• LFF

Klarar ej av min sambos barn

Anonym (Micke) skrev 2015-10-07 22:15:27 följande:
    Det tror jag inte ett dugg på. Isåfall är det något ni kvinnor själva kokat ihop. Låter som en jäkligt förlegad syn på män och kvinnor. Det kan du ju berätta nästa gång du får höra det. Personligen finns få saker som gör mig lika förbannad som såna grejer.
    Eftersom pappor fortfarande får höra massor med beröm för saker som är självklara att mammor att göra, att de får höra att de är barnvakt till sina egna barn, att mammor blir anklagade för än det ena än det andra om de lämnar barnet i pappans vård "för tidigt" så är det med största sannolikhet helt sant att det läggs ett helt annat ansvar på bonusmammor än på bonuspappor. Som tur är så ändras det sakteliga och det finns män som vill ta ansvar för bonusbarnen men det är inte alls lika självklart som att bonusmammor ska ta till sig eventuella bonusbarn som sina egna.
  • LFF
    Anonym (illamående) skrev 2015-10-07 23:45:03 följande:
    Jag mår illa när jag läser det du skriver. Jag jobbar med unga vuxna som har haft dålig uppväxt med mera. Att veta hur dessa barn kommer må i framtiden pga denna psykiska misshandel, usch jag blir så ledsen! Välj en man utan barn eller köp hela paketet! Det är så fruktansvärt hur vuxna människor kan behandla barn så illa. Sen kan de sitta och prata om hur illa det är med mobbnig i skolan när de själva utför det hemma.
    Min mammas sambo, som varit i mitt liv sen jag var 2, har då aldrig tagit något som helst ansvar för mig. Det har inte varit någon form av psykisk misshandel för att han haft sitt liv. Det är mamma som hämtat på dagis, det är mamma som hämtat på fritids, det är mamma som förhört läxor, det är mamma som skjutsat till fritidsaktiviteter. Inte ens när mamma jobbade skift kunde jag lita på att han skulle fixa middag till mig utan fick lära mig att laga den själv. Han har haft noll ansvar för mig. Varför är det så illa om en kvinna gör samma sak och överlåter allt ansvar för barnet på dess pappa?
  • LFF
    Colourfulrainbow skrev 2015-10-08 16:51:22 följande:
    Tyckte helt ärligt att det där lät tragiskt. Att han inte hämtar på förskolan är en sak, men när din mamma jobbade skift kunde han gott sett till att du fick middag. Hur svårt är det att slänga i lite extra ris i grytan? 
    Tja, han åt ju inte mat själv då utan hade käkat när han kom hem. Visst, nu var jag typ 12 när mamma började jobba sent så det var ingen större fara på taket att lära sig att laga mat till sig själv och jag hade ju varit med och lagat mat tillsammans med både mamma och mormor tidigare. Men visst, det var ju inte idealt om vi säger så. 
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn