Inlägg från: Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)

Klarar ej av min sambos barn

Jag förstår precis.
    Min bonus har antagligen, eller mer troligen, en diagnos (adhd) och har sedan jag kom in i hens liv (5 år sedan) varit gnällig, kinkig, måååånga utbrott av ilska när hen inte får som hen vill, egoistisk, uppkäftig, ljudvolym uppe i taket jämt, pratar, hoppar, spritter i kroppen hela tiden, skyller ifrån sig-alltid.
    Typisk adhd barn med inriktning mot problem med impulskontroll och utbrott.
    Mitt barn har fått utstå många smällar, slag, klösningar, bitningar för att nåt inte passat hen just då..
    Är det lätt att älska ett sådant barn som får mitt barn att gråta och bli ledsen? Fattar inte hur nån kan kräva det..

Om hen varit "som ett vanligt" barn är jag helt övertygad att mina känslor har kunnat växa fram. Men mina känslor har aldrig fått den chansen pga problematiken med detta barn.

Ungefär som att krama och älska det barn som är dum med ert barn på skolan, fast i detta läge måste ni bo med det barnet..

Hen framkallar inga varma moderskänslor i mig. Jag behandlar hen så klart bra med respekt och är omhändertagande..
    Men tror att sambon skulle vilja att jag klev in mer på det mer känslomässiga planet "mammaplanet" där det är varma kramar och mer fysisk kontakt.. Mycket pga bonusens mamma där det finns mycket kvar att önska som mamma.. Hon sätter sig själv först, sina barn kommer sedan..

Men jag klarar inte av det. Jag kan inte tvinga mig själv till att vara nån jag inte är..
    Jag bryr mig om bonusen men kommer aldrig att älska hen..

Jag älskar min sambo.

Är jag en hemsk människa pga det?

Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 21:10:36 följande:
    Fast vadå tvingar sig på barnens privata sfär? Ibland förstår jag inte varför andra (speciellt föräldrar) är så oförstående mot "styvfamiljer" och personers känslor i den. Allt i livet handlar inte om barnen och jag tror inte att någon som är förälder är helt oförstående mot andra människors känslor inför andras barn. Som förälder möter du ju ofta andras barn i olika sammanhang. Jag tycker det kan bli lite pretentiöst, som att alla ska leva den perfekta idyllen. I ett samhälle när det är väldigt vanligt att föräldrar bryter upp sina familjer borde det finnas mer förståelse för vilka konflikter som kan ske i de nya konstellationerna som naturligt kommer uppstå förr eller senare. Allt ansvar kan inte ligga på att "den nya" ska acceptera allt, ibland saker som inte ens föräldrarna accepterar, just bara för att de är "den nya". Förväntningarna på "styvföräldrar" har gått helt åt styr, tycker jag. Mer ansvar på de som har brutit upp familjen, tycker jag. Ansvaret får därefter ligga på föräldern att hen gör det bästa för sitt barn, däribland i val av ny partner. Och förståelse.
    ????????

Jag ska tillägga att när vi till slut stod handfallna inför hens uppförande så krävde jag kontakt med bup.
    Har gått utbildning med sambon för att få "verktyg" för att kunna handskas, förstå barnet bättre.. Mamman till bonusen valde att avbryta sin medverkan i utbildningen för att de hade inga problem i sitt hem..
    Så vi har det just nu bättre om man jämför med för flera år sedan..
    Jah har kämpat i flera år med att få sambon att släppa sina "skygglappar" gentemot barnet.. Tidigare så fanns det 1000 ursäkter till hens uppförande..
    Nu förstår han hur verkligheten ser ut.

Anonym (Lotta) skrev 2015-10-06 21:29:15 följande:

Varför i hela världen väljer du en man med barn? Att gilla, passa ihop och vara kär räcker inte. Om du ska ha honom kommer lillen med. Punkt. Du ska in i en redan existerande familj. Vill verkligen inte kritisera dig som person, men vad tänker du med? Här på fl verkar vara ensamma föräldrars mecka och verkar tycka att alla nya relationer är typ en del av livet. Vad hände med ansvar? Om nu inte lillen är så mycket hos sin mamma så sörjer han. Du måste steppa upp och bli den andre föräldern som han saknar. Gör det eller dra. Han behöver EB trygg miljö där han är älskad oavsett. Din snubbe behöver att du tar plats och är den kvinna han vill ha i sitt liv. Köper du inte det så sorry, välj en utan barn. Du verkar under 35. Du har fortfarande tid på dig.

Fast hon kan jobba arslet av sig.. Hon kan ju aldrig fylla "tomrummet" efter barnets riktiga mamma.. Det är ju som att jaga molnen uppe i himlen..
    Anonym (nej) skrev 2015-10-07 09:16:59 följande:

Nej, du är ingen hemsk människa. Du har bara valt fel partner, inget som inte går att rätta till som tur är

Att barnet inte har problem hos sin mamma tyder kanske på det, hos mamma är barnet älskat av alla vuxna. Hos pappa finns det problem i hemmet.
    Jag tror ju hellre att när bonusen är hos oss så släpper hen alla spärrar.. För hen kan bestämma hur hen ska uppföra sig..!

Jag kan säga så här: här, hos sin pappa, jobbar vi hårt på att ha fungerande rutiner och regler för att saker ska funka.. Varvat med mycket skoj och kärlek.
    Min sambo är den som "håller i" uppfostran av bonusen för att mamman till barnet har inte förmågan att kliva in och vara förälder. Hon är en kompis till barnet, tar inga fighter med hen som är vääääääldigt nödvändigt många ggr!

Hens mamma har slagit barnet och varit under utredning hos soc så du kanske inte ska uttala dig om att barnet är "älskad av alla" och sånt när du inte riktigt vet alla "turer"!

Jag vet att sambon tycker att jag är en väldigt bra mamma till mitt barn. Jag vet också att han önskar att sitt barns mamma var mer som jag.. (Om man får lov att höja sig själv lite).
    Tror också att det är anledningen till att han ställt (orimliga) krav på mig..
    Och samma anledning till varför han valt mig som mor till sitt andra barn.

Men jag har sagt som så: jag kommer aldrig att älska ditt barn som du gör, på samma sätt som att han aldrig kommer att älska mitt barn som jag gör. MEN.. det är inget jag kräver av honom.

Jag har beskrivit för honom att när bonusen uppför sig vidrigt så att det till och med påverkar hans känslor för barnet så finns alltid den grundläggande kärleken som de flesta har för sina barn.
    Jag och mitt barn har ju inte de grundläggande känslorna. Det är inte mitt barn och inte mitt barns riktiga syskon.
    Så när det varit jobbigt med bonusen så har det varit.. Jobbigt! SKITJOBBIGT!
    Inget mer för det finns inga syskon/mamma/kärlekskänslor för barnet.

Han har sagt att jag har gjort honom till en bättre pappa. När jag kom in i deras liv så hade de såna bråk så taket i princip var på väg att lyfta från huset.
    Jag har lagt fram tios och råd hur han kan tänka för att jag har vuxit upp med ett syskon med nästan samma problematik som bonusen. Det är tyvärr på gott och ont.

Ni skriver så bra. Träffande. Även om allt inte stämmer in på mig så känns det bra att läsa om fler i ungefär liknande situation.
    Det känns nu som att min sambo accepterat mig för den jag är..
    Jag hjälper honom med sitt barn (självklart) men kan hen inte uppföra sig utan bara orsaka svårigheter för mig (t.ex sätta sig på tvären och vägra åka hem från badstranden när jag hade en tid att passa med mitt barn, vägra gå på skolan på morgonen när jag vid båda tillfällena var ensam med tre barn) då sätter jag ner foten och säger Stopp!
    Bonusen på 8,5 år. Mina barn på 8,5 år och 5 månader.
    Då har jag ställt ultimatum att kan hen inte uppföra sig så kan hen inte följa med mig och "mina barn" samt att pappan måste vara hemma på morgonen innan skolan för att ta hand om sitt eget barn. Det håller min sambo helt och hållet med på.
    Han är en väldigt bra pappa men det är inte lätt att vara "ensam" med uppfostran av ett barn med den här problematiken.

Ett ex. Jag skulle hälsa på en släkting med jämngamla barn som våra.. Jag var ensam hemma (pappan till bonusen var och hjälpte en släkting) innan vi skulle åka. På en halvtimme så har bonusen orsakat två bråk och slagit mitt barn så han gråter.
    Fick bonusen följa med? Nej.
    Jag sa att kan man inte uppföra sig utan bara bråka, då får du åka till pappa. Punkt slut.
    Samma regler gäller ju för mitt barn, bråkar man blir man hemma. Nu händer det typ aldrig för han "bråkar" aldrig..

Jag har ju två egna barn nu. Ett sedan tidigare och ett med min nuvarande sambo. Jag måste ju räcka till åt dom först och främst. Kan ju inte vara så att jag ska lägga lika mycket tid och energi på bonusen som min sambo och sedan inte orka med mina egna?
    När hen får ett utbrott så slängs det i dörrar, det kastas kuddar i soffan, hen kastar saker, skriker, stampar och lever rövare.. Då ska jag kliva in där också!? Ibland gör jag det för att jag blir så jävla förbannad på att det skriks och kastas grejer..
    För hen kräver så oerhört mycket "uppfostran"! Min sambo är ju ständigt orolig. Nu, hur blir denna vecka. Hur kommer framtiden att bli för hen..

Jag försöker att inte ta åt mig när folk skriver om bonusmammor som inte behandlar bonusbarnen som sina egna. Jag vet att om hen inte haft de svårigheter som finns så har det varit annorlunda.
    Hen har faktiskt två föräldrar.. Jag har en föräldraroll men jag är inte förälder till bonusen.

Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:08:06 följande:

Träffar man en man med ett litet barn måste man älska barnet om man flyttar ihop. Betyder det att man måste älska barnet eller att man är ond om man inte gör det? Nej, självklart inte. Men då ger man FAN i att flytta in i barnets hem. Det hela är väldigt enkelt. Sätter man sig själv först och flyttar in trots att man inte gillar barnet ja då är man både korkad och elak.

Föräldrar och deras barn är en paketdeal. Älskar du inte hela paketet, håll dig borta.

Har du levt i en sammansatt familj med egna barn, bonusbarn och diagnoser?

Så du menar att det räcker inte med att acceptera bonusbarnen och behandla dom med respekt utan man måste tvinga sig själv att älska dom?? Annars ska man inte leva tillsammans?

Om jag säger så här då: min sambo skulle aldrig kunna hitta en tjej som ÄLSKAR hans barn som han gör.. Låter jag kall och hård?
    Så är verkligheten. Vår verklighet. Du har ingen aning om hur vi haft det eller forfarande har det.
    Jag kan säga att det har krävts mycket för att inte lägga benen på ryggen och sprungit.
    Men jag älskar min sambo. Och jag försöker att hjälpa honom så gott jag kan.
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-07 14:33:38 följande:
    Då är det med andra ord kört på kärleksfronten för de flesta ensamstående föräldrar där ute? Eller får man även som förälder acceptera att ingen kan älska sitt barn som en själv, och vara glad ändå och separera sin relation med sin partner, relationen med sitt barn och relationen mellan partern och barnet? Och acceptera att alla relationer ser olika ut? Jag är inte säker på att barnen behöver drabbas så negativt av om en "styvförälder" nödvändigtvis inte älskar dem. I mitt fall har barnet två föräldrar som regelbundet säger till barnet att de älskar barnet. Allt annat över det är väl en bonus, isåfall. Sedan får barnet lära sig att det finns andra personer i barnets närhet, släktingar, eventuella partners till föräldrarna, syskon, vänner, bekanta osv. Måste samtliga av dessa älska barnet villkorslöst för att kunna få vara en del av barnets liv? :)
    Bra skrivit!!
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:50:16 följande:
    Nej, tack och lov hade jag föräldrar som var vettiga så den sörjan slapp jag.

Nej, det räcker på långa vägar inte om ni bor ihop och du är en stor del av barnets liv. Det handlar inte om att tvinga något. Älskar gör man naturligt eller inte. Men älskar man inte barnet flyttar man inte in i hens hem.

Vem har sagt något om att du måste älska barnet exakt som honom? Jag sa bara att man måste älska barnet.

Du snackar om att det krävts mycket som om du gjort något rätt och förtjänar en medalj. Det rätta hade varit att aldrig flytta ihop och skaffat barn med honom. Att du ansträngt dig in i absurdum för motsatsen är bara korkat.

Du har själv satt dig i den situationen så tro inte att du får någon sympati från mig.
    Nej, vet du vad? Jag är inte ute efter dina sympatier. Tro mig. Du får tycka precis som du vill.
    Men döm inte förrän du gått en dag i mina skor.

Enkelspåriga människor som du som pratar om saker du inte ens upplevt är som att plocka fram en påse frysta ärtor och hoppas på en givande konversation.
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-07 15:24:55 följande:
    Skillnaden mellan dig och oss är att vi lever i situationen och VET vad vi talar om. Min bonus vet inte att jag helst ser att hen inte är här. Hen har ingen som helst aning utan trivs tvärtom väldigt bra här och det enda hen mår dåligt av, om hen mår dåligt, så är det att hen vill vara här mer.
    Samma här!

Bonusen trivs också här bäst. Hen säger ibland att hen älskar mig. Hen accepterar mig för den jag är.
    Pappas sambo.
    Mamma till hens syskon.
    Jag har aldrig varit otrevlig. Jag är en extra vuxen i hens liv. Har t o m fått beröm från Bup hur vi jobbar här hemma med att "vända ett sjunkande skepp"!
    Och det är tack vare min hjälp som min sambo och bonus har ett mycket bättre förhållande idag jämfört med för 3 år sedan.

Om jag förtjänar medalj? Absolut inte men jag engagerar mig mer i bonusens liv än vad biomamman gör men ändå så borde jag "lämnat" eftersom jag inte ÄLSKAR!! Det är visst det enda som betyder nåt. Suck.

Jag visar vart gränserna går vilket jag tror är en trygghet för barnet ist för hos biomamman där det är "kompisuppfostran"!
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:
    Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!
    Uttala dig inte om mig som person eller anta att jag är en mobbare.
    Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.
    Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.
    Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).
    2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.
    Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.
    Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.
    Konstigt att allt skit hamnar på bonusföräldern när man som jag klivit in och hjälpt till.. Som sagt, jag har krävt kontakt med bup eftersom inte ens pappan förstod sig på barnet, jag har tagit ledigt från mitt jobb för att gå föräldrautbildning tillsammans med sambon, läst böcker för att förstå barn med diagnoser men ändå blir man utpekad som den onda styvmamman.
    Varför?
    Jag respekterar och är vänlig mot barnet.
    Älskar jag detta barn? Nej.
    Vet barnet om det? Nej.
    Känner barnet att jag bryr mig om hen? Ja.
    Vad är då problemet? Varför förtjänar jag inte en plats i barnets liv?

Allt focus hamnar på att jag står för att jag är faktiskt är glad att jag inte behöver ta det yttersta ansvaret för detta barn pga problematiken som hen har för att jag faktiskt inte är barnets vårdnadshavare.
    Barnet har två föräldrar. Det ligger på dom.
    Jag finns här för sambon.
    Jag har två egna barn som jag har ansvaret över.
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-08 20:06:00 följande:
    Det finns säkert saker i ditt liv som du också klagar på ibland, men som för den sakens skull inte betyder att du på en gång gör dig av med det. Alla vet att vi är fria att göra egna val i livet, och att det i praktiken bara är att välja bort något man inte vill ha. Livet är ju inte alltid så enkelt att det antingen är x eller y. Älskar jag min man och verkligen vill leva med honom så kommer jag att acceptera och respektera hans barn, och behandla barnet väl. Jag har full rätt att i mig själv tycka och tänka vad jag vill, och ibland kanske även dela något med min partner eller någon vän. För att komma framåt. För att det är så jag kan reflektera och tänka klart, och lära mig av mig själv och andra. Men jag kan inte göra barnet ogjort, och är jag så dum så jag tror det så förtjänar jag inte att vara med dem. Men vill jag klaga så klagar jag så mycket jag bara vill :)
    Precis!
    Men är du seriös människa?
    Har du läst alla inlägg innan du fjantar på med din länk?

Vi snackar inte om nån jävla avundsjuka mot våra bonusbarn. Tror du jag sitter och tycker synd om mig själv för att min sambo bryr sig om sitt barn???????
    Jag har ju två egna barn!!
    Snacka om att verkligen visa att du inte har i denna tråd att göra och om du vill säga nåt.. LÄS VÅRA INLÄGG!
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-16 21:24:52 följande:

Herregud,all min respekt för alla fina styvmammor.Ni gör ett bra jobb&fint hjärta.

Tack! Ibland behöver man faktiskt höra det ordet.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn