• Tedax

Svårt att bli gravid med andra barnet

Här är en till som har svårt att få till ett syskon. Rynkar på näsan

Vi har en son på tre år som tog dryga året att få till och nu har vi försökt att få ett syskon till honom sedan i februari 2014. Blir bara mer och mer frustrerad och uppgiven för varje månad.

Så nu har vi påbörjat en fertilitetsutredning och om två veckor ska vi till kliniken och göra en gynundersökning och få svar på de andra proverna som vi lämnat. Det ska bli skönt att få besked för jag är trött på denna ovisshet. Känner mig stressad över åldern då jag är 36 år...

• Tedax
    Lia87 skrev 2015-11-10 10:41:50 följande:
    Kul att du ansluter Tedax! :)

Usch ja, man blir ju nåt så fruktansvärt frustrerad. Det är hemskt :(

Men va skönt att få påbörja en utredning, hoppas dom kan ge er svar på om något är tokigt. Skulle själv vilja kolla upp mig men jag tror nog jag måste vänta tills det gått ett helt år.

Vad för kriterier krävdes för att ni skulle få komma dit?

Håller tummarna för dig att det går bra! :)
    Tack!

Eftersom vi redan har ett gemensamt barn så får vi ingen hjälp via landstinget/regionen. Vi har gått till en privat fertilitetsklinik och då finns ju egentligen inga andra kriterier än att man betalar själv...

Svaret vi fick var att allt såg jättebra ut, mannens spermier var bra och min äggreserv var stor (AMH 8,8 och jag har tydligen pco-äggstockar, därav den stora äggreserven). För mig blev det lite av ett antiklimax att allt ser så bra ut och det ändå inte har tagit sig... Rynkar på näsan Vi ska försöka ett tag till, annars blir det nog IVF framåt våren någon gång. Läkaren (som tyvärr var jättestressad) tyckte att vi fortfarande var unga och skulle ha god chans med IVF. Jag vill helst sätta igång så snart som möjligt medan maken vill vänta, så vi får väl hitta en kompromiss.
  • Tedax
    Lia87 skrev 2015-11-17 11:23:36 följande:

Oj, man får alltså ingen hjälp av landstinget? Va dumt, man tänker ju att något kan ha förändrats sedan första graviditeten..

Skönt för er att allt såg bra ut! Men kan förstå frustrationen. Känns ju som man bara vill få svar på varför det inte har fungerat, få en lösning.

Har ni försökt med naturläkemedel eller typ bisolvon? Läst mycket om det och har testat det denna månad. Får se om det hjälper :)

Hur länge tänkte ni vänta tills ni testar IVF? Det är hemskt dyrt va?

I vår region får man ingen hjälp alls om man redan har ett gemensamt barn och jag tror att det tyvärr är likadant i de flesta landsting/regioner. Men det kan ju vara värt att kolla upp. Kliniken vi gick till tar mellan tre och fem tusen för en fertilitetsutredning, beroende på vad man behöver kolla.

Enligt läkaren är det få som blir gravida efter mer än två års försök. I februari har det gått två år sedan vi påbörjade våra syskonförsök, så någon gång i vår blir det IVF om vi inte blivit gravida innan dess. Maken och jag är inte helt överens, jag vill helst börja så snart som möjligt, medan maken vill försöka ett tag till.

IVF kostar från 34.000, ett tre-pack kostar 68.000. Och så tillkommer kostnader för mediciner, nedfrysning av embryon mm. Så ja, det är väldigt dyrt...

Jag har testat Rosenrot och bidrottningsgele när vi försökte bli gravida första gången, men inget nu.
  • Tedax

Lia87: Din vikt borde väl inte vara ett problem, om det bara skiljer 5 kilo från det att du blev gravid sist?

• Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-18 08:56:47 följande:

Hej tjejer!

Jag känner igen mig i era känslor och tankar. Sorgen i hjärtat är obeskrivlig. I mitt huvud så är jag gravid i 2 veckor varje cykel. Mellan äl och bim är jag gravid.... I mitt huvud.... för att sedan se verkligheten i vitögat när mensen kommer...

Vi har en son på 3 år och man skäms över att vilja ha mer när man redan har. Men jag har alltid föreställt mig att jag ska vara flerbarnsmamma... vad är jag om jag inte får bli det?

I 2 år har vi försökt att få till ett syskon.. I 2 år har jag varje cykel varit gravid mellan äl och bim.. jag är mentalt slut.. hopplöst optimistisk varje gång.

Vi har undersökt oss för ett halvår sedan, allt ser bra ut för oss bägge. Då vi fått ett barn och ett missfall 2014 så ville vår läkare att vi skulle fortsätta försöka. Han trodde att det skulle gå bra för oss, det var i somras. Nu har vi varit i kontakt igen och då vi inte lyckats och tiden går (jag är 36) så bestämde vi att vi ska träffas nästa vecka för att prata IVF...

Så där är vi nu, ivf... jag är förväntansfull, rädd och hoppfull..

Kram och lycka till alla!

Åh, vad jag känner igen mig! Vi ligger bara några månader efter er. Maken vill försöka ett tag till, och jag bara längtar tills vi kör igång med IVF. Jag känner inget hopp överhuvudtaget att vi ska lyckas på egen hand. Så du ge gärna uppdatera hur det är att göra första IVF-behandlingen när man redan har barn.
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-20 15:37:58 följande:

Hej Tedax

Jobbigt när man inte är i samma fas. Jag är glad att min make är på samma linje, men han känner ju också att vi inte kan ge det mer tid själva... åren går ju. Jag ska absolut dela med mig och jag vill gärna höra hur det går för dig med.

Lycka till och trevlig helg!

Maken är med på att göra IVF, fast senare eftersom allt såg så bra ut. Läkaren tyckte att vi var "unga" i det här sammanhanget, trots att jag snart blir 37 år.

Problemet är att jag är så trött på hela ÄL-jagandet, sex på rätt dag, ständigt analyserande, sökande efter information om suspekta naturpreparat eller metoder som kanske kan hjälpa. Sammanlagt har vi försökt att få barn i tre år nu... Jag vill börja med IVF i vinter, då det känns som vår bästa chans.

Lycka till själv!
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-20 20:33:55 följande:

Ja jag förstår precis... Denna press att ha sex i rätt tid.. Jag kör med cb monitor och det stressar mer än gör gott tror jag. Säger varje mens att nästa månaden ska jag inte slå på monitorn, vi kör ändå... fast sen när jag väl är där så kliar det för mycket i fingrarna och jag slår på den ändå... anledningen är nog att sonen blev till med hjälp av den.. hann bara använda den 2 månader då, och hopplös optimistisk som man är så tror man igen på den... Efter 2 år...

Och precis som du alla dessa piller man vräker i sig. Just nu har jag en gedigen cocktail som jag stoppar i mig dagligen. Folsyra, d + e vitamin, epa gladin och q10... samt metformin som jag fick av läkaren i våras för den ska hjälpa till att få bättre äl...

Men jag vet inte om jag lika gärna kan äta socker piller. ...

Så jo även att man är nervös och orolig inför ivf så ska det bli så oerhört skönt att slippa detta "tänk" varje månad.

Kram!

Att testa IVF blir ju i alla fall något nytt, och det känns väl lite hoppfullt? När det vanliga sättet uppenbarligen inte fungerar vill jag bara testa något annat. Och då kan ju läkarna se om något går snett någonstans på vägen. Enligt fertilitetsläkaren kan det finnas problem som inte upptäcks vid en utredning utan först när man gör en IVF-behandling.

Samtidigt förstår jag att du är lite nervös, det är ju svårt att veta hur man kommer att reagera på hormonbehandlingen osv.

När börjar ni med IVFen?
  • Tedax

[quote=76043995][quote-nick]Lia87 skrev 2015-11-25 09:49:01 följande:[/quote-nick]Bim för min del idag, osäker på om jag ska ta ett test eller vänta. På sätt och vis är det skönt att "göra slut på lidandet" och bara få ett besked men vet inte om det är smartare att vänta några daga

Jag brukar ta ett test dagen innan BIM, mest för att dela upp besvikelsen. När mensen kommer är det ju kört, men då är jag lite känslomässigt förberedd...

Hoppas naturligtvis på ett fint plus till er!

• Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-25 10:14:50 följande:

Ja jag känner som du, skönt att prova något nytt. Vi vet inte när ivf'n startar. Ska träffa vår läkare i morgon för att lämna blodprov och samtala kring ivf. Start lär bli efter jul och nyår ialf.

Kram!

Det låter ju perfekt att börja efter alla helger.

Uppdatera gärna om hur det gick hos läkaren.

Kram!
  • Tedax
    Lia87 skrev 2015-11-25 21:21:25 följande:

Blev ett svagt plus! :)

Härligt! Stort grattis!
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-26 11:11:48 följande:

Nu har jag och maken varit och lämnat blodprov för kommande ivf behandling. Vi kommer att bli uppringda när de svaren kommer och då ska vår läkare ha bestämt om det blir långa eller korta programmet. Så kommer vi bli kallade till kliniken efter nyår, hoppas redan i januari!

Det vi funderar på nu är om vi ska köpa ett försök eller ett "tre pack". Läkaren sa att han gärna inte gav råd för ivf resultatet kan bli både bra och dåligt. Men mellan raderna så tyckte han nog att vi skulle prova att köpa ett försök... Beslut beslut beslut... men så är väl livet i allmänhet tror jag.

Känns så bra att första steget är taget och jag är förväntansfull. Samt skönt att koppla av lite nu över helgerna. :)

Kram!

Hoppas på bra provresultat. Som jag har förstått så är det korta protokollet skonsammare, man "bara" tillför mer att de hormoner som man normalt har för att boosta ägglossningen. Vår läkare sa att det är dem som vi i så fall kommer att få göra.

Vi har samma funderingar som man ska köpa ett försök i taget eller ta ett tre-pack. Ett tre-pack på vår klinik innebär sex "poäng", ett färsk försök är två poäng och ett frys försök ett poäng. Vissa säger ju att första försöket är en provomgång, svårt att veta om hur kroppen reagerar på alla hormoner eller om medicinerna är rätt doserade osv. Å andra sidan av alla de vänner som gjort IVF har samtliga blivit gravida från första äggplocket, antingen på färsk eller frysförsök. Och man betalar ju gärna inte mer än vad man behöver. Med tanke på din äggreserv borde du ju vara lättstimulerad.

Hoppas ni kommer fram till något som känns bra!
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-11-29 13:28:19 följande:

Ja så har jag också förstått det med korta protokollet och hoppas och tror jag får ta det. Verkar ju lite mer skonsamt för kroppen på ngt vis.

Ja det är ingen enkel sak att bestämma det är ju mycket pengar. Vi får nog fundera ett tag till.

Just nu börjar ett lugn sprida sig inom mig. Hjälpen finns runt hörnet och det är så skönt att veta att man inte behöver fundera på det längre.

Varje jul varje år har jag mens. Ett grymt sätt att påminna mig om att vi har svårt att skaffa barn. Det har ju ändå känts bättre sen vår son kom givetvis <3 Denna jul behöver jag inte gråta när mensen kommer utan istället ha förhoppningar om framtiden. Och det känns otroligt befriande!

Just runt jul och nyår tycker jag också att det är så jobbigt, ytterligare ett år utan att ens vara gravid. Det blir ju perfekt att bara kunna njuta av helgerna och sedan sätta igång på det nya året. Och då kommer ni säkert ha en liten till nästa jul.
  • Tedax
    framtiden skrev 2015-12-03 12:34:15 följande:

Vi försöker också med nummer två.Har försökt i 3år och jag vet precis vad du menar med tomhet och besvikelse över kroppen.

Först försökte vi ju själva utan resultat och fick sedan söka hjälp där jag fick äta tabletter som skulle hjälpa men utan resultat. Därefter kom en period med sprutor, nässpray och massa VUL, väldigt psykiskt påfrestande! De gav inte heller något. 

Första plusset efter vår dotter kom strax innan sommaren men slutade i MF 

Jag har efter detta plussat igen och va inne på VUL igr där man såg en tom hinnsäck, ofostrig graviditet trodde gyn och jag skulle förbereda mig på missfall

eller skrapning/medicinering. 

Jag tycker det är så jäkla orättvisst! Kan de inte bara få ta sig? 

vi är inte heller 2st som längtar utan även vår dotter, hon talar om syskon VARJE dag och längtar så. 

Men  de blir inget denna gång heller och jag vill bara lägga mig i sängen och stänga dörren.

VILL bara att missfallet ska starta så ja slipper vara "gravid" utan att de finns något därinne :/

Det låter riktigt tufft, när ni äntligen trodde att det tagit sig, så skiter det sig. Igen. Kramar till er!
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-12-03 22:11:03 följande:

Ogilla!

Här är jag inne på cd18 och ff låg fertilitet på min monitor...brukar ha hög vid detta laget. Har haft äl varje månad i 2 år nu, men börjar tro att den kanske uteblir denna gång. Hade ju varit "kul" med ett eget sista försök.. antingen blir det ingen äl denna månad eller så är den förskjuten. Tyckte mig läsa någonstans att ÄL kom senare när man äter epa - glandin som jag käkar nu... Hoppas inte det för då slutar jag med dem direkt!

Hoppas att ÄL bara är lite sen och att ni får till ett försök.
  • Tedax
    Mariana79 skrev 2015-12-09 08:39:57 följande:

Äl var 2 dagar sen.. positivt test i måndags, mys då men tyvärr inte igår. Mannen klarade inte att presentera igår :( får se om det funkar ikväll.... men det är nog försent . .

Hade en väldigt kraftig äl denna gång, hade mycket mer ont än jag brukar... synd om vi inte klarar att mysa som vi ska då...

Ja ja vi kan ju inte göra mer än vi gjort..

Vi har samma problem här ibland... Så väldigt frustrerande! Men om ni fick till det samma dag som det positiva ÄL-testet så finns ju chansen.
  • Tedax

Nu har vi bestämt oss för att det blir IVF om det inte har tagit sig i slutet av februari, så vi hinner tre försök på egen hand innan dess. Det skulle ju vara så skönt att slippa gå igenom en IVF-behandling (och slippa betala så mycket pengar), fast om det är det som krävs för att få ett syskon till sonen så är det bara att göra det...

• Tedax
    Mariana79 skrev 2015-12-10 19:33:55 följande:

Ett lyckat försök på den dagen äl testet var positivt, gick inte de andra dagarna... det låste sig totalt för min käre make :(

Han vill ju oxå så jäkla gärna att det ska ta sig så det kan inte vara lätt för honom. Han blir verkligen jätteledsen och nere när det blir så.

Försöker trösta honom genom att påminna att vår son blev till på ett ända försök (samma dag som äl testet slog om till positivt :)

Försöker vara optimistisk men jag vet ju att vi försökt med alla olika varianter. Sex varannan dag, var tredje. Varje dag runt äl osv... Inget har hjälpt...

Hoppas ni kan få till det på ngn av dessa 3 gånger ni har på er, hoppas ni slipper ta hjälp av ivf.

Jag vet ju inte riktigt när vi sätter igång så kanske att vi hinner med en äl till..

Fick idag reda på en bekant som ska få nr 2.. Hennes son och min son är vänner och det hade varit kul om vi kunde få barn nr 2 på samma årskull oxå... Skapligt bitterljuvt att se hennes fina mage idag :/

Kram!

Det är inte lätt för männen heller, de ska prestera på beställning. Det skapar en massa frustration och ett sabbat sexliv. Jag längtar tills vi kan ha sex bara för att båda vill och inte för att vi måste som det känns nu.

Jag fick två graviditetsbesked från bekantskapskretsen på samma dag, också från sådana som har jämnåriga barn med sonen. Blä, vill verkligen kunna glädjas med dem, men just nu är det svårt.

Kram!
Svar på tråden Svårt att bli gravid med andra barnet