• Sandra8978

Klarar ej av min sambos barn

Tines skrev 2015-10-06 20:06:58 följande:

Stackars barn!

Detta barn känner precis hur du känner mot denne.......

Nej, FLYTTA! Låt barnet slippa dig!

Jag håller med, barnet ska givetvis få fortsätta sitt dåliga beteende.
    Det är de som uppmärksammar problemet som är problemet!

Och genom att låta barnet gå genom livet som en grin-olle gör man barnet en jättestor tjänst, den kommer nämligen ha så mycket lättare med vänner etc då.
  • Sandra8978
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 20:18:02 följande:
    Han förväntar sig i princip delat ansvar.
    I så fall har du lika mycket att säga till om om barnets uppfostran som han.

Ställ krav människa, om du inte är tydlig med vad du behöver för att vara lycklig, så kommer du aldrig kunna blir det.
  • Sandra8978
    Anonym (viseversa) skrev 2015-10-06 20:59:10 följande:
    För barn är det ofta riktigt jobbigt att ha andra än familjen boende i sina hem men många vuxna verkar missa den saken och kör över barnens känslor och kräver att barnen ska "uppföra sig" mot de som tvingar sig på barnens privata sfär. Konstigt det där...
    Ja, man kan kräva att ens barn "uppför sig".
    Jag ber till gud att jag aldrig behöver träffa dina barn.
  • Sandra8978
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 21:10:36 följande:
    Förväntningarna på "styvföräldrar" har gått helt åt styr, tycker jag. Mer ansvar på de som har brutit upp familjen, tycker jag. Ansvaret får därefter ligga på föräldern att hen gör det bästa för sitt barn, däribland i val av ny partner. Och förståelse.
    Skulle relationen till föräldern ta slut tar ju till stor del även din relation till barnet slut. Som styv-förälder är man alltså utan rättigheter.
    Har man mindre rättigheter har man också mindre skyldigheter.
  • Sandra8978
    annananonym skrev 2015-10-06 21:22:28 följande:

Fast din sambo har ju tyvärr valt fel partner och därav får man väl hoppas att han i ser det snarast och separerar från dig!

Sant, han måste hitta någon som ser det som sin plikt att uppskatta dåligt beteende.
  • Sandra8978
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 21:27:41 följande:
    Jag har (alldeles för) lätt att säga vad jag tycker. Jag både ställer krav och kompromissar, 
    Jag blir varm i hjärtat när jag läser detta.
    Fortsätt stå på dig och visa vad du godkänner och inte godkänner.

Jag förstår att det är lätt att ge upp när någon trampar på en gång efter gång.
    Tillslut är det upp till dig att välja.

Det är lätt för mig att skriva här, men jag hade aldrig levt med någon som väljer att göra sina barn bortskämda, lika lite som jag hade kunnat välja att leva med ett bortskämt barn (än mindre som det inte är mitt eget).

Min egen bonus är rar och respektfull mot mig och min sambo eftersom vi tycker det är viktigt. Mot sin bio-mamma (som inte ställer krav) är hon en bortskämd skitunge. Bara att välja vad man godkänner. Utan bio-förälderns uppbackning är det så klart dömt att misslyckas.
  • Sandra8978
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 21:32:01 följande:
    Det var ju lite det jag var ute efter med denna tråd: är jag en udda fågel som har svårt att anknyta till min sambos barn och därmed är en hemsk person som borde lämna illa kvickt innan jag allvarligt skadar ett barn (som absolut inte har några andra problem, typ att mamma och pappa skapar familj och sen bryter upp den), eller är det så pass vanligt att chansen att min sambo i framtiden skulle träffa en kvinna som är superpigg på att leka mamma åt andras avkommor, är ganska liten? ;)
    Om ditt bonus-barn betedde sig vettigt hade du inte kännt så här.

Det är helt normalt att reagera negativt när någon inte beter sig rimligt mot en.
    I mina ögon är du 100% frisk och reagerar 100% konstruktivt.
  • Sandra8978
    Anonym (3) skrev 2015-10-06 21:29:23 följande:

Då får man prata med sin partner om vad som kan göras bättre- och hur! Så gör föräldrar, eller ja, jag o min sambo gör iaf så och det är han som är bonusen av oss två. Han lägger sig i min uppfostran- jämt. Skitbra!!! Vi har mängder av intressanta samtal och utvecklas som par och föräldrar, han får påverka och blir alltid lyssnad på och får givetvis lättare att släppa in mitt barn i hjärtat. 

Jag håller med 100%. Min sambo och jag har samma slags relation och det fungerar mycket bra.
  • Sandra8978
    Anonym (viseversa) skrev 2015-10-06 21:43:42 följande:
    Jag skulle aldrig välja en partner som tränger sig på barnets privata sfär 
    Nej, ett litet barn vet givetvis själv vad som är bäst och ska därför få diktera familjedynamiken.

Lycka till.
  • Sandra8978
    Anonym (Co) skrev 2015-10-06 22:08:24 följande:

Hej! Jag starta en nästan samma tråd här på fl för några dagar sen, jävlar med skit jag fick, från folk som inte ens var styvmammor. För dom flesta här på fl får man inte avsky andras barn rent ut sagt. Du kan gå in och läsa min tråd om du vill. Jag är också sambo sen ca 2 år tillbaka och min sambo har en son på 6 år. Jag är i din situation och jag vet hur jobbigt det är. Veckorna barnet är hos sin mamma så är allt kanonbra mellan sambon och mig men sen när barnet kommer igen så blir det bråk och jag blir irriterad, deprimerad, grinig och allt som hör där till.

Drygt.
    Kan du inte göra något åt det? Hälften av ditt liv är rätt lång tid att vara deppig.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn