• Oroligaemma

Orolig och ledsen efter KUB

Hej!

Jag har en så jobbig period nu och vill gärna höra hur det gått för andra i liknande sits.

För 1 vecka sedan var vi på KUB och fick en ökad risk för downs syndrom 1:14 och nackspalten var 3 mm. Vi blev nedslagna efteråt men lyckades ändå hålla oss ganska positiva och fick en tid för moderkaksprov i tisdags, för 2 dagar sedan, men det gick inte att genomföra då tarmen låg för nära moderkakan. Läkaren såg att nackspalten ökat ytterligare bara sedan vi var där sist, hur mycket sa hon inte. Det lät ganska dystert och vi fick en ny tid för mkp på tisdag då man ska göra ett nytt försök, går inte det får vi vänta på fostervattensprov. Jag är nu i v. 13+3 och denna väntan tär så. Jag blev sjukskriven sist vi var där och vet inte vad jag ska tänka.

Vi har bra stöd av varandra jag och min sambo men informationen från sjukhuset har dessa två besök varit nästintill obefintlig och jag tycker vi fått ett ganska dåligt bemötande tyvärr.

Väntan är som ett vakuum och jag kan inte glädjas åt graviditeten.

Någon som är i liknande sits eller varit det?

Emma

• Svar på tråden Orolig och ledsen efter KUB
  • Carabellis kusp
    Oroligaemma skrev 2015-10-08 13:31:26 följande:

Hej!

Jag har en så jobbig period nu och vill gärna höra hur det gått för andra i liknande sits.

För 1 vecka sedan var vi på KUB och fick en ökad risk för downs syndrom 1:14 och nackspalten var 3 mm. Vi blev nedslagna efteråt men lyckades ändå hålla oss ganska positiva och fick en tid för moderkaksprov i tisdags, för 2 dagar sedan, men det gick inte att genomföra då tarmen låg för nära moderkakan. Läkaren såg att nackspalten ökat ytterligare bara sedan vi var där sist, hur mycket sa hon inte. Det lät ganska dystert och vi fick en ny tid för mkp på tisdag då man ska göra ett nytt försök, går inte det får vi vänta på fostervattensprov. Jag är nu i v. 13+3 och denna väntan tär så. Jag blev sjukskriven sist vi var där och vet inte vad jag ska tänka.

Vi har bra stöd av varandra jag och min sambo men informationen från sjukhuset har dessa två besök varit nästintill obefintlig och jag tycker vi fått ett ganska dåligt bemötande tyvärr.

Väntan är som ett vakuum och jag kan inte glädjas åt graviditeten.

Någon som är i liknande sits eller varit det?

Emma

Jag fick 1:2 på kub. Nackspalten var 4 mm. Allt var dock ok! Jag tog moderkaksprov och det var inte läskigt alls och gjorde inte ont, ett kort sug bara! Beskedet fick vi efter 2 dagar. Jag förstår att du är helt förstörd av oro, jag såg bara nattsvart mörker i att behöva göra en sen abort. Till skillnad från dig var jag inte sjukskriven mellan kub och besked, det var skönt att jobba och tänka på annat. Håller tummarna för dig, att du också får ett friskt foster.
  • Anonym (....)

Två bekanta har fått 1:50 på KUB.

Den ena bestämde sig för abort om FVP visade DS.
    Den andre bestämde sig för att behålla barnet oavsett vad FVP visade.

Så det viktigaste är väl att bestämma sig för vad man ska göra efter FVP.

Lycka till!

• Emma TS

Carabellis; va skönt för dig att det var okej ändå. Har du fött ditt barn nu?

I morse skulle vi ju ta moderkaksprov men det gick inte i dag heller då den inte låg bättre till i dag. Om en vecka har jag en tid för fostervattensprov. Det är denna väntan som är gräslig!

Nackspalten var i dag 3,6 och hon beskrev i dag att hade det bara varit nackspalten hade utsikterna sett bättre ut men fostret har också ett hygrom som går ner mot ryggen. Dock finns det fortfarande en chans att fostret är friskt enligt läkaren.0

• Carabellis kusp
    Emma TS skrev 2015-10-13 14:11:09 följande:

I morse skulle vi ju ta moderkaksprov men det gick inte i dag heller då den inte låg bättre till i dag. Om en vecka har jag en tid för fostervattensprov. Det är denna väntan som är gräslig!

Nackspalten var i dag 3,6 och hon beskrev i dag att hade det bara varit nackspalten hade utsikterna sett bättre ut men fostret har också ett hygrom som går ner mot ryggen. Dock finns det fortfarande en chans att fostret är friskt enligt läkaren.0

Nej, jag är i v 20, så jg har just gjort ett RUL och fått ok på anatomin.

Det låter som att läkaren är pessimistisk, men jag tycker att det är bra att de inte ger falska förhoppningar. I mitt fall hann nacken minska till andra besöket (från kub till mkp) vilket gjorde läkaren mer optimisk, men jag vågade inte ta till mig det alls för jag var så rädd att det skulle sluta i katastrof ändå.

Tänker på dig och håller tummarna för att du får ett lika fint utfall som jag.
  • Carabellis kusp
    Emma TS skrev 2015-10-13 14:11:09 följande:

Hej! Har du gjort fostervattenprov nu? Gick det bra? Håller tummarna för dig!
  • Emma tradstartare

Hej!

Jag gjorde fostervattensprovet i tisdags och väntar nu nervöst på att läkaren ska ringa, hon lovade att ringa oavsett om svaret är bra eller dåligt och hon trodde att de skulle ha svaret innan helgen så det blir ju i dag isåfall. Det är snabbsvaret som kommer först och om det är bra så kommer de kolla mer ovanliga avvikelser och det svaret kommer i slutet på nästa vecka.

Åh jag hoppas de ringer snart, skulle vara så fantastiskt med ett positivt besked även om vi inte kan vara säkra på nåt än.

• Carabellis kusp
    Emma tradstartare skrev 2015-10-23 11:42:36 följande:

Hej!

Jag gjorde fostervattensprovet i tisdags och väntar nu nervöst på att läkaren ska ringa, hon lovade att ringa oavsett om svaret är bra eller dåligt och hon trodde att de skulle ha svaret innan helgen så det blir ju i dag isåfall. Det är snabbsvaret som kommer först och om det är bra så kommer de kolla mer ovanliga avvikelser och det svaret kommer i slutet på nästa vecka.

Åh jag hoppas de ringer snart, skulle vara så fantastiskt med ett positivt besked även om vi inte kan vara säkra på nåt än.

Den där väntan är vidrig! Hoppas på bra svar!
  • Anonym (1:44)

Vi gjorde mkp i torsdags och väntar på svar. Denhär väntan... Den är vidrig...

Jag är rejält orolig och totalt sänkt. Så jag är sjukskriven fram till vi får svar.. Minst!

Håller tummarna För Er!

Kram

• Tradstartaren emma

Min läkare ringde inte som utlovat när svaret kom men jag loggade in i gårkväll och där fanns svaret! Det var normalt till vår stora glädje!

Nu väntar vi på den andra odlingen och sen ultraljud. Men jag bestämde mig för att verkligen unna mig att glädjas åt detta nu även om vi inte vet allt än.

Som ni säger väntan är verkligen vidrig, det var den 1/10 jag var på kub-ul och fick höra om vår ökade risk och va jag spänt mig sedan dess. Herregud!

Anonym(1:44), jag hoppas verkligen att du också får ett positivt besked snart! Jag är ju också sjukskriven, kommande vecka med. Har du bra stöd runt dig?

Tradstartaren emma skrev 2015-10-24 20:04:19 följande:

Min läkare ringde inte som utlovat när svaret kom men jag loggade in i gårkväll och där fanns svaret! Det var normalt till vår stora glädje!

Nu väntar vi på den andra odlingen och sen ultraljud. Men jag bestämde mig för att verkligen unna mig att glädjas åt detta nu även om vi inte vet allt än.

Som ni säger väntan är verkligen vidrig, det var den 1/10 jag var på kub-ul och fick höra om vår ökade risk och va jag spänt mig sedan dess. Herregud!

Anonym(1:44), jag hoppas verkligen att du också får ett positivt besked snart! Jag är ju också sjukskriven, kommande vecka med. Har du bra stöd runt dig?

Jo. Men det har jag.. Min chef tycker jag dock är kall. Hon tyckte jag kunde jobba i helgen ändå och sitta framför datorn och skriva genomförandeplaner! Mina kollegor vet inget än om graviditeten, så vad hade jag sagt till dem? Dessutom så har jag hemsk foglossning så jag kan varken sitta eller stå längre stunder. Jag jobbar inom hemtjänsten, vilket är väldigt fysiskt krävande! Å sen när känslorna är i gungning och hormonerna svämmar över.. Nää... Jag tänker inte jobba! Jag fick dessutom rätt ont efteråt och hade mycket sammandragningar igår!
  • Tradstartaren emma
    Anonym (1:44) skrev 2015-10-24 20:40:59 följande:

Jo. Men det har jag.. Min chef tycker jag dock är kall. Hon tyckte jag kunde jobba i helgen ändå och sitta framför datorn och skriva genomförandeplaner! Mina kollegor vet inget än om graviditeten, så vad hade jag sagt till dem? Dessutom så har jag hemsk foglossning så jag kan varken sitta eller stå längre stunder. Jag jobbar inom hemtjänsten, vilket är väldigt fysiskt krävande! Å sen när känslorna är i gungning och hormonerna svämmar över.. Nää... Jag tänker inte jobba! Jag fick dessutom rätt ont efteråt och hade mycket sammandragningar igår!

Jag tror det är väldigt individuellt om man behöver vara sjukskriven och det kan man ju bara känna själv. Jag jobbar som sjuksköterska i psykiatrin och känner att jag kan inte ha patienter nu, det funkar inte.

Jag hade sammandragningar av och till under den dagen jag gjort provet och under dagen efter men sen har det varit lugnt.

Vilken vecka är du i?
    Tradstartaren emma skrev 2015-10-24 21:00:21 följande:

Jag tror det är väldigt individuellt om man behöver vara sjukskriven och det kan man ju bara känna själv. Jag jobbar som sjuksköterska i psykiatrin och känner att jag kan inte ha patienter nu, det funkar inte.

Jag hade sammandragningar av och till under den dagen jag gjort provet och under dagen efter men sen har det varit lugnt.

Vilken vecka är du i?

Jag gick in i vecka 15 idag (14+0)!

Vi har iaf bokat en tid hos BM så hon kan få lyssna på hjärtat på måndag. Hoppas hon kan hitta det, jag har moderkakan i framvägg, vilket ju kan försvåra!
  • Carabellis kusp
    Tradstartaren emma skrev 2015-10-24 20:04:19 följande:

Åh, jag blir alldeles varm av glädje när jag läser detta! Jag minns lättnaden och hur bördan bara lättar på en gång. Grattis! Grattis! Grattis! Klart du ska glädjas!

Jag förstår att 23 dagar av väntan måste vara olidligt, vi fick vänta 6 dagar och det var mer än nog... Jag hade inte tänkt kolla kön, men var så förvirrad av glädje att jag inte kunde låta bli; vi får en flicka. Kollade du kön?
  • Carabellis kusp
    Tradstartaren emma skrev 2015-10-24 21:00:21 följande:

Jag jobbar som tandläkare och kände att jag behövde ha patienter för att fokusera på nåt annat, så där är man olika. Men jag var lite svullen runt ögonen!

Vad skönt att vi bär friska barn, hoppas du 1:44 också får ett fint besked snart!
  • Tradstartaren emma
    Carabellis kusp skrev 2015-10-24 21:14:25 följande:

Åh, jag blir alldeles varm av glädje när jag läser detta! Jag minns lättnaden och hur bördan bara lättar på en gång. Grattis! Grattis! Grattis! Klart du ska glädjas!

Jag förstår att 23 dagar av väntan måste vara olidligt, vi fick vänta 6 dagar och det var mer än nog... Jag hade inte tänkt kolla kön, men var så förvirrad av glädje att jag inte kunde låta bli; vi får en flicka. Kollade du kön?

Tack!! Ja det var verkligen fantastiskt! Det var så mycket adrenalin när jag läste så ögonen bara hoppade runt bland orden först. Vi trodde att vi skulle bli tvungna att vänta hela helgen också så det var verkligen en lättnad när svaret fanns där!
  • Oroligaemma1

Det blir en liten flicka här med :) känns ju egentligen oväsentligt med kön när man bara vill ha ett friskt barn men när det står där vill man ju gärna veta så mycket som möjligt!

• Carabellis kusp
    Oroligaemma1 skrev 2015-10-24 22:14:26 följande:

Det blir en liten flicka här med :) känns ju egentligen oväsentligt med kön när man bara vill ha ett friskt barn men när det står där vill man ju gärna veta så mycket som möjligt!

Sant, det är klart att man bara bryr sig om att det är friskt, men för mig är det lite lättare att knyta an till barnet när jag kan tänka att det är en liten hon. Var så himla inställd på sem abort och det är svårt att ta in att det är en liten ny familjemedlem.
Svar på tråden Orolig och ledsen efter KUB