• foxy kriss

Någon med erfarenhet av svamp på brösten?!

Min dotter är 1 månad, det är mitt tredje barn. Jag har ammat mina två första och vet att det gör ont i början men går över. Den här gången går det inte över!! Jag tror att jag fått svamp. Det bränner i bröstvårtorna och gör ont när jag rör vid brösten, gör också ont inne i brösten när jag promenerar. Jag har provat att pensla med bikarbonatlösning, märkte ingen bättring. Nu har jag köpt Daktar. Någon som har blivit hjälpt av det? Jag ska till Bvc nästa vecka, då får läkare kolla på brösten. Min dotter har ingen torsk i munnen skall tilläggas. Bvc-sköterskorna tror inte att jag har svamp utan att jag bara är om efter amningen.. Jag har bara pratat med dem i telefon så jag vet inte varför de utesluter svamp.. Är det farligt att använda Daktar om det visar sig att jag inte har svamp?! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av svamp på brösten?!
  • Trippelmamma76

Det låter absolut som svamp. Dåligt att de inte inser det på BVC. Ring amningsmottagningen på närmsta sjukhus istället. Det är inte alltid svamp ens syns på odling så i Gbg så ger de medicin direkt. Du ska ha tabletter till dig samt ett medel att ta i munnen på babyn även om du inte ser någon torsk, annars riskerar ni att smitta varandra fram och tillbaka... Strunta i att huskurer såsom vichyvatten etc. Det finns inget vetenskapligt belägg för att de funkar och får du inte hjälp i tid så blir det bara värre. Det är inte ovanligt att man behöver ta dubbel dos medicin eller fortsätta länge. Det är besvärligt att bli av med svamp. Den kan även vandra in via mjölkgångarna och orsaka ett elände.

Lycka till! /en som råkat ut för det två ggr

• Leiben
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-08 15:06:14 följande:

Det låter absolut som svamp. Dåligt att de inte inser det på BVC. Ring amningsmottagningen på närmsta sjukhus istället. Det är inte alltid svamp ens syns på odling så i Gbg så ger de medicin direkt. Du ska ha tabletter till dig samt ett medel att ta i munnen på babyn även om du inte ser någon torsk, annars riskerar ni att smitta varandra fram och tillbaka... Strunta i att huskurer såsom vichyvatten etc. Det finns inget vetenskapligt belägg för att de funkar och får du inte hjälp i tid så blir det bara värre. Det är inte ovanligt att man behöver ta dubbel dos medicin eller fortsätta länge. Det är besvärligt att bli av med svamp. Den kan även vandra in via mjölkgångarna och orsaka ett elände.

Lycka till! /en som råkat ut för det två ggr

Följ detta råd!! (från en som har erfarenhet av eländet).
  • Annelie 76

Håller med. Sök läkare så snart som möjligt som kan skriva ut Fluconazol till dig och Mykostatin till bebisen.

• EvaMaria86

Svamp!

Jag fick svamp i mjölkgångarna och på bröstvårtorna med dottern första tiden då jag hade lite överproduktion av mjölk, så var väldigt fuktig i bh:n.

Detta resulterade i:

- smärta vid amning

- smärta mellan amningsperioderna

- rosaflammiga bröst

- klåda/ svidande känsla i brösten

Detta försvann helt med antibiotikatablett som jag fick utskriven av läkare. Kunde amma problemfritt redan nästa dag. Provresultaten visade på svamp och då ville de även att dottern skulle få en liten medicin att svälja för att inte bolla tillbaka det (hon hade inte torsk).

Jag kan säga dig att det tog en månad för mig innan Amningshjälpen reagerade! Min Bvc sköterska och två damer på Amningsmottagningen trodde det hade med greppet att göra. Det var först när jag höll på att ge upp och allt kändes hopplöst som min man googlade på mina symptom. Därefter kontaktade jag Amningsmottagningen på nytt och kom till en kvinna som äntligen tog mig på allvar!

Det var vägen fram till antibiotikan som var den krångliga. När jag väl fick tabletten så löste sig allt.

Stå på dig!

• Christabel81

Låter lite som svamp. Jag hade det till ca vecka 6 och sen bara gav det sig plötsligt. Jag minskade på sockret, det kan ha bidragit. Svampen festar ju på socker, tyvärr. Jag använde daktar och tog också en sån där dyr engångstablett, vad den nu heter. Hjälpte inte. En vecka senare sa bm till mig att sluta med all behandling. Då blev jag bra efter ett par dar. Förresten lindrade daktaren lite, smärtan blev lindrigare.

• foxy kriss

Tack för era svar! Odling har gjorts på min bröstmjölk, den visade inget. Läkare har tittat och känt på brösten, inget konstigt visuellt. Inga knölar. På måndag ska jag till amningsmottagningen... Jag har inte riktigt lika ont längre men har ständig smärta ff.

• Trippelmamma76

Men återigen, ofta syns svamp inte på odling! Sahlgrenska i Gbg gör inte ens odlingar i normalfallet längre av den anledningen. Kräv att få medicin direkt. Är ju hemskt att de verkar så okunniga!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av svamp på brösten?!