BigMango skrev 2015-10-06 11:56:00 följande:
Hej jag bor själv i Thailand med en bebis så här kommer mina tips.
Åker ni taxi i Bangkok rekommenderar jag UBER (app), dom har alltid säkerhetsbälten i bilarna. Välj BLACK när ni bokar så får ni premium taxi, lite dyrare än vanlig taxi på gatan men väl värt det.
www.uber.com/cities/bangkok
Jag har babyskyddet på vagnen med mig när jag åker taxi och skulle jag åka en taxi utan bälte "låser" jag fast babyskyddet med sätet framför. Åker jag Tuk Tuk/Båt använder jag bärsele. För de äldre barnet skulle jag rekommendera en BoostApack de har många av expat barnen här i Thailand här www.boostapak.com/home.html
Tips är att ha med sjal/sele till mindre barn då det inte är så vagn vänligt i Thailand, jag bär 95% av alla gånger jag är ute.
Det är sällan det finns barnstol så en www.sacknseat.com/ är att rekommendera för restaurangbesöken.
Blöjor rekommenderar jag Finska Mumin dom säljs inte i affär utan man får beställa, dom levererar på dörren och dom är de mest naturliga (utan parfym) blöjorna ni kan få tag på här. Annars kör vi även mycket tygblöjor.
muumibabythailand.com/
www.kit4kids.com/en Levererar barnmat, blöjor och det mesta som har med barn att göra direkt till er slut destination, mycket smidigt.
Det kan vara ganska hög ljudnivå på många ställen så ett par hörselkåpor till barnen kan vara bra att ha med, både för att skydda öronen men också för att kunna sova bättre i bullriga miljöer.
Har ni tänk att åka båt så ta med flytväst till barnen för det brukar inte finnas till småbarn.
Transport från flygplatsen kan jag rekommendera www.limousine.in.th/reservation.php där kan du även hyra babyskydd för 200B extra. De gånger jag har åkt med dom har dom kört väldigt lugnt och säkert. Har man mycket packning är det smidigt att hyra en minibuss det brukar vi göra.
Sjukhusen är i toppklass jag födde mitt barn här och den vården man får här går inte att jämföra med i Sverige men baksidan är att det kostar. Jag skulle rekommendera att ni bor på en plats nära ett större sjukhusen med tanke på er minsta 6 månaders bebis. Några timmar från Bangkok finns det stort utbud barnvänliga semesterorter annars är Phuket ett alternativ. Skulle ni välja Phuket kan ni hyra de flesta saker där så som vagn och bilbarnstol. där www.phuketbabyrentals.com/english/
Boende kan ni kolla på Airbnb.com
Det var det jag kunde komma på just nu, fråga gärna om det är något annat du undrar över.
Vi har en yttepytteliten barnvagn som tom går att ta med i handbagaget på flygplanet, Babyzen Yo yo. Nackdelen är ju att det inte går att fästa babyskydd på den förstås.
1000-tack för all info. Mycket bra saker att veta.