• Anonym (Hmm)

    Namn på färger existerar egentligen inte?

    Jag kom att tänka på en sak.

    Det jag ser med mitt öga, ser min vän samma sak? Ser du samma sak?

    Vi tar ett exempel med färgen grön. Hur beskriver jag den färgen för en blind person, till att börja med?

    Det vi kallar "grönt" kanske jag i MIN syn ser som din gula färg. Men både du och jag kallar färgen för "grön" eftersom det är så vi har lärt oss att den heter. Men som sagt. Eftersom det knte går att beskriva hur en grön färg ser ut för en blind person så kan du inte heller beskriva hur grön färg ser ut för en icke-blind. Det innebär att du inte kan veta hur mitt öga uppfattar det vi kallar "grönt".

    Alltså-vi vi har fått lära oss att en viss färg heter grönt. Men-ser du och jag att det är grönt? Jag kanske uppfattar grönt som den färg du uppfattar som gult. Vi båda kallar det grönt eftersom vi har fått lära oss att det heter grönt. Men det innebär inte att jag ser den gröna färgen som gul. Men eftersom jag har fått lära mig att det heter grönt så säger jag grönt fast jag ser den gula färgen. Du säger ocksp grönt till samma färg oavsett om du uppfattar den som grön, gul eller blå. Vi benämner färgen grön just för att vi fått lära oss att färgen heter så.

    Kontentan blir väl att namn på färger egentligen inte har en trovärdighet. Vi vet faktiskt inte om du och jag ser samma färg på ett blad från ett träd. Vi ser att det är ett blad. Vi båda konstaterar att bladet är grönt, även om du uppfattar bladet som blått och jag gult...vi har fått lära oss att det heter grönt och då är vi bestämda och TROR att vi faktiskt ser grön färg.

    Hmm... Filosofi. Men men. Bara en tanke som slog mig. Kan inte sova så jag satte igång med att filosofera. Blev faktiskt ganska trött av att tänka så djupt. Så jag hoppas på att kunna sova nu.

    Godnatt.

  • Svar på tråden Namn på färger existerar egentligen inte?
  • Lena

    Färgerna är definierade på våglängderna däremot uppfattar vi dem olika, precis som alla sinnesintryck

  • Anonym (Hmm)
    Lena skrev 2015-10-07 06:13:09 följande:

    Färgerna är definierade på våglängderna däremot uppfattar vi dem olika, precis som alla sinnesintryck


    Namn på färger har ingen trovärdighet.
  • Anonym (Hahaha)

    Kallar du det där att filosofera? Och så blev lilla hjärnan trött av det... Alltså allvarligt talat, sådana där små tankar hade man när man gick i ettan typ! Sen lärde man sig det Lena här över skrev.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hahaha) skrev 2015-10-07 06:16:16 följande:

    Kallar du det där att filosofera? Och så blev lilla hjärnan trött av det... Alltså allvarligt talat, sådana där små tankar hade man när man gick i ettan typ! Sen lärde man sig det Lena här över skrev.


    Namn på färger har ingen trovärdighet.
  • Anonym (m)

    vad vill du TS? 

    Ja, det är klart vi kan uppfatta saker olika, är det korta svaret.

  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2015-10-07 06:15:33 följande:

    Namn på färger har ingen trovärdighet.


    Lika lite trovärdighet som något annat som man inte kan se med blotta ögat.

    Man har definierat en färg och gett det ett namn. Så trovärdigt det kan vara i min vetenskapliga värld i varje fall.
  • Naylaa
    Anonym (Hahaha) skrev 2015-10-07 06:16:16 följande:

    Kallar du det där att filosofera? Och så blev lilla hjärnan trött av det... Alltså allvarligt talat, sådana där små tankar hade man när man gick i ettan typ! Sen lärde man sig det Lena här över skrev.


    Vad driver egentligen någon som du? Mår du bättre nu? Känner du dig lite större?
  • FIame
    Anonym (Hmm) skrev 2015-10-07 06:15:33 följande:
    Namn på färger har ingen trovärdighet.
    Att vi ser samma sak är ju klart på grund av det som Lena förklarade.

    Färger har olika våglängd och når våra ögon på samma vis. Därav kan du inte få en "gul färg" att uppfattas att bli "grön färg", regnbåden är en konstant och logiskt uppbyggd formation.

    Om vi nu diskuterar normaler. Diskuterar vi defekter i färgseende, avsaknad av sensorer i ögonen osv. Ja då är vi inne på något annat.
  • Anonym (NCS)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-10-07 06:07:20 följande:

    Kontentan blir väl att namn på färger egentligen inte har en trovärdighet. Vi vet faktiskt inte om du och jag ser samma färg på ett blad från ett träd. Vi ser att det är ett blad. Vi båda konstaterar att bladet är grönt, även om du uppfattar bladet som blått och jag gult...vi har fått lära oss att det heter grönt och då är vi bestämda och TROR att vi faktiskt ser grön färg.


    Varför skulle namn på färger har mindre trovärdighet än andra ord? Alla ord är konventionella, dvs dess betydelser bygger på överenskommelser. Det finns ingenting i naturen som säger att det vi kallar grönt ska heta just grönt, men det är praktiskt att vi använder samma ord för att beteckna det.

    Och om vi uppfattar färgerna som olika eller inte beroende på små variationer i vårt färgseende spelar egentligen ingen roll, eftersom det i så fall kommer att påverka vår uppfattning av alla färger på samma sätt. Vi kan med andra ord vara rätt säkra på att vi är överens om vilken färg som är 100% grön även om vi egentligen uppfattar den marginellt olika (så länge vi inte talar om såna defekter som färgblindhet, men det tror jag inte att du gör).  

    Känner du dig osäker på det senare kan du läsa på om NCS-systemet, det naturliga färgsystemet. Det är ett färgsystem som bygger på iakttagelser, dvs hur människor uppfattar och beskriver färger.
  • jlhm

    Den enda färg som alla borde "se" lika, även blinda, är svart då det är avsaknad av ljus.

    Andra färger är ju som redan ha påpekats olika våglängder och det kanske borde gå att avgöra om färgen grön t.ex. ses lika av olika människor genom att låta dem jämföra med andra färger, men vad vet jag.
     

  • Aniiee

    Namn på färger definierar färger. 

    Visste du, TS, att ju färre namn till färre färger man har, ju färre färger ser/uppfattar man. Det är bland annat därför det finns en lila blomma i Sverige som heter "brunkulla". När den namngavs hade svenskan inget ord för "lila", och blomman uppfattades också som inte lila, utan brun. (googla gärna "we can't see colors we don't have words for" för intressant läsning)

    Namn och uppfattning för olika färger följer också ett visst mönster. Så länge vi inte har fler ord än ljust och mörkt finns bara svart och vitt och grått. Nästa färg som "upptäcks" är oftast rött, därefter gult. 

    Om du på allvar vill veta hur man förklarar färger för blinda så kan jag berätta att det gör man som associationer. Rött = varmt/hett som en spisplatta, blått = havet (ljudet och lukten), gult = solen och den värmen, orange = smaken, lukten och känslan av en apelsin, osv.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Yellow Cross
    jlhm skrev 2015-10-07 16:17:55 följande:

    Den enda färg som alla borde "se" lika, även blinda, är svart då det är avsaknad av ljus.

    Andra färger är ju som redan ha påpekats olika våglängder och det kanske borde gå att avgöra om färgen grön t.ex. ses lika av olika människor genom att låta dem jämföra med andra färger, men vad vet jag.
     


    Beror väl på i vilken utsträckning man är blind.
    En person som är blind pga av ögonskada kanske "ser" svart,men om personen är blind pga av att personens hjärtan är skadad så kanske den helt och hållet saknar förmågan att se och kan således inte ens "se" svart,iom att den saknar förmågan att överhuvudtaget föreställa sig visuella intryck.

    Fladdermöss kan ju använda sig utav ekolod men inte människor,hur uppfattar då människor den naturliga förmågan att använda sig utav ekolod (med tanke på att våra hjärnor helt och hållet saknar det anlaget)?
  • Konservativ
    Anonym (Hahaha) skrev 2015-10-07 06:16:16 följande:

    Kallar du det där att filosofera? Och så blev lilla hjärnan trött av det... Alltså allvarligt talat, sådana där små tankar hade man när man gick i ettan typ! Sen lärde man sig det Lena här över skrev.


    Vad har du själv för åsikter om saken? Föredrar du sinnesdata eller ansluter du dig till den naiva relativismen? Anser du att Kants nuomen ger goda insikter? Tycker du att Quines exempel med gröd och blåd ger något?
  • Palestrina
    Aniiee skrev 2015-10-07 16:36:51 följande:

    Namn på färger definierar färger. 

    Visste du, TS, att ju färre namn till färre färger man har, ju färre färger ser/uppfattar man. Det är bland annat därför det finns en lila blomma i Sverige som heter "brunkulla". När den namngavs hade svenskan inget ord för "lila", och blomman uppfattades också som inte lila, utan brun. (googla gärna "we can't see colors we don't have words for" för intressant läsning)

    Namn och uppfattning för olika färger följer också ett visst mönster. Så länge vi inte har fler ord än ljust och mörkt finns bara svart och vitt och grått. Nästa färg som "upptäcks" är oftast rött, därefter gult. 


    Men det där måste väl vara en sanning med viss modifikation? Att vi saknar begrepp för att beskriva färger betyder inte att vi inte ser dem, bara att vi inte kan tala om dem eller skapa samma skillnad i språket. Orden i sig påverkar ju inte ögats förmåga. Däremot tränas man förstås i att uppfatta skillnader där skillnader är viktiga.

    Sen tycker jag inte att brunkullan är lila, utan... rödbrun.
  • Yellow Cross
    Palestrina skrev 2015-10-07 17:15:01 följande:
    Men det där måste väl vara en sanning med viss modifikation? Att vi saknar begrepp för att beskriva färger betyder inte att vi inte ser dem, bara att vi inte kan tala om dem eller skapa samma skillnad i språket. Orden i sig påverkar ju inte ögats förmåga. Däremot tränas man förstås i att uppfatta skillnader där skillnader är viktiga.

    Sen tycker jag inte att brunkullan är lila, utan... rödbrun.
    Fast om vi saknar ett begrepp så blir avsevärt mycket svårare för oss att tyda den,och hjärnan i högre grad ignorerar sinnesintryck som den inte kan bearbeta (t.ex genom att associera de till ett ord).

    I slutändan är det liksom inte ögat som avgör vad vi ser utan hjärnan,en person som är anlafabet skulle t.ex lägga mindre märke till skyltar med text eftersom texten för vederbörande ändå innehåller lika mycket information som ett vänsterorienterad modern konst innehåller för en läskunnig,medan en läskunnig skulle bearbeat mer information från dessa skyltar även om den fokuserade lika lite på dem som analfabeten.


  • Palestrina
    Yellow Cross skrev 2015-10-07 17:24:31 följande:
    Fast om vi saknar ett begrepp så blir avsevärt mycket svårare för oss att tyda den,och hjärnan i högre grad ignorerar sinnesintryck som den inte kan bearbeta (t.ex genom att associera de till ett ord).

    I slutändan är det liksom inte ögat som avgör vad vi ser utan hjärnan,en person som är anlafabet skulle t.ex lägga mindre märke till skyltar med text eftersom texten för vederbörande ändå innehåller lika mycket information som ett vänsterorienterad modern konst innehåller för en läskunnig,medan en läskunnig skulle bearbeat mer information från dessa skyltar även om den fokuserade lika lite på dem som analfabeten.
    Men hjärnan bearbetar många sinnesintryck som den saknar begrepp för. Det hjärnan ignorerar är inte i första hand det vi saknar begrepp för, utan det som saknar mening för oss. Vi kan urskilja och lär oss melodier utan kunskap om musikteori, vi känner skillnad på smaker och temperaturer innan vi har ord för dem, etc. För att inte tala om att många praktiska kunskaper vi har inte är begreppsliggjorda. Jag tror inte att förmågan att uppfatta färger fungerar annorlunda.
  • sagoskog

    Hahaha. Driver du med oss TS? Kom du på det nu? Trodde det var en tanke som man borde hunnit fundera färdigt på senast i lågstadiet.

  • Flisan79

    Håller med övriga. Detta är inte djupt utan ett barns tankar.

    Sen har ju ett "fenomen" nyligen visat detta ganska påtagligt. En viss svart/blå klänning....eller va den vit/guld

  • themia
    Anonym (Hmm) skrev 2015-10-07 06:07:20 följande:

    Jag kom att tänka på en sak.

    Det jag ser med mitt öga, ser min vän samma sak? Ser du samma sak?

    Vi tar ett exempel med färgen grön. Hur beskriver jag den färgen för en blind person, till att börja med?

    Det vi kallar "grönt" kanske jag i MIN syn ser som din gula färg. Men både du och jag kallar färgen för "grön" eftersom det är så vi har lärt oss att den heter. Men som sagt. Eftersom det knte går att beskriva hur en grön färg ser ut för en blind person så kan du inte heller beskriva hur grön färg ser ut för en icke-blind. Det innebär att du inte kan veta hur mitt öga uppfattar det vi kallar "grönt".

    Alltså-vi vi har fått lära oss att en viss färg heter grönt. Men-ser du och jag att det är grönt? Jag kanske uppfattar grönt som den färg du uppfattar som gult. Vi båda kallar det grönt eftersom vi har fått lära oss att det heter grönt. Men det innebär inte att jag ser den gröna färgen som gul. Men eftersom jag har fått lära mig att det heter grönt så säger jag grönt fast jag ser den gula färgen. Du säger ocksp grönt till samma färg oavsett om du uppfattar den som grön, gul eller blå. Vi benämner färgen grön just för att vi fått lära oss att färgen heter så.

    Kontentan blir väl att namn på färger egentligen inte har en trovärdighet. Vi vet faktiskt inte om du och jag ser samma färg på ett blad från ett träd. Vi ser att det är ett blad. Vi båda konstaterar att bladet är grönt, även om du uppfattar bladet som blått och jag gult...vi har fått lära oss att det heter grönt och då är vi bestämda och TROR att vi faktiskt ser grön färg.

    Hmm... Filosofi. Men men. Bara en tanke som slog mig. Kan inte sova så jag satte igång med att filosofera. Blev faktiskt ganska trött av att tänka så djupt. Så jag hoppas på att kunna sova nu.

    Godnatt.


    Alla människor härstammar från en och samma urmoder/urfader. Vi är alla så nära släkt att våra hjärnor är så gott som exakt likadana.
    Det betyder att det är högst sannolikt att vi uppfattar färger på samma sätt, alltså att den våglängd du uppfattar som grön, uppfattar även jag som grön.
Svar på tråden Namn på färger existerar egentligen inte?