• Anonym (polly)

    Lever i ploygam familj- fråga vad ni vill!

    Tycker det är så kul med "fråga vad ni vill-trådar" så måste bara göra en :) 


    Lever i en polygamfamilj med 3 fruar, 1 man och 6 barn sammanlagt. För att kanske lätta på lite fördomar, så, fråga på om ni undrar nått!

  • Svar på tråden Lever i ploygam familj- fråga vad ni vill!
  • Anonym (Jo)

    har mannen ett eget sovrum han kan gå till när han är sur o ilsken?

  • Anonym (polly)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-18 00:17:36 följande:

    Hur lever älsta kvinnans föräldrar idag? Vi måste tala om 70-80 tal när hon var ung och barn. Måste vara än mer ovanligt med polly då?

    Om ni beslutar er för fler bar, är det bara ni och mannen som beslutar det eller måste alla vara med på ett sådant beslut?

    Då blir det än trängre i huset...

    Vad har ni för bilar föresten som rymmer er alla?


    Den äldsta kvinnan växte upp med sin mamma och pappa och ett till par. Så dem var två kvinnor och två män. Dom gick aldrig riktigt ut med att dom var polygama, utan utåt sett såg dem bara ut som två par dom bodde tsm. Dom lever tsm än idag, men en av männen har tyvärr gått bort. 


    Det är väl främst mellan mannen och kvinnan det gäller, men eftersom alla påverkas så får ju alla ha en åsikt iaf.


     


    Haha, vi har tre olika bilar, varav 1 har plats för 8 personer. Dom andra är vanliga 5 plats bilar. :)

  • Anonym (polly)
    Anonym (Jo) skrev 2015-10-18 11:18:52 följande:

    har mannen ett eget sovrum han kan gå till när han är sur o ilsken?


    Nej han har inget sovrum, det delar han med oss. Vi har dock ett arbetsrum dit han kan gå, och där han kan sitta o jobba ostört.
  • Anonym (trojka)
    Anonym (polly) skrev 2015-10-18 12:22:06 följande:

    Den äldsta kvinnan växte upp med sin mamma och pappa och ett till par. Så dem var två kvinnor och två män. Dom gick aldrig riktigt ut med att dom var polygama, utan utåt sett såg dem bara ut som två par dom bodde tsm. Dom lever tsm än idag, men en av männen har tyvärr gått bort. 


    Det är väl främst mellan mannen och kvinnan det gäller, men eftersom alla påverkas så får ju alla ha en åsikt iaf.


     


    Haha, vi har tre olika bilar, varav 1 har plats för 8 personer. Dom andra är vanliga 5 plats bilar. :)


    Hur definierar man då polygamism? Har lite svårt att förstå, i ditt fall är det väl bara mannen som har flera partner? Eller är ni kvinnor romantiskt involverade med varandra också? Och ni "får" (dumt ord, men vet inte riktigt vad som är bättre) ha fler partner men har det inte?
  • Anonym (Undrande)

    Den älsta kvinnas föräldrar föräldrar lever/levde då mer i korsvis utbyte av alla? Men hon vet ändå med säkerhet vem som är sin pappa?

    Hur skulle du säga att mannen i erat förhållande är som person. Är han en person som är en ledargestalt och utstrålar faderkänslor/trygghetskänslor eller vad är hans stora atraktion sätt?

  • Anonym (polly)
    Anonym (trojka) skrev 2015-10-18 13:24:19 följande:
    Hur definierar man då polygamism? Har lite svårt att förstå, i ditt fall är det väl bara mannen som har flera partner? Eller är ni kvinnor romantiskt involverade med varandra också? Och ni "får" (dumt ord, men vet inte riktigt vad som är bättre) ha fler partner men har det inte?
    Polygami är som jag förstått det när det finns en man och flera kvinnor. Vi kvinnor får dock vara romantiskt involverade med andra män om vi vill, och har varit det tidigare. Men nu när vi alla har barn och blivit lite äldre har det blivit att man är mer nöjd som det är :)
  • Anonym (polly)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-18 18:16:17 följande:

    Den älsta kvinnas föräldrar föräldrar lever/levde då mer i korsvis utbyte av alla? Men hon vet ändå med säkerhet vem som är sin pappa?

    Hur skulle du säga att mannen i erat förhållande är som person. Är han en person som är en ledargestalt och utstrålar faderkänslor/trygghetskänslor eller vad är hans stora atraktion sätt?


    Ja, hon förstod det väl inte när hon var liten har hon sagt. Då var det precis som mamma och pappa hade några kpmisar som bodde i samma hus. Men när hon blev äldre förstod hon att det var som gifta allihop. Det var väl för att hon visste vem mamma och pappa var, och visste att dom var gifta som hon inte förstod när hon var yngre. 


     


    Ja, han är lite som en mysgubbe. Han har väldigt stora trygghetskänslor och utsrtålar mycket värme och lugn. Skulle inte vilja säga att han är en självklar ledargestalt eller auktoritär på något sätt... han är mer bakåtlutad och avslappnad. Det är nog mer vi kvinnor som är mer auktorätra och vill styra upp saker :) Förstår inte riktigt vad du menar med "hans stora attraktion sätt" så vet inte hur jag ska svara på det tyvärr :/

  • Anonym (XX)
    Anonym (polly) skrev 2015-10-18 20:34:30 följande:
    Polygami är som jag förstått det när det finns en man och flera kvinnor. Vi kvinnor får dock vara romantiskt involverade med andra män om vi vill, och har varit det tidigare. Men nu när vi alla har barn och blivit lite äldre har det blivit att man är mer nöjd som det är :)
    Polygami är väl egentligen både polyandri (en kvinna med flera män) och polygyni- en man med flera kvinnor. Vet inte om det finns något tredje uttryck för både och.

    Tror du att det skulle vara jobbigt om två av er var gravida samtidigt? (Eller alla tre?) Planerar ni sådant tillsammans, eller blir det som det blir?
  • Anonym (polly)
    Anonym (XX) skrev 2015-10-20 20:30:15 följande:
    Polygami är väl egentligen både polyandri (en kvinna med flera män) och polygyni- en man med flera kvinnor. Vet inte om det finns något tredje uttryck för både och.

    Tror du att det skulle vara jobbigt om två av er var gravida samtidigt? (Eller alla tre?) Planerar ni sådant tillsammans, eller blir det som det blir?
    Nej, det vet jag att det inte skulle vara. Jag och den äldsta kvinnan var gravida samtidigt, hennes graviditet var planerad och min var en lite överrasking,och det var helt underbart att ha någon att dela det med så nära, även om vi var i lite olika stadier av graviditeten :)
  • Anonym (XX)
    Anonym (polly) skrev 2015-10-21 20:35:12 följande:
    Nej, det vet jag att det inte skulle vara. Jag och den äldsta kvinnan var gravida samtidigt, hennes graviditet var planerad och min var en lite överrasking,och det var helt underbart att ha någon att dela det med så nära, även om vi var i lite olika stadier av graviditeten :)
    Borde vara praktiskt med barnkläder om det är lagom skillnad i ålder. De växer ju snabbt ut dem i början. Men ni har inte varit på BB samtidigt? Jag kan ju bara spekulera i deras miner i så fall..:) På BB alltså.

    Jag funderar över en sak- och ta det nu inte som moraliserande, för jag tycker det låter trevligt att barnen förmodligen alltid har både vuxna och andra barn omkring sig och med tanke på alla problem som uppstår i de parrelationer vi har som norm, så tycker jag det låter väldigt bra och praktiskt, faktiskt. Men jag undrar om eventuella döttrar kanske riskerar att i framtiden kan komma att acceptera män som lever med flera kvinnor men inte på det öppna sätt som ni gör, och söner kanske på motsvarande sätt kommer att tro att det är ok att s.a.s. ha flera tjejer samtidigt - men utan att vara ärliga om det. Hoppas du tar det på rätt sätt nu.

    Jag antar just att ert sätt leva fungerar för att ni är ärliga med era relationer. Men hur man än växer upp så tar man nog för givet att det är det man har omkring sig är den gällande normen- fast man kanske inte förstår att öppenheten och ärligheten liksom ingår i det hela, om du förstår vad jag menar. För barnen kommer väl förr eller senare att få höra kommentarer från andra, tyvärr.

    Är det här något ni funderat över? Barnen är kanske inte så stora än.
  • Anonym (polly)
    Anonym (XX) skrev 2015-10-22 00:38:40 följande:
    Borde vara praktiskt med barnkläder om det är lagom skillnad i ålder. De växer ju snabbt ut dem i början. Men ni har inte varit på BB samtidigt? Jag kan ju bara spekulera i deras miner i så fall..:) På BB alltså.

    Jag funderar över en sak- och ta det nu inte som moraliserande, för jag tycker det låter trevligt att barnen förmodligen alltid har både vuxna och andra barn omkring sig och med tanke på alla problem som uppstår i de parrelationer vi har som norm, så tycker jag det låter väldigt bra och praktiskt, faktiskt. Men jag undrar om eventuella döttrar kanske riskerar att i framtiden kan komma att acceptera män som lever med flera kvinnor men inte på det öppna sätt som ni gör, och söner kanske på motsvarande sätt kommer att tro att det är ok att s.a.s. ha flera tjejer samtidigt - men utan att vara ärliga om det. Hoppas du tar det på rätt sätt nu.

    Jag antar just att ert sätt leva fungerar för att ni är ärliga med era relationer. Men hur man än växer upp så tar man nog för givet att det är det man har omkring sig är den gällande normen- fast man kanske inte förstår att öppenheten och ärligheten liksom ingår i det hela, om du förstår vad jag menar. För barnen kommer väl förr eller senare att få höra kommentarer från andra, tyvärr.

    Är det här något ni funderat över? Barnen är kanske inte så stora än.

    Tar inte illa upp alls, är en mycket bra fråga :)


    Vi har absolut funderat över detta. Vill inte att något barn ska tro att det är helt okej att ha flera pojk- eller flickvänner, och att detta är självklart. Därför försöker vi både prata mycket om det hemma, hur olika familjer ser ut och så. Sedan tycker jag att det är viktigt att barnen ser olika slags familjer. Vi är ju de enda polygama de vet, resten av de familjer de känner lever mer "normala" parrelationer. Så jag brukar försöka att utsätta dem för alla slags möjliga konstellationer så att de ser att det finns massa olika slags familjer. Vissa barn har bara en förälder, vissa har flera, vissa har två av samma kön, osv... Vi jobbar på den frågan :)

  • Anonym (Undrande)

    Nu är det snart 2 månader kvar till Jul, hur firar ni Jul hos er? Kommer ännu fler gäster till er eller reser ni bort till era familjer?

  • Anonym (Fi)
    Anonym (polly) skrev 2015-10-21 20:35:12 följande:
    Nej, det vet jag att det inte skulle vara. Jag och den äldsta kvinnan var gravida samtidigt, hennes graviditet var planerad och min var en lite överrasking,och det var helt underbart att ha någon att dela det med så nära, även om vi var i lite olika stadier av graviditeten :)
    Det är alldeles för stor tolerans med er sjuka sort.
    Tycker verkligen synd om barnen som hamnar i en sådan onormal situation som ni skapat.

    Hoppas att samhället och allmänheten kommer att agera mot er. 
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Fi) skrev 2015-10-23 07:49:14 följande:
    Det är alldeles för stor tolerans med er sjuka sort.
    Tycker verkligen synd om barnen som hamnar i en sådan onormal situation som ni skapat.

    Hoppas att samhället och allmänheten kommer att agera mot er. 
    Barn mår inte dåligt av att leva upp i en kärleksfull miljö. 

    Hat däremot påverkar barn. Nåt att tänka på kanske.
  • Fjäril Vingad
    Fjäril Vingad skrev 2015-10-23 08:04:13 följande:
    Barn mår inte dåligt av att leva upp i en kärleksfull miljö. 

    Hat däremot påverkar barn. Nåt att tänka på kanske.
    *leva i....
  • Anonym (XX)
    Anonym (Fi) skrev 2015-10-23 07:49:14 följande:
    Det är alldeles för stor tolerans med er sjuka sort.
    Tycker verkligen synd om barnen som hamnar i en sådan onormal situation som ni skapat.

    Hoppas att samhället och allmänheten kommer att agera mot er. 
    Javisst borde de skämmas- barn mår så mycket bättre av att växa upp i trasiga familjer där de riskerar att bli uppbrända levande och i våldsamma relationer där de minsann får lära sig samhällets normer- nämligen att barn inte räknas alls.
    [obs ironi ifall någon undrar]
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-22 22:52:55 följande:

    Nu är det snart 2 månader kvar till Jul, hur firar ni Jul hos er? Kommer ännu fler gäster till er eller reser ni bort till era familjer?


    Du har inte sett min fråga kring hur ni brukar fira julen?
  • Anonym (polly)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-29 16:17:27 följande:
    Du har inte sett min fråga kring hur ni brukar fira julen?

    Oj, ursäkta, hade missat den helt!


     


    Jul är har varit en lite kaotisk tid för oss, eftersom alla morföräldrar gärna vill vara med sina barnbarn på jul och så. Men de senaste två åren har vi helt enkelt bestämt att vi är alla i familjen samlade dagen före jul, spelar lite bingolotto, dricker glögg och bakar julgodis, julafton firar vi också hemma hos oss nu och då är släkt välkomna om dom vill. Juldagen och annandagen får numera bli de mer lite kaotiska dagarna då vi åker omkring till släkt och vänner och firar "lilljul" med alla andra :)

  • Anonym (Undrande)

    Det var ett tagsedan tråden startade, lever ni fortfarande alla tillsammans ännu eller hur ser det ut?

    Kanske har ni fer barn idag än när tråden starta?

Svar på tråden Lever i ploygam familj- fråga vad ni vill!