• Jennelii

Gammal hushållsassistent *HJÄLP*

Jag har fått låna en gammal hushållsassistent (Electrolux) och ska testa den innan jag köper den, ska få köpa den för 500 men vill iaf kolla så jag känner att den är ok.
    Men...hon själv har aldrig testat den (fått av sin mamma) och jag har inte den blekaste hur man gör. Det finns köttkvarn o andra konstiga saker till den men det är ovesäntligt just nu. Jag vill baka bullar men vet inte vad jag ska använda. Det finns tre saker. En (vad jag har hört) "degrulle" som är som en rund korv med räfflor på. En degskrapa och en arm som går över hela botten och lite upp på sidorna. Vad använder man?? Ok, degrullen säkert...men ska degskrapan vara på oxå? Hela tiden eller sen? Ska man ha på den där deggrejen från början eller ha den andra armen först och den andra sen när det blivit mer "deg" av det hela...

Någon som vet???

• Svar på tråden Gammal hushållsassistent *HJÄLP*
  • JewelGirl

Är nästan hundra på att jag vet vilken maskin du menar. Men eftersom det var ett tag sedan jag använde den (när jag bodde hos pappa för snart 5 år sen) så vet jag inte om jag riktigt kan förklara hur du ska göra, enklast vore om man kunde visa dig :) men tror att det ska vara degrullen först och sedan armen med skrapan... Eller om det är armen med degrullen (passar det?).

Fick du inte instruktionsboken med dig? Kan iaf säga att det är en suverän hederlig maskin när du väl klurar ut hur den fungerar *S*

• Jennelii

Ok, det är bara att du kommer hit för jag vill baka NU =)

Tyvärr fick jag ingen instruktionsbok...hade varit kul att veta hur dom andra grejerna funkar oxå... =/ men men, det är inte viktigt nu.

Nä armen o degskrapan funkar inte, men rullen o degskrapan... Det finns en arm som man sätter rullen i...o sen ett hål där man sätter andra armen (men den måste sitta fast i armen man sätter rullen i, är du med?) i eller skrapan. Så alltså....rullen o skrapan samtidigt funkar....

• JewelGirl

Men undrar om inte rullen och degskrapan SKA sitta på samtidigt. Menar att rullen är ju inte alltför bred vilket bunken är och degen hamnar ju på sidorna om inte skrapan föser ned degen mot mitten när rullen är.
    Så tror jag att det är faktiskt. Montera det så o se att det fungerar utan problem. Sen kan du nog baka... :)

Fick du med mixer oxå? *nyfiken*

• Jennelii

Ja, en mixer, en köttkvarn och nåt som man kopplar ihop med köttkvarnen med en lång grej på, ser ut som ett.. *skratt* gynekologinstrument på nåt sätt....men jag skulle velat haft en visp, det skulle varit bra, typ en stor ballongvisp...men man kan ju inte få allt =)

• JewelGirl

Det är precis en sådan jag brukade använda hemma hos min far. Skulle vilja hitta en sådan i fint skick med. De är kalas. Visst finns det moderna maskiner men varför köpa ngt nytt när denna klarar av allt precis lika bra om inte bättre? :)

Blir det några bullar? *S*

• Jennelii

Ja jag har alltid velat ha en sån här "rejäl" maskin men dom är ju så DYRA....och sen får jag för mig att dom gamla är bättre. Det är en stor bunke till den, hoppas den funkar som jag vill =)

Blir nog inga bullar idag, det är så himla varmt att man nästan dör ju....men jag testar med rullen o skrapan sen så får vi se hur det blir. Lovar att rapportera =)

• SysterYsster

Jo, men ni är inne på rätt spår! Rullen skall fästas i armen och sen ska man "släppa" armen (på min med en skruv) så rullen vilar mot kanten på bunken. Skrapan skall man kunna fästa på sidan så den sitter mot kanten hela tiden och skrapar ned degen i bunken. Ibland kan man dra in armen med rullen mot mitten om det blandas dåligt där. Hoppas du fattar så du kan baka bullar!
    Kram

• Jennelii

Underbart.....!!! Ska man ha på den där rullen ända från början?? Och vet du vad den där andra "armen" är till? Man verkar ska fästa den där degskrapan ska sitta samt sätta fast den i armen degrullen ska sitta i....den går som över nästan hela botten samt upp på sidorna lite.

Svar på tråden Gammal hushållsassistent *HJÄLP*