Inlägg från: AnnaZL |Visa alla inlägg
  • AnnaZL

Funkar det att sola genom fönstret?

Fast nu är det kört för i år i Sverige, solen står för lågt så du kan inte bilda d-vitamin förrän i april. Det är tillskott som gäller tills dess.

• AnnaZL
    MissPin skrev 2015-10-07 19:45:32 följande:

Överlevt ja, ja men bara man överlever så är det bra! Så trött på att höra det uttrycket, tycker det är så himla korkat! Precis som folk säger om att man ska låta farmor/mormor eller någon passa ens barn, ja för ni har ju överlevt! Är det inte viktigt att man mår bra med?

Nu vet jag inte hur viktigt det är med D-vitamin på vintern, men om man nu mår bättre av att ta tillskott så är det ju bra.

Precis!

Jag hade kraftig d-vitaminbrist (länge odiagnostiserad) och det var inget jag önskar min värsta fiende. Symptom som väldig trötthet och muskelvärk. Många blir tröttare på hösten och vintern och en majoritet av Sveriges befolkning har brist under den mörka tiden. Visst överlever de, men de kunde mått bättre och varit piggare.
  • AnnaZL
    T W skrev 2015-10-07 22:23:41 följande:

Jag läste att om vi skulle äta så vi fick i oss tillräckligt med d-vitamin på hösten/vintern så skulle all fisk ta slut...

Ja, du behöver äta fet fisk till frukost, lunch och middag för att få i dig dagsbehovet. Eller 20 ägg/dag...
Svar på tråden Funkar det att sola genom fönstret?