Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Fråga om förlorat lämp.

klyban skrev 2015-10-05 13:38:48 följande:

Nått som inte ens resulterar i rattonykterhet, gör så du förlorar lämp/körkort.
    Jo, det är jätte konstigt.

Jag håller med du. Det är stor skillnad på att ha spår av något och på att faktiskt framföra ett fordon påverkad.

Om jag super på lördagen och dricker sprit som fan så är jag ju inte onykter på onsdagen för det. Däremot var jag absolut onykter på lördagen.

Samma sak om jag röker gräs en tisdag så är jag ju inte påverkad på tisdagen en vecka efteråt. Däremot den tisdagen jag rökte på.

Tycker också det är märkligt. Som sagt man kan ha rökt det i ett land där det inte varit olagligt alls och man inte ens begått en kriminell handling och ändå skall man straffas trots att man inget olagligt gjort alls. Det är definitivt jävligt märkligt tycker jag.
  • HäckHäxan
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 19:10:19 följande:

De handlar inte bara om ifall man är påverkad vid körning eller ej. Man kan förlora kk eller lämp även vid annan kriminalitet. Det handlar om att man ska vara mogen och laglydig för att betraktas som en lämplig förare. Då man annars betraktas som en impulsiv risktagare utan respekt för lagar och regler. Och som sådan ska man inte framföra fordon då man kan bli en fara för andra.

Så du menar alltså att jag är olaglig om jag röker gräs i ett land där det inte är olagligt utan tvärtom lagligt, aldrig har framfört fordon påverkad alls men skall förlora mitt lämp eller körkort i Sverige så fort jag kliver av planet liksom för att jag bort tre år på en plats där röka gräs är lagligt.

Att man inte skall framföra fordon påverkad köper jag med hull och hår. Jag köper bara inte att jag skall straffas om jag använt en icke olaglig substans i ett annat land och sen straffad i Sverige utan att ha brutit någon svensk lag alls.

Jag får ju framföra fordon på min medicin i Sverige men skulle någon utan adhd käka den och köra bil så är det genast fel och olagligt. :-S
Svar på tråden Fråga om förlorat lämp.