• EnSomGifteAmerikan

Gift med Amerikan är i skillsmässa barnens rättigheter som svenskar boende både i USA och Sverige

Gifte mig med en Amerikan o har 3 barn gemensamt, är boende och skrivna på båda länderna. Får jag stanna kvar i Sverige och behålla mina barn o genomgå skillsmässa här i Sv då vi gigte oss här och våra barn har dubla medborgarskap??? Vad säger Sv lagen om jag flyttar tillbaka hem till Sverige och vägrar åka tillbaka då jag är på besök här??? Min man hotar med att polisen o FBI kommer att leta upp mig o knycka mina barn o returnera de till USA ??? Vad ska jag göra hjälp!?! Min make har skaffat en ny tjej och är flyförbannad på mig, dessutom en rik familj då han får all hjälp med att ta över mina barn, hjälp råd vad ska jag göra ?

• Svar på tråden Gift med Amerikan är i skillsmässa barnens rättigheter som svenskar boende både i USA och Sverige
  • Tow2Mater
    EnSomGifteAmerikan skrev 2015-10-07 02:38:53 följande:

är boende och skrivna på båda länderna.

Hur kan ni vara skrivna i och bo i två länder?
  • Tow2Mater

Om du vägrar åka tillbaka till usa med barnen om ni är på besök i sverige blir det nog ett kidnappningsfall ja.

• Tow2Mater

Skiljsmässa sker i landet man bor och är skriven i. Om det är USA skaffa dig en egen bra advokat omedelbums.

• Tow2Mater
    EnSomGifteAmerikan skrev 2015-10-07 02:38:53 följande:

mina barn

Menar du "våra barn"? Ar din man pappan?
  • Kjell2

Då både Sverige och USA har skrivit på Haagöverrenskommelsen är grundreglen att en vårdnadstvist ska avgöras där barnen bor.

Alltså i USA om barnen är boende där. Om så är fallet och du vägrar ta barnen till USA i samband med en stämning  kommer svensk polis bistå amerikanska myndigheter att hämta och skicka barnen till USA.

Om barnen är boende i Sverige kan han stämma i Svenska domstol och få ett vårdnads och umgängesbeslut där.

Svar på tråden Gift med Amerikan är i skillsmässa barnens rättigheter som svenskar boende både i USA och Sverige