TS, som svar på din fråga så NEJ, du är inte sjuk du råkar ha ett fungerande samvete och empati, var stolt över det för det verkar vara något ganska sällsynt idag.
Angående berätta eller inte så tycker jag du borde berätta. Jag tycker inte resonemanget "inte berätta för att inte såra" inte håller, den ende som kan avgöra det är han själv, att på sig ansvaret för att på egen hand bestämma var gränserna för ett förhållande går och göra avgörande val åt sin partner tycker jag inte är något som platsar i ett förhållande. Jag tycker det finns andra saker som klart viktigare i ett förhållande än om man ska eller inte ska bli sårad. Dessutom så tror jag inte man är helt ärlig med sig själv om man påstår att man bara gör det för sin partners skull, jag tror man gör det minst lika mycket för sin egen skull.
"Min partner älskar mig och väljer att leva med mig men bara för att han inte vet sanningen om mig, visste han det så är det inte säkert att han skull välja det"
Man kan säkert hålla ett förhållande vid liv genom lögner, men vad blir förhållandet värt då? Det blir säkert lättare att leva med lögnen med tiden, människor vänjer sig vid det mesta, men frågan är vad det kommer göra med din självbild? Jag tror att bära på en sån stor lögn riskerar att förändra en som person, göra en cynisk och falsk och det kan mycket väl komma att påverka ert förhållande.
Slutligen är det upp till dig att avgöra vad du vill göra av det, men tänk efter noga, det är lätt att rationalisera och tänka kortsiktigt, man vill slippa stå för och för skit för sitt misstag och att sopa allt under mattan kan verka vara en fantastisk enkel lösning, men det kan som sagt ha stora nackdelar i det långa loppet. Att berätta har oxå sina nackdelar, din partner kan lämna dig om han inte gör det så kan ni nog räkna med att ert förhållande kommer vara dåligt ett tag, men du kanske slipper att sabba din självbild och leva i ett förhållande som baseras på att en lögn aldrig kommer fram i ljuset .....inga trevliga alternativ något av dem , men det är det pris du får betala för ditt misstag.