Tecum skrev 2015-10-08 20:28:43 följande:
Jag blir förvånad när jag hör att du har svårt att tala om dina innersta känslor. Du gör ju långa utläggningar här med hög psykologisk insikt och med exempel från ditt eget liv. Du är kanske bättre på att tolka andras känslor än att formulera dina egna?
Men hur funkar det i en relation, om din partner berättar om sina innersta tankar och du inte ger något tillbaka? Eller föredrar du att han inte blir alltför intim på det själsliga planet? Min fru är lite som du på den punkten, hon har svårt att formulera sina känslor och jag har fått lära mig att tolka och själv sätta ord på det jag tror hon menar.
Alltså jag har koll på mina innersta drömmar likväl som fasor och annat. Jag har bara svårt att berätta om dem för någon jag älskar och har en kärleksrelation med. Du är inte ensam om att bli förvånad det blir folk irl också då jag annars är talför och kan prata om vad som helst som kanske ses som känsligt eller tabu av andra. Men just Mona känslor med just någon som är viktig på riktigt det är svårt för mig. Då måste jag bli naken på riktigt. Själsligt naken och det är en av mina största fasor, en av de saker som skrämmer mig mest och det är att servera den andre med vapen och fakta som kan användas emot mig. Jag har lättare för att skriva till en partner vad jag känner och tänker än att säga det. Alternativt ligga i ett kolsvart rum och prata.
Vad innebär ge något tillbaka? Jag har inga problem med att lyssna på den andre, fråga eller undra gällande vad personen berättar eller bara lyssna och hålla om personen om det är vad som behövs. Har inget alls emot att den andre blir intim på det viset faktum är att det är vad just jag ser som intimt och fint. Är bara inge bra på att få fram det själv. En främling över nätet kan jag berätta ungefär vad som helst till eller i telefonen med någon man lär känna. Men är jag känslomässigt involverad så låser sig hela systemet typ.
Kanske är jag bättre idag, har ju inte testat ha någon relation på många år och jag ser hela den där biten som ett stort hinder vilket gör att jag drar mig för att inleda en relation oavsett.
Med andra är det enklare som här inne eller med vänner och bekanta irl. Det är många som bollar med mig och jade jag varit helt usel på det så hade de väl inte återkommit. Men då kan jag också reflektera över sakerna utan att vara så känslomässig och jag behöver inget försvar eftersom det inte handlar om mig alls.
Ha din fru testat att skriva? Det gjorde stor skillnad för mig att dela livet med en man som föreslog just det där att skriva ner vad jag tänkte och kände. Det gjorde vår kommunikation mycket bättre på många sätt.