannen gått en LÅNG promenad, med fika faktiskt. Det bästa var väl när jag insåg att jag bara SÅ behövde gå på toa, lite så akut! bara att hoppa in i skogen och torka sig med löv. THIS IS NOT the first time jobbigt nog. hände en gång i förra graviditeten också. några dagar innan bf, DET kanske är mitt tecken på att det är på g. hahaha....
    Nu väl hemma, ont i hela kroppen, fräsch efter en lång dusch. NU ska jag sova.

Imorgon, nationaldagen, och jag ska fira den med att bara SOVA! :)
  • Bibi84
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-06 08:17:13 följande:

Mår så jäkla illa o e yr dessa dagarna. Är i v 38+2 idag. Igår kändes det som om bebisen flyttade sig neråt hade en skum känsla i underlivet som typ domningar. O det drog o tryckte neråt. Hade även ont i magen som slutade när jag tog två panodil. Känner fortfarande det där trycket o är orkeslös idag oxå. Kollade i fredags blodtryck o urinprov så Hf är det inte. Kan ju hoppas att det e kroppen som känner att förlossningen snart är nära o tvingar mig o vila mer.. Eller så e det e en förkylning på g då sonen börjar bli förkyld

Kändes så igår när jag var ute och gick. Fick ordentligt med ilningar i främre delen av bäckenet, vid symfysen. Min första tanke var att det nog är bebisen som tränger sig längre ned i bäckenet.

Idag har jag legat i sängen till kl 11, bara tagit det lugnt! tänkte göra det hela dagen. så vi får ser hur kroppen reagerar på det. Bebisen är BETYDLIGT lugnare nu, kom på att jag kanske bore känna efter rörelse. Känner av lite lätt rörlse, men är nog uppladdning som föregår i magen nu, inför slutspurten. :)
  • Bibi84
    Sookie85 skrev 2016-06-06 13:41:16 följande:

Bf imorgon och här är det tvärs om, hela magen guppar för att bebis rör sig så mycket. Tycker bebis kan röra sig ut men den verkar vilja stanna kvar.

Har ni några tips? Min bm sa att det enda som kan fungera är den berömda färdknäppen :)

Hinnsvepning ska funka bra, men då ska ju bm göra det. Och så färdknäppen efter.

Alltså, min bebis är helt sjukt lugn, behövde knuffa för att se om jag fick respons, och det fick jag.....lite lätt. Är det uppladdning nu tro?
  • Bibi84

tyvärr så är det så olika för alla hur fl startar att det typ är omöjligt. Kan hända att det är så det startar för dig. Själv har jag gått med förvärkar av och till i flera veckor, har inte bara haft en tömningsdag (diaré)utan flera. Idag däremot så har barnet varit otroligt lugn, rörelserna är i slowmotion typ. Har haft typiska förvärark nu på kvällen som kommer och går, men inget som ger mig signalen på att "NU är det verkligen på G".

Jag kommer nog vara den som vaknar av att förvärkarna är starka och att det inte försvinner med alvedon, om inte min bm ger mig en hinnsvepning på onsdag da. 

• Bibi84
    Susanna86 skrev 2016-06-07 10:06:26 följande:

Nu börjar det närma sig, V.38+3 idag och OM inget händer före Onsdag 15/6 så har jag en bedömningstid på spec.mvc och blir igångsatt antingen då den 15:e eller de  16:e, BF är egentligen den 17:e. Detta pga en stor bebis som beräknas väga mellan 4-4,5 kg vid beräknat.

Sedan jag fick detta datum så har allt känts rätt okej, jag har kunnat leva med den tufa foglossningen, alla förvärkar, molvärk och problemen att andas. Men idag är det som att allt bara briser, jag gråter ochh känner att jag inte orkar mera. Jag är totalt slut på! Jag har som en träningsvärk långt ner i magen, och en hel del sammandragningar, träningsvärken är ny för mig, vad kan det bero på?

Jag har två barn sedan tidigare och har aldrig någonsin haft minsta lilla rädsla för förlossningen, vilket jag heller inte haft denna graviditet, men idag börjar jag känna en oro i kroppen inför den eventuella igångsättningen, någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Enligt läkaren så har tappen kortats från 4,5-2 cm, den är centralt riktad och väldigt mjuk, men jag är inte öppen nåogt, så någon som har blivit igångsatt med ungefär de förutsättningarna, hur gick det?

Det finns ju olika sätt att bli igång satt på, f eks. ballong, dropp, hinnsvepning osv. När jag blev igångsatt med nr 2 så vet jag inte om jag var öppen eller nåt. Men fick först en tablett dom satte in för att jag skulle mogna, sen så senare fick jag dropp. Tog ca 9 timmar från det att dom satte i pillret och tills att hon var ute. Det var en helt ok förlossning. 

Har varit en fin dag idag, efter lunchen har jag varit hemma och legat i sängen, blev ringd av dagis där dom sa att minsten har spytt, antagligen pga. en typ av gröt han inte tåler. Så drog och hämtade barnen. Sen har vi hoppat på stuttsmattan och nu ligger jag och vilar med vete kudde. skönt! kroppen ger mer signaler på att det inte är länge kvar. max 5 veckor kvar. :)
  • Bibi84
    ostpaj skrev 2016-06-07 21:17:04 följande:

Är det ngn här som ska föda på Danderyd? Tänkte man hör och läser så mkt om diverse kriser, personalbrist och att bb sophia har stängt, trångt osv. Men är det ngn som märkt ngt?

Hade jag varit i Sverige så hade jag valgt Danderyd, men nu pga. förlossningskris och allt så har jag bestämt mig för att föda här i Norge. Plus att jag måste lägga ut 30'-50' för förlossningen för att sen söka om att få pengarna refundert. Så ganska lätt beslut i alla fall.

Idag är det bm besök kl 13, blir spännande att se hur läget är. Hoppas ju självklart på en hinnsvepning. :) Men man vet ju aldrig.
  • Bibi84

var hos bm idag, inget nytt där heller, öppen 3 cm och bla bla bla....nästa besök i v. 39+3, då ska hon göra en hinnsvepning. Alltså.....jag vill ju inte gå så långt! 
    Jag är så j-vla irriterad på alla dessa känningar. Mensvärk, förvärkar osv. och så händer INGENTING. Slemproppen menade hon gick för länge sen eftersom jag är öppen.

Idag har jag köpt andra rundan av hallonbladskapslar.... nu ska jag ligga i sängen och bara tycka synd om mig själv och glömma ALLT för en stund. USCH!!!!

Svar på tråden Junibebisar 2016