• Anonym (Undrande)

Flyktingboende på skola, hur funkar det för barnen som går i den skola ?

Idag är det många skolpersonalen öppnar boende i sina lokaler för flyktingar. Hur fungerar det för de barn som går på skolan? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Flyktingboende på skola, hur funkar det för barnen som går i den skola ?
  • Världsmedborgare

Tanken är att först å främst använda skolor som tagits ur bruk, och dom finns det många av.
    Googlade lite, och hittade inget om att använda skolor som används för vanlig skoundervisning idag.

• Anonym (Undrande)

Det är aktuellt i den skolan som min son går i. 50 bäddade sängar som skall användas som transitboende.

• Världsmedborgare
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-05 11:51:11 följande:
    Det är aktuellt i den skolan som min son går i. 50 bäddade sängar som skall användas som transitboende.
    Ok, vilka lokaler används, bara nyfiken.
  • Anonym (Undrande)

Gymnastiksalen

• Nerfherder
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-05 11:37:51 följande:

Idag är det många skolpersonalen öppnar boende i sina lokaler för flyktingar. Hur fungerar det för de barn som går på skolan? Någon med erfarenhet?

Tror du att de bor i lektionssalarna?
  • Världsmedborgare
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-05 12:10:30 följande:
    Gymnastiksalen
    Då blir det mycket frisk luft för eleverna under gymnastiklektionerna
  • Världsmedborgare

Eller ett bra tillfälle för eleverna att stifta bekantskap med flyktingarna, det skulle säkert kunna bli både lärorikt och roligt.

• Anonym (Undrande)
    Nerfherder skrev 2015-10-05 12:12:39 följande:

Tror du att de bor i lektionssalarna?

Nej som du ser så har jag svarat att det är i gymnastiksalen. Har du erfarenhet av detta? Eller vill du bara ställa konstiga frågor?
  • tobbe01
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-05 12:10:30 följande:

Gymnastiksalen

Men ingen har flyttat in än? Eftersom jag har döttrar så skulle jag inte gillat att få en massa "ensamkommande asylsökande barn" springande på skolan om det är sådana som ska bor där. De barnen är ju ofta i övre tonåren och i huvudsak gossar (unga män). Har du tur så är det gnällspikar som kommer så det blir som här i Sundsvall då de inte gillade boendet utan gav sig ut på vägarna.
  • Anonym (Undrande)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 12:14:52 följande:

Eller ett bra tillfälle för eleverna att stifta bekantskap med flyktingarna, det skulle säkert kunna bli både lärorikt och roligt.

Jag tror definitivt att det kommer att bli lärorikt! Vi har själv hjälpt till med att bädda sängarna och skänkt en hel del av barnens leksaker som barnen valt ut.

Vi har oxå pratat mycket om det här hemma om att det kommer människor som inte har några hem och flyr från sina hem.
Svar på tråden Flyktingboende på skola, hur funkar det för barnen som går i den skola ?