Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Är min man alkoholist? Behöver han hjälp?

Han är helt klart en storkonsument. Alla blir inte alkoholister pga hög konsumtion. Men det kan jag inte bedöma alls. Däremot verkar det som om levern har jobbat så hårt att den inte klarar mer. Att han blir påverkad i högre grad nu, med samma alkoholhalt, bedömer jag som att levern är så svårt skadad nu att den inte kan jobba fullt ut. Han bör helt klart inte dricka mer. Klarar han inte att hålla sig helvit några veckor utan att må dåligt så är han nog alkoholiserad. Antabus gäller då.

Men DU kan inte göra så mycket mer än försöka prata med honom. Att han skyller på olika situationer etc är varningsflagg på. Ungefär som när jag tar återfall till mina cig. Skyller på det ena eller det andra. Men bara bortförklaringar.

• Birgitta02
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-07 09:20:31 följande:
    Jag ska försöka prata med honom idag. Älskar honom så mycket. Vill att vi ska ha det bra, få må bra.
    Ja, du får nog göra det. Men vill han inte själv så lär det inte gå. Jag misstänker att han självmedicinerar och att alkoholen är ett symptom och inte problemet i sig själv. Dessutom har han antagligen tråkigt, och alkoholen förgyller det lite grand, samt bedövar.

Hoppas ni reder ut det.
    Kram!!
  • Birgitta02
    Anonym (såhär är det) skrev 2015-10-07 10:13:30 följande:
    Som Anders Bagge brukar säga, såhär är det:

Jag tror inte alls på att han blir sluddrigare nu på samma alkoholmängd. Tvärtom är det så att man toleransen ökar med tiden, alltså är det sannolikt så att han konsumerar mer alkohol nu än tidigare. Alkoholberoende är uppfinningsrika och hittar diverse olika sätt att dölja vad som pågår.

...
    Nej, det är inte så. När toleransen varit hög innan, så sjunker den när det gått för långt. Det är då levern börjar lägga av. Min far klarade massor, tills han var så illa ute att han knappt klarade en starköl.
  • Birgitta02

TS. Tidiga symptom vid skrumplever är trötthet, illamående, näsblödningar, blåmärken, aptitlöshet. Hur har din man med de symptomen.
    Men det tar mycket lång tid innan man får skrumplever. Först får man fettlever, med höga levervärden. Du kan ju föreslå din man att faktiskt ta prover på vårdcentralen.

• Birgitta02
    Iowhannah skrev 2015-10-07 18:03:56 följande:
    Jag jobbar inte med missbruk, men känner ett par typiska missbrukare (av det mesta) och de sluddrar i princip alltid.
    Troligen dragit på sig neurologiska skador, vilket också är ett symtom på långvarigt missbruk.
  • Birgitta02
    Anonym (????) skrev 2015-10-08 17:14:23 följande:
    Vet du vad? Jag sitter i stort sett samma sits som dig.... Förutom att min man tappar humöret o blir otrevlig. Du får gärna skriva till mig personligen här på forumet. Tror att det går. Vi verkar ha väldigt lika situationer.
    Går inte om ni är anonyma och ni inte vet vem den andra är. Det får ni lösa på nåt sätt :)
Svar på tråden Är min man alkoholist? Behöver han hjälp?