• Anonym (Försäkringskassan)

Någon som jobbar som handläggare på Försäkringskassan?

Finns det någon som jobbar på Försäkringskassan och kan berätta hur det är, arbetstider- och belastning, lön mm? Stämmer det att personalen är bitter och utarbetad och att många går in i väggen? 

• Svar på tråden Någon som jobbar som handläggare på Försäkringskassan?
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Försäkringskassan) skrev 2015-10-05 20:24:51 följande:

Finns det någon som jobbar på Försäkringskassan och kan berätta hur det är, arbetstider- och belastning, lön mm? Stämmer det att personalen är bitter och utarbetad och att många går in i väggen? 

Kontroll kontroll kontroll kontroll kontroll. Skrämma människor... Den Känslan.
  • Anonym (Jag)

Jag arbetar som handläggare och trivs bra!

Ordinarie arbetstid är 08:00-16:27 men det går att flexa som man vill i princip. Vi har dem som kommer kl. 06 och sen kommer det några mellan 09-10. 

Generellt kan man säga att arbetsbelastningen är hög, men det beror på inom vilken förmån du ska arbeta. Det händer ofta mycket inom myndigheten och det är snabba kast, från det ena till det andra. 

Lön beror helt på vilken förmån man arbetar inom så det är svårt att säga. 

Det är klart att det finns handläggare som borde ha slutat för längesen och är allmänt bittra, men generellt är de flesta jättetrevliga och bra (både internt och externt). 

Jag vet att det har funnits perioder med hög sjukfrånvaro och jag tänker inte sticka under stolen med att det ofta har varit stress och liknande. Jag tror dock att det beror helt på hur man är som person och hur man arbetar tillsammans i gruppen. 

Anonym (!!!) skrev 2015-10-05 20:28:42 följande:
    Kontroll kontroll kontroll kontroll kontroll. Skrämma människor... Den Känslan.
    Jobbar du där eller har du bara erfarenhet av dåligt bemötande?
    Anonym (Jag) skrev 2015-10-05 20:38:50 följande:

Jag arbetar som handläggare och trivs bra!

Ordinarie arbetstid är 08:00-16:27 men det går att flexa som man vill i princip. Vi har dem som kommer kl. 06 och sen kommer det några mellan 09-10. 

Generellt kan man säga att arbetsbelastningen är hög, men det beror på inom vilken förmån du ska arbeta. Det händer ofta mycket inom myndigheten och det är snabba kast, från det ena till det andra. 

Lön beror helt på vilken förmån man arbetar inom så det är svårt att säga. 

Det är klart att det finns handläggare som borde ha slutat för längesen och är allmänt bittra, men generellt är de flesta jättetrevliga och bra (både internt och externt). 

Jag vet att det har funnits perioder med hög sjukfrånvaro och jag tänker inte sticka under stolen med att det ofta har varit stress och liknande. Jag tror dock att det beror helt på hur man är som person och hur man arbetar tillsammans i gruppen. 

Det är inom sjukförsäkringen jag undrar mest... Vad är lönerna där? Hur ser löneutvecklingen ut? Stämmer det att man kan bli skickad med kort varsel till andra kontor i staden där man behövs bättre? 
  • Onym

Hej! Jag har jobbat många år inom Försäkringskassan och de senaste åren som personlig handläggare sjukpenning. Arbetet är väldigt komplext, olika regler och lagar att ha koll på och även svåra bedömningar av arbetsförmågan nedsättning samt komplicerade beräkningar av ersättning i vissa fall. Är ett fantastiskt arbete där det är viktigt att vara lyhörd för kunden och kunna informera hen på ett korrekt och "lyhört" sätt även vid exempelvis kommuniceringar om avslag. Ett mycket flexibelt arbete där man har möjlighet att flexa, gå på läkarbesök på arbetstid, flera semesterdagar än normalt (minst 28, mest 35 beroende på hur gammal man är). Kan inte sticka under stolen med att det är oerhört stressigt och pressat och tyvärr har det resulterar i en hel del sjukskrivningar bland personalen. Jag trivs oerhört bra med arbetet och att få ha kundkontakter dagligen dessutom har jag fantastiska kollegor! Finns även relativt goda utvecklingsmöjligheter (framförallt på de större kontoren där många olika ärendeslag handläggs). Det är "verksamhetens behov" som styr så visst kan man bli flyttat till annan ort men där jag jobbar har det knappt förekommit. Ser nog lite olika ut i landet. Lycka till!

• MilaM

Vad är det för löner som personlig handläggare inom sjukpenning? Arbetar du i en större stad?

• Anonym (PHL)

Kan bara hålla med mina kollegor som redan svarat, började själv som PHL sjukpenning 1 april förra året och jag älskar mitt jobb! Visst är det stressigt med hög belastning men tillsammans klarar man det. Vi har några sjukskrivna på vårt kontor, tror vi är 60-70 handläggare.

Lönen beror på tidigare erfarenhet, utbildning osv. Jag gick in på 29 000kr förra året, fick inte löneförhandla i fjol så det blir första gången för mig i år.

• Anonym (Insurance)

Verkar vara en del singlar som jobbar på FK.
    Tre kvinnor i min närhet har jag sett på Match och Badoo.

Svar på tråden Någon som jobbar som handläggare på Försäkringskassan?