• AnaC

noll spermier! - donation?

Hej

Jag och min man står i kö för spermiedonation och väntar med spänning! Men det har inte varit en dans på rosor på vägen hit.. Har ni ställt er i kö?

Anna
  • AnaC

Oddsen att hitta nått rätt så goda då det är ovanligt att man inte har några spermier alls.. Hur ser hans hormonprover ut?

Anna
  • AnaC

Vi har stått i kö sen i maj men eftersom vi påbörjade vår utredning i början av året så får vi tillgodoräkna oss den tiden också. Det brukar vara ca 1 års väntetid numera. De kan göra två olika ingrepp, antingen sticker dom i testikeln eller i bitestikeln ibland både och. På min man gjorde man först ett ingrepp sen fick han hormoner i 3 mån och sedan provade de igen, men man kunde inte hitta nått, vilket vi kände på oss. Man får veta samma dag eller ibland dagen efter om de hittat några spermier. Min man hade perfekta hormonprover så behandlingen med hormoner var egentligen onödig... Men man vill ju prova allt innan man ger upp! Läkarna hade aldrig varit med om att proverna är perfekta samtidigt som det inte finns några spermier, om man läser om asospermi så är det inte äns beskrivet.

Har du gjort äggplock? Om inte så kommer du med största sannolikhet att få göra det samtidigt som man plockar ut spermier. Detta gör de för säkerhets skull ifall de hittar få eller dåliga spermier. Man vill använda dom så fort som möjligt utan att behöva frysa dem innan, det är inte säkert att dom överlever då.

Tanken på donation innan definitivt besked är otänkbart, tro mig jag vet... Men när man inte har några andra val så känns det fantastiskt att vi ändå ska få chansen att bli föräldrar. Men det är viktigt att låta sig själv sörja, för det är en stor sorg från början..

Anna
  • AnaC

Va bra att du fått bra svar???? Nä man bedömde att chansen för att hitta nått är obefintlig i min mans fall...

Anna
  • AnaC

Har gjort vår första insemination nu!! Är så glad, lycklig och förväntansfull!! Hur går det för er??

Anna
  • AnaC

Har dom hittat en passande donator till er? Härligt då det går framåt:)

Charlie310 skrev 2016-01-12 22:23:55 följande:

Spännande! Håller tummarna att det tar sig. Vi ska på samtal med beteendevetare och spola äggledarna nästa vecka. Förhoppningsvis får vi en tid då för insemination.

Anna
  • AnaC

Det får man prata med dr om och komma fram till bästa lösningen för just er. I vårt fall så gör vår klinik bara insemination än så länge;) dom började med donation i okt.

Anna
Svar på tråden noll spermier! - donation?