Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Fel att hålla kvar bråkigt barn i knät?

Fick motargument i en annan tråd gällande då min 4-åring får vredesutbrott och skriker samt slåss/bits och förstör saker. Jag löser det då ofta genom att sätta mig på golvet med honom i knät och håller kvar honom tills han lugnar sig och vi kan prata om saken. Tycker detta är det enda vettiga i den situationen då han inte är resonabel vid sina vredesutbrott. Men folk tycker att detta är ren misshandel och helt vansinnigt. Håller ni med? Vad gör ni som inte kan tänka er att hålla kvar barnet om ni har en 4-åring som springer runt och t.ex. kraschar syskons legobyggen och bits i ren ilska?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fel att hålla kvar bråkigt barn i knät?
  • En blå giraff
    viseversa skrev 2015-10-05 19:24:39 följande:

Det skulle aldrig funka på vår dotter som får hemska utbrott. Hade vi hållit fast henne hade hon fått panik och blivit ännu argare och gjort allt för att komma loss. Hade någon på skolan hållit fast mitt barn hade jag inte blivit glad heller kan jag säga. Just för att jag vet att det inte funkar på mitt/mina barn. Känns inte ok att man håller fast någon mot dennes vilja.

Men om hon slåss/bits? Hur gör ni då? Min son blir alldeles vansinnig och kan inte tygla sig. Visst blir han jättearg också om jag tar honom i knät men om jag själv är alldeles lugn och väntar ut honom så går det över.
  • En blå giraff
    Drottningen70 skrev 2015-10-05 19:28:50 följande:

..fast det du skrev i aktuell tråd TS var att du satt och höll fast honom LÄNGE medans han skrek och skrek, och nu hade lärt honom att du inte släppte förrän han slutade SKRIKA, inte att du släppte honom när han slutade slåss och ha sönder...

Fast det har ju ofta ett samband. Är han så arg att han gallskriker så springer han iväg och fortsätter slåss/ta sönder saker om jag släpper honom. Så därför måste jag vänta ut tills han lugnar sig helt och hållet. Jag håller aldrig kvar honom om det bara gäller skrikande från början så att säga. 

Hur skulle du själv göra med ett barn som beter sig väldigt våldsamt mot syskon och inte kan lyssna just då då man försöker prata med barnet?
  • En blå giraff
    Drottningen70 skrev 2015-10-05 19:37:27 följande:

[quote=75839359][quote-nick]En blå giraff skrev 2015-10-05 19:31:27 följande:[/quote-nick]Fast det har ju ofta ett samband. Är han så arg att han gallskriker så springer han iväg och fortsätter slåss/ta sönder saker om jag släpper honom. Så därför måste jag vänta ut tills han lugnar sig helt och hållet. Jag håller aldrig kvar honom om det bara gäller skrikande från början så att säga. 

Hur skulle du själv göra med ett barn som beter sig väldigt våldsamt mot syskon och inte kan lyssna just då då man försöker prata med barnet?[/

Inte skull jag sitta och tjyvhålla en hysteriskt skrikande 4 åring länge i alla fall. Kanske hade burit iväg honom nånstans där det inte fanns ett syskon att vara våldsamt mot. Blickerat honom med kroppen om han försökte komma förbi för att slå nån etc.en 4 åring är skitliten....det är liksom inte en psykotiskt vuxen på 95 kilo vi talar om här..

OK men att gå in i ett rum med det jättearga barnet och blockera så denne inte kommer ut är väl knappast bättre än att sitta med barnet i knät tycker jag. Men vi verkar ha väldigt olika syn på detta. Inser att jag i en del fall har en mer auktoritär syn på barnuppfostran än en del andra har.
Svar på tråden Fel att hålla kvar bråkigt barn i knät?