Inlägg från: Anonym (Micke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Micke)

Klarar ej av min sambos barn

Jag skulle vilja påstå att det inte blir bättre. Du är antagligen inte en person som passar som bonusmamma. Är väl inget fel med det förvisso. Antingen har man det i sig eller så inte.

Jag är inne på mitt andra förhållande sen vi separerade jag och barnets mamma. Den första tjejen fungerade det inte alls med. Hon sa väl inget direkt men det märktes vad hon tyckte. Jag upplevde henne som svartsjuk på barnet. Grinig så fort jag gjorde något med barnet. Och det spelade ingen roll om man bjöd in henne heller. Det var fel oavsett. Hon började göra egna saker när barnet var hos oss. Det är väl ok men kanske inte hela tiden. Tillsist började hon fräsa åt barnet och irritera sig för bagateller. Tog upp det med henne men hon sa att hon inte höll med. Det avgjorde saken. Bad henne flytta och det ångrar jag inte.

Min nya kvinna är en helt annan människa. Hon hanterar mitt barn på ett ypperligt sätt och har ett eget äldre barn. Hon tar med barnet på saker titt som tätt. Små grejer men verkar betyda mycket för barnet. Sen pratar hon mycket med barnet. Ja jag antar att hon gillar barn på ett annat sätt.

Det behöver inte vara komplicerat. Men som sagt man är olika.

• Anonym (Micke)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 23:48:23 följande:

Jag håller inte med om att man behöver vara en viss person för att fungera som bonusförälder. Jag tror att alla är olika och att det finns någon för alla. Jag tror att jag och min sambo passar ihop. Vill vi leva tillsammans har vi ett gemensamt ansvar för att det ska fungera. De exemplen som du tar upp visar på att du först valde en kvinna som inte passade dig, dina behov, barnets behov och ert liv. Fel av dig med andra ord. Sedan hittade du en kvinna som passade dig bättre. Och som av en händelse råkar ha barn. Att hon har barn kan visa på att hon har en ökad förståelse för andra barn, hon vet hur det är att sätta andras behov före sina egna och hon har erfarenhet av barn. Som barnlös upplever jag att jag är egoistisk i mitt tänk, just av den anledningen att jag inte vet något annat. Och även om det inte alltid är ett exemplariskt sätt att vara när barn finns med i bilden, så är det så det är och ingen kan kräva av mig att jag ska ha erfarenheter som jag inte har. Min sambo har alltså valt att leva med mig trots att jag inte har barn (och därmed ej kan förväntas veta vad det innebär). Jag har valt att leva med min sambo trots att han har barn, men kan ej förväntas veta vad det innebär att ha barn, annat än att veta hur det är att LEVA med ett barn. Man är olika, som du säger. :)

Du har inte nödvändigtvis rätt. Endel kvinnor blir ännu värre mot bonusar om de har egna barn. Det handlar i stor utsträckning om hur man är som person. Sen är det så att jag gjorde en stor tabbe. Borde sett det innan vi flyttade ihop.

Vill inte påstå att det är lätt men man bör kanske göra sitt bästa. Har snackat med polare om det här. Många upplever samma och det sjuka är att vi killar inte har några vidare problem med bonusar. Kan det vara kvinnligt att vilja ha rätten till sin partner. Och se barn som rivaler. Eller vad handlar det om? Skilsmässobarn bor ju sällan heltid.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-07 16:04:41 följande:

Absolut, det beror på person och personkemi och allt möjligt. Jag försökte räkna lite här och kom fram till att barnet är hos oss ungefär 90% av tiden, i princip heltid alltså. Men det är säkert 50/50 i andra familjer. Nu är jag inte man så det är svårt för mig att säga, men för egen del spelar det självklart in att han tidigare haft en relation som resulterat i ett barn och att ständigt behöva förhålla sig till barnets mamma som därmed är ett ex till min partner. En sån sak är ju ofta lite känslig. En annan del är veta att så länge jag vill vara med min man så kommer jag att behöva förhålla mig till hans barn, barnets mamma inklusive hennes släkt och familj. Klart det handlar en del om revir och att inte vara den enda vuxna kvinnan i min sambos liv. Mycket handlar också om att det finns en annan vuxen som indirekt (eller direkt) bestämmer hur ens eget liv ska te sig, dvs. när jag har rätt till min partner (hon bestämmer vilka dagar hon kan ta sitt barn) och när vi är själva - helt enkelt en annan person att förhålla sin tid till (och där finns ju också barnet i sig att förhålla sin tid till). Den är svårast, tycker jag. Det är ju en en känsla som inte kommer försvinna tror jag, och en i raden av känslor som det bara gäller att hantera. Huruvida det är kvinnligt eller inte, vet jag inte.

Ja så blir det ju definitivt om mamman styr och ställer om dagar. Rent krasst behöver man ju i normala fall inte ha speciellt mycket med exet att göra om det inte är nåt runt barnen. Och visst finns galningar till ex men sånt får man ju sätta stopp för.

Du är kanske egentligen mer irriterad på exet som styr och ställer med dagar än på barnet. Stackars barn för den delen. Då blir ju pappan och eventuellt du den enda tryggheten.

Hoppas att du kommer på vad som blir bäst. Du verkar ju tänka efter innan.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-07 16:02:12 följande:

Jag tror att det handlar om att förväntningarna och kraven på en bonusmamma är så mycket större än vad de är på en bonuspappa.

Aldrig att jag hört att en man fått höra; Men det är ju KLART att du ska ta lika mycket ansvar för barnen när ni bor ihop! Men det får bonusmammor ofta höra.

Traditionellt sett är det kvinnan som har hand om hem och barn och många gånger förväntas det att kvinnan ska ta det extra arbetet som ett bonusbarn innebär också, utan att hon ens tillfrågas.

Min man tex, har ALDRIG behövt kliva in som förälder i nåt. Han väljer ibland att själv skjutsa mina barn osv men det finns inget som helst krav på att han ska det. Han är snäll och rar mot mina barn och kramar dem, retas med dem, visar dem respekt osv men jag tror inte han älskar dem. Att han tycker mycket om dem står helt klart dock.

Det tror jag inte ett dugg på. Isåfall är det något ni kvinnor själva kokat ihop. Låter som en jäkligt förlegad syn på män och kvinnor. Det kan du ju berätta nästa gång du får höra det. Personligen finns få saker som gör mig lika förbannad som såna grejer.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (illamående) skrev 2015-10-07 23:45:03 följande:

Jag mår illa när jag läser det du skriver. Jag jobbar med unga vuxna som har haft dålig uppväxt med mera. Att veta hur dessa barn kommer må i framtiden pga denna psykiska misshandel, usch jag blir så ledsen! Välj en man utan barn eller köp hela paketet! Det är så fruktansvärt hur vuxna människor kan behandla barn så illa. Sen kan de sitta och prata om hur illa det är med mobbnig i skolan när de själva utför det hemma.

Man blir mörkrädd. Hur fasen funkar människor? Det är ta mig fasen det värsta jag läst. Hoppas det där med karma stämmer.
  • Anonym (Micke)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:

Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!

Uttala dig inte om mig som person eller anta att jag är en mobbare.

Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.

Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.

Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).

2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.

Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.

Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.

Du som är så ädel och smart, hur kommer det sig att du är ihop med en idiot? Jag menar du har månat så mycket om barnet att du blivit sjuk!? Men pappan skiter i barnet. Låter som en riktigt bra snubbe.

Jag tror att personen vars inlägg du besvarade redan gör mycket för människor. Men med tanke på hur många sorgliga själar det verkar finnas är ju uppgiften tämligen omöjlig. Behövs fler som lär upp folk till att ta hand om barn. Och jag säger det igen, antingen har man det eller så inte. Alla som inte klarar av bonusbarn, håll er undan!

Att bli förbannad på någon som säger sanningen känns lite omotiverat. Eller? Ska man bli förbannad på människor som klarar av att ta hand om barn på ett korrekt sätt?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-08 12:15:17 följande:

Problemet är väl att allt ansvar läggs på bonusföräldern när det snarare än föräldrarna som ska ifrågasättas. Det är väl föräldrarna, snarare än bonusföräldern, som har satt barnet i den situationen? I det fallet som du pratar om så har barnet ganska dåliga förutsättningar som det är, tyvärr, men föräldrar som har mycket kvar att önska. Märkligt att lägga skulden på bonusföräldern. Sanningen är ju alltså att föräldrar inte tar sitt ansvar och istället lägger skulden på andra. Bonusföräldrar är så lätta byten.

Jag ställer mig frågande till det du skriver. Föräldrar har ansvar för allt runt barnet. Samt se till att det mår bra och är omgiven av bra folk. Sen är det väl upp till de olika familjerna att komma överens om vem som gör vad.

Vi har inget uppdelat förrutom att jag sköter kontakt med skola och vårdcentraler osv. Jag gör saker med min bonus ibland och min nya med mitt barn. Vi gör även saker ihop och ensam. Alltså fattar inte vad som är så jobbigt och meckigt.

Vem ger bonusmammor skulden? För vad? Självklart ska man ju ha skuld om man behandlar barn illa. Men annars? Nej fattar inte.

Om min kvinna hämtar mitt barn för att det är enklast. Och jag kanske handlar under tiden. Är hon utnyttjad då? Om jag skjutsar hennes barn till träningen, blir jag överkörd då? Och om jag är ensam hemma med hennes barn bör jag då göra ett inlägg här? Eller är det när ungjäkeln trotsar? För det är väl bara ouppfostrade ungar som gör så?

Seriöst fattar inget. Är ni alla ihop med mansgrisar. Eller tar ni på er nåt martyrskap? Vart ligger felet och tror ni alla att ni är helt oskyldiga? Ni väljer ju iallafall er egen situation.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-08 20:36:14 följande:

Det jag menar är att det är vanligt att bonusföräldrar får skulden för att de ej alltid agerar exemplariskt (eller ifrågasätter något) i den förväntade rollen som ställföreträdare för den förälder som ens partner separerat ifrån, medan den förälder som bonus ej är tillsammans med, inte gör ett skit men ändå får så fantastiska hyllningar enbart på grund av att hen är förälder till ett barn. Så är det i mitt fall och jag hör skräckhistorier på hur det är för andra. Alltså är dessa konstellationer inte alltid oproblematiska och det krävs mer än en person för att allt ska fungera, det är ju därför det är så förbannat svårt kanske, eftersom det är så många inblandade. Grattis till dig för en väl fungerande familjekonstellation. 

Jag har aldrig varit någon som behöver folkets jubel för mina handlingar. Utan agerar utifrån vad som känns bäst och mest lämpligt. Min bonus har en pappa. Men han gillar att hänga med mig också. Mitt barn har en bonuspappa. Allt är i sin ordning, barnen har många vuxna i sina liv. Det kan vara många fördelar med sånt också.

Varför lyssna på andra? Vem som får hyllningar? Bryr du dig ens om det? Bara du, din man och barnet vet ju sanningen. Vad som händer hos er är ju eran grej. Givetvis måste man få ventilera jobbiga situationer och grejer om bonusbarn. Det gör alla, föräldrar, förskole och skolpersonal osv. Vem säger annorlunda och måste man lägga energi på det?

Är det inte mest trivsamt att skapa bra relationer och ha trevligt hemma än att bli bitter och grinig. Vill man ens ha det så eller bo så?

Skräckhistorier kanske kan lära dig hur du inte vill ha det eller bör agera. Bara för att man hör sånt kan man ju inte luta sig tillbaka och skita i allt eftersom andra har det värre. Får du mycket stöd av din man i dina funderingar? Vet han om hur du känner? Och framförallt bryr han sig?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-09 11:16:14 följande:

Micke, jag behöver inget jubel för mina handlingar, jag vill ha rätten till mina känslor och tankar och rätten att uttrycka dessa i hopp om att få lite input från andra, kanske en annan sida av saken eller någon som faktiskt förstår vad jag talar om.

UTAN att klassas som en bitch som är farlig för sitt bonusbarn. UTAN att anklagas för att inte vara normal eftersom jag inte älskar min mans barn som ju kommer med i dealen och det måste jag minsann fatta och jag borde ha vetat det redan innan.

Nej, jag visste inte redan innan hur jag skulle känna. Jag visste inte att det skulle gå bra i början men att mina känslor skulle förändras när barnet började tjata om att det vill ha mamma och pappa tillsammans (fast hen inte ens minns att de varit tillsammans) propsa på att sova i pappas säng, att sängen inte är min utan pappas bara, säga att 'mamma säger' om allt allt allt som hen tycker ska vara på ett visst sätt.

Jag visste att barnet alltid skulle känna mer kärlek för mamma och pappa än för mig, men jag visste inte hur det skulle påverka mig. Inte heller visste jag hur liten engagemangsnivån var hos mamman så att om jag så bara tar barnet till lekparken en timme så har jag gjort mer med barnet än hon gjort på två veckor. Jag visste inte att hela situationen skulle få pappan att må så jävla dåligt att han får magsmärtor vid umgänge och ibland måste låsa in sig för att bemästra smärtan och paniken. Det är jävligt surt emellanåt att engagera sig så pass för någon annans barn och inte få något tillbaka. Mina egna barn kändes det aldrig jobbigt att göra saker med för jag hade deras odelade kärlek. Även om min mans barn tycker om mig och alltid är glad att komma hit och vill hit så känner jag aldrig den där kärleken, inte ens när barnet var mindre och jag faktiskt kände något som liknar kärlek för hen.

Jag visste inte att mamman skulle komma med krav och börja bråka och skälla på pappan när kraven inte kan uppfyllas (tex att åka 1½ tim för att hon behöver ha en tavla uppsatt eller vill gå till tvättstugan utan barnet) och att hon då skulle komma med orden: 'Du bryr dig inte om ditt barn' så fort något inte passar.

Jag visste inte att känslorna som väller upp skulle var så starka och att jag känner dem trots att jag vet att det är ologiskt.

Så fort jag skriver något om ovanstående så kommer det alltid någon och säger att det är mitt fel, att jag är skadlig för hans barn osv. Någon som oftast inte har den minsta susning om vad de talar om.

Jag visste inte att jag skulle gå in i väggen och bli sjukskriven i 6 månader och att jag fortfarande efter drygt ett år skulle vara så skör att varje umgänge är en pärs som tar flera dagar att hämta sig ifrån.

Men svaret är inte att lämna min man. Inte i nuläget för jag älskar min man och vill leva resten av mitt liv med honom. Om jag inte kan så måste jag ju så klart lämna honom och det innebär för min bonus att hen mister umgänget helt och hållet för min man har ingenting som håller honom kvar här på min ort förutom jobbet. Han kommer att flytta till sin hemort som ligger långt från orten hans barn bor på, för där finns hans släkt, där finns jobb för honom. Vi bor också ganska långt från barnets ort men försöker hitta bostad närmare, men det är tufft. Vi har stått i kö i fyra år men kommer ändå aldrig så långt fram i kön att vi får komma på visning.

Men vem anklagar dig? Om det är som du beskriver gör du ju inget fel? Alltså varför ska man ens sätta etiketter på hur man tycker om ett barn?

Problemet är ju hur vissa människor uttrycker rent hat för barn de lever ihop med. Det är ju helt snevridet att bo ihop under de förutsättningarna. Man behöver inte någon vidareutbildning för att fatta det.

Sen om man inte klarar av som vuxna att hantera saker runt barnet på ett vettigt sätt, finns det mycket hjälp att få. Man måste ju sätta gränser för galenskap.

Nu verkar ju inte din snubbe speciellt intresserad av sitt barn eftersom han överväger en långflytt.

Givetvis drömmer alla barn om att ha båda föräldrarna tillsammans. Det säger mitt barn med. Denne tycker även att vi borde ha ett stort hus där alla kan bo. Dvs barnet, jag, min nya, mamman och hennes nya. Barn kan inte utrycka sig som vuxna. Och du och din kille måste ju lära er att ge vettiga svar. Tex runt sängen osv

Alltså livet är vad man gör det till. Ser man problem blir det problem.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn