• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-10 15:35:09 följande:
    En sak är säkert. Ingen får låta någon bebis bajsa eller kissa i mitt handfat
    bebisar kan sitta på pottan med hjälp, de kan kissa/bajsa på toaletten

• Ellie
    Dasha skrev 2015-10-10 20:18:09 följande:
    -inte ignorera bebisen som visar så tydligt när han vill bajsa/kissa. För att väldigt många bebisar visar det, utan att föräldrarna märker det. Andra bebisar visar också, fast mindre tydligt.

-Att tidigt introducera pottan minskar risken att barnet upplver rädsla för att sluta bajsa i blöja.

"Utan att föräldrarna märker det".... hur skall man göra då? När man som förälder inte fattar vad barnet signalerar? Hur gör man i de fall där barnet inte är så tydligt?

Vi introducerade potta vid ca 10-11 månaders ålder. Vilket resulterade i total panik och kvarstående skräck för potta och toalett flera år senare. Efter detta tidiga introducerande har vår dotter aldrig kissat eller bajsat utanför blöjan. Inte på glvet, inte i duschen, inte på toaletten eller pottan, inte i trädgården. Hon håller sig helt enkelt. Hon är inte någon småskvättare, utan kissar stora mängder varje gång det är dags.
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-10-10 19:49:27 följande:
    Det fungerar inte i vårt samhälle att låta bebisar från att de är nyfödda vara utan blöja dygnet runt.
    jag menar mest de som missbrukar blöjorna grovt:

de som aldrig låter bebisar (0-6 månader) ligga utan blöja.

de som har inte en tanke på att introducera potta runt 1,5 år

de som introducerar potta vid 2 år, på ett fel sätt (inte vid rätt tid, inte lyhört mod barnet i stunden), och barnet visar ovilja att kissa, då ger de upp och provar inte förran efter ett halvår.

de som har väntad med pottintroducering ändå tills trotsperioden börjar. Då är barnet 2,5 år ungefär, och mamman märker att andra blir blöjfria, oj, nu är det dags för oss med! Hon trycker på barnet, halvtvingar, trotsiga barnet börjar självklart trotsa, mamman/pappan kämpar ett tag, sedan lugnar ner sig med orden "han är inte redo, alla får utvecklas i sin egen takt".

sedan finns det många föräldrar som t.ex efter bvc råd luftar bebisen utan blöja flera gånger nästan varje dag redan 0-8 månader. På sommaren låter de ettåringen krypa/gå med rumpan bar när de är hemma/i trädgården. Introducerar pottan vid 1,5 år. osv osv, dvs tar av mat-manicken och låter barnet känna hunger och glädjen av god mat, träna på att tugga och svälja, kladda med maten och spilla drickan så fort barnet kan sitta utan stöd. Se hur andra äter och härma. Prova olika smaker osv osv.
    Men TÄNK!!!!!!!!!!! hur MÅNGA skulle struntad i allt detta bara för att man behöver faktiskt inte, barnet mår ju så bra ändå och är helt friskt! och såååå rent på det fina bordslinne, och parketten uder bordet får aldrig fläckar!
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-10-10 20:41:02 följande:
    "Utan att föräldrarna märker det".... hur skall man göra då? När man som förälder inte fattar vad barnet signalerar? Hur gör man i de fall där barnet inte är så tydligt?
    ungefär såhär:
    Dasha skrev 2015-10-10 20:42:47 följande:
     t.ex efter bvc råd luftar bebisen utan blöja flera gånger nästan varje dag redan 0-8 månader. På sommaren låter de ettåringen krypa/gå med rumpan bar när de är hemma/i trädgården. Introducerar pottan vid 1,5 år. osv osv, dvs tar av mat-manicken och låter barnet känna hunger och glädjen av god mat, träna på att tugga och svälja, kladda med maten och spilla drickan så fort barnet kan sitta utan stöd. Se hur andra äter och härma. Prova olika smaker osv osv.

Ellie skrev 2015-10-10 20:41:02 följande:
    Vi introducerade potta vid ca 10-11 månaders ålder. Vilket resulterade i total panik och kvarstående skräck för potta och toalett flera år senare.
    Förvånad
    ursäkta mig, men handen på hjärtat. Tror du att din dotter fick sådan trauma för att ni introdicerade pottan för tidigt????????
    jag tror att någonting gick fel just i den stunden. Hon var kanske på dåligt humör, pkus att pottan var för kall om rumpan, plus att mamman fick skräck i ögonen när hon började gnälla att det var kallt, plus att det var så jobbigt att  se att mamman VILL att jag gör något, fast vad? hon stackaren försökte kanske tänka och gissa vad som krävs att henne, och det var svårt att koncentrera sig för att hon var så kissenödig, och mamman såg så skrämd och ledsen ut men ändå log, detta leende var det värsta för att det var så spänt och onaturligt, inte som mamma brukar le Skrattande

alltså jag menar att blev fel tid, fel sätt. Lite otur och mycket stress i onödan.

• Dasha
    Ellie skrev 2015-10-10 19:49:27 följande:
    I övrigt är det inte så att kroppens hormoner ändras pga blöjorna. Det har du fått om bakfoten.
    hur vet du det?
    Vi är så vana att tänka att hormoner är något som vi inte kan påverka med bara beteende.

Men är det verkligen så?

exempel:

bebisen ammar-mjölken kommer.
    amma mycket på natten - mycket mjölk nästa dag.
    amma inte första tre dagar efter förlossning - jättesvårt att få fungerande amning sedan.

annat exempel:
    man åker en berg-och-dalbana - adrenalin utsöndras
    man åker inte berg-och-dalbana - adrenalin utsöndras inte

så det här beteende kan ju påverka hormoner.
    om barnet sätts på pottan efter sömn - då väljer det snart att vänta med kiss tills det sitter på pottan. Detta är kanske en av pådrivande faktorer som utvecklar hormoner som gör att barnet håller sig hela natten utan att kissa?

• Ellie
    Dasha skrev 2015-10-10 20:58:24 följande:
    Förvånad
    ursäkta mig, men handen på hjärtat. Tror du att din dotter fick sådan trauma för att ni introdicerade pottan för tidigt????????
    jag tror att någonting gick fel just i den stunden. Hon var kanske på dåligt humör, pkus att pottan var för kall om rumpan, plus att mamman fick skräck i ögonen när hon började gnälla att det var kallt, plus att det var så jobbigt att  se att mamman VILL att jag gör något, fast vad? hon stackaren försökte kanske tänka och gissa vad som krävs att henne, och det var svårt att koncentrera sig för att hon var så kissenödig, och mamman såg så skrämd och ledsen ut men ändå log, detta leende var det värsta för att det var så spänt och onaturligt, inte som mamma brukar le Skrattande

alltså jag menar att blev fel tid, fel sätt. Lite otur och mycket stress i onödan.

Självklart var det inte tidpunkten i sig som gjorde det jobbigt för henne.
    Du känner inte mig, så jag tar inte åt mig personligen, men jag funkar inte riktigt på det sättet att jag blir skrämd av att hon börjar gnälla, väntar mig resultat omedelbart, jagar upp mig osv.
    Du har dock rätt i att det var annat som spelade in i att hon inte ville/kunde acceptera pottan, och sedan dess inte har kunnat kissa/bajsa utan blöja.
    Hur som helst så är hon torr både dagtid och nattetid och har oftast ingen blöja på sig alls, utan ber om den istället för att sätta sig på toaletten när hon behöver. Att dagens blöjor är effektiva och torra gör ändå inte att hon är bekväm med en använd blöja. Då vill hon varken sitta ner, springa eller knappt gå. Detta är alltså inte bästa sättet varken för henne eller oss.

Jag försöker beskriva att barn är olika och många saker spelar in när det kommer till såväl sömn, mat, utveckling i övrigt, som potträning. Det går inte att skylla på vare sig lata föräldrar eller effektiva blöjor i de allra flesta fall där blöjan hänger med länge. Jag tror inte att man generellt kan anta att de med blöja vid 3,5 års ålder har föräldrar som "inte är lyhörda", "försöker tvinga barnet att prestera", "är slappa", eller gjort annat på fel sätt.
    Jag tycker helt enkelt att din jämförelse med mat-manick, och andra av dina kommentarer saknar lite insikt och kunskap.

• Ellie
    Dasha skrev 2015-10-10 21:16:47 följande:
    hur vet du det?

så det här beteende kan ju påverka hormoner.
    om barnet sätts på pottan efter sömn - då väljer det snart att vänta med kiss tills det sitter på pottan. Detta är kanske en av pådrivande faktorer som utvecklar hormoner som gör att barnet håller sig hela natten utan att kissa?

Du kanske är något nytt vetenskapligt på spåren... :)
    Annars får du gärna länka till en artikel eller så som visar att blöjor hämmar tex antidiuretiskt hormon.

Tänk om det vore så enkelt att få barnen torra på natten... bara att sätta barnet på pottan på morgonen. Vad synd att alla de med enures inte testat detta.

I övrigt blev vår dotter torr hela natten helt av sig själv redan vid 2 års ålder. Jag kan inte ta åt mig äran av det på något sätt, och tror inte att hennes användningsmönster av blöjor gjorde varken till eller från.
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-10-10 21:27:10 följande:
    Jag tycker helt enkelt att din jämförelse med mat-manick, och andra av dina kommentarer saknar lite insikt och kunskap.
    jag dömer ju bara utifrån det jag hör eller läser:

A: mitt barn kissar på sig hela tiden. Vi började med blöjan vid 2,5 år. Är det kanske för tidigt?

B: ja självklart för tidigt! Vi tog av blöjan vid 3 år, och barnet blev torrt direkt! Inga olyckor alls!

A: Tack så mycket! det var precis det jag trodde! På med blöja och vänta ett halvår till!

angående din dotter, hur gammal är hon nu?  om du vill svara såklart.
  • Sous
    Dasha skrev 2015-10-10 20:10:31 följande:
    ja, det är klart att det är enklare! håller med dig! Tungan ute
    Sous skrev 2015-10-10 17:36:02 följande:

Har du samma åsikter om barn som fortfarande ammas vid säg ett år?

skillnaden är väl den att det ingår i våra instinkter att bli ammade mycket längre än ett år. Det är naturligt, människan är "gjord" så.
    Om vi tänker på flera miljoner år sedan, då under en väldigt lång period formades människors instinkter. Hur gjorde mammor och bebisar då? De samsov (såklart), ammade länge (det är bevisat), hade ingen TORR blöja. Möjligen användes något, men inte en absorberande blöja, och inte på samma sätt.

Människan formades på den tiden. Vissa saker är djupt rotade i oss. Civilisationen i all ära, men ibland går det fel.

Dessutom så var ju tanken bra från början! Absorberande blöjor var avsedda för barn 0-1,5, max 2 år. Men klart att tillverkare är glada att barn slutar så sent med blöjor!

Som min mat-manick, jag skrev ju att den var avsedd för barn upp till 1,5 år (en rimlig maxgräns, som 2 år med blöjor). Det kan finnas barn som av medicinska anledningar eller på grund av sen utveckling kan behöva använda den längre. Men manicken var så bekväm att det användes av de flesta 2-3 åringar. Så är det även med blöjor.
    vill bara att folk ska titta på det från ett annat perspektiv. Blöjor är så vanliga, en del i vardagen. Men HUR har det blivit så? Varför blir det så svårt att sluta med blöja? Varför helt vanliga normala smarta treåringar har svårt med det? Är det verkligen "alla utvecklas i sin egen takt" och "hen är inte redo än"? den sista frasen är något jag stör mig på. såååå lätt att säga det! men det är kanske tvärtom? kanske just det här barnet som enligt mamman är lite sen med potträningen, är egentligen mycket TIDIGT.
    Tidigt på att vänja sig vid blöjan, tidigt på att förtränga sina instinkter.

Hen, stackaren, fattade redan som 4månaders att det gäller att småskvätta (då blir det som torrast i blöjan)  istället för att tömma hela blåsan, att man inte ska visa sin mamma med gnäll och andra signaler att hen vill kissa/bajsa. För att det är bevisat att alla BEBISAR signalerar ttill föräldrarna när de sks kissa/bajsa. Så den här lilla stackaren jobbade stenhårt på att förtränga denna signaleringsinstinkt, för att mamman blir missnöjd och ledsen när har gnäller, och ALDRIG försöker ta av honom blöja och låta kissa/bajsa normallt.

när de flesta andra bebisar fattade nadad och körde sitt race, så anpassade sig detta tidiga barnet till moderna krav.

Så denna stackare är tidigt. Men när han blir 3 år och har tränat uppp sin blöjförmåga till perfektion - då blir mamma ledsen igen och tycker att han är nog lite sen med toaträning, alla utvecklas ju i sin takt Skrikandes
    Men snälla du... Nu är ju 99% av alla barn torra när de fyller fyra trots att vi tydligen förvägrar dem deras instinkter och vad du nu skriver. Vad är problemet? Blöjan gör uppenbarligen inte barn beroende, och de flesta normala barn kommer till en punkt när de helt enkelt vill sluta och vara stora, och då slutar de. Helt enkelt. Vad är det hemska i att gå med blöja något år extra när man är liten? Orsakar det någon fysisk skada? Nej. Psykisk skada? Nej. Då är det väl sak samma om det är naturligt eller inte.

Att det inte på något sätt är samma sak som att småbarn inte skulle äta något kan alla med barn som haft sond eller knapp vittna om, så akta dig lite med dina jämförelser.

Jag har inget problem med att min treåring har blöja några månader extra, jag klagar inte över att han är sen, det är det du som gör. Jag ser inte att han lider av att ha blöja. Han går på toaletten ibland och ibland vill han inte. Jag läste minsann på om ec och testade, men se det gick inte alls. Aldrig gick det att rutinpotta mitt barn, han blev bara arg. Och jag bråkade inte om saken. Jag förstår inte varför det här stör dig lika lite som jag förstår varför folk stör sig på de som långtidsammar sina barn. Du låter precis som de som klagar på det sistnämnda brukar göra nämligen...

Bara för att du tycker en treåring är för gammal för blöja så är inte det en sanning. Jag tycker det ser jättemärkligt ut med tre-fyraåringar som har napp, men inte dömer jag ut alla föräldrar till dessa barn för den sakens skull.
  • Lilla W

Hehe nu är du väl ändå väldigt långt ute och cyklar TS, människan har inte funnits i miljoner år ;) snarare 200 000 år. Sluta svamla, dina jämförelser haltar väldigt! Och igen vad spelar det för roll, lägg energin på ngt som betyder ngt ist. Ensamkommande flyktingbarn, andra utsatta barn, stoppa mobbing, övervikt bland barn....osv osv, det finns en uppskö av barn som far illa på riktigt, engagera dig i det ist. Ilandsproblem ngn?

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.