• Kroken

Hur ska jag klä min 1-åring när hon sitter i bärselen?

Nu börjar det bli kallt ute och jag funderar på hur jag ska klä min 13-månader gamla dotter när jag bär henne i bärsele. Främst längre stunder tänker jag på. Som i morgon, då ska vi gå på marknad på förmiddagen. Det ska vara runt 2 plusgrader bara och lite sol till och från. Vi har en Ergobaby och dottern är ganska varm av sig liksom jag. När vi rastar hunden hemma en snabbis så tar jag bara på långa raggsockor och en fleecejacka plus mössa. Men det fungerar ju inte riktigt nu när vi ska gå några timmar. Hur skulle ni klä barnet? Jag funderar på vanliga innekläder, tunnare fleecebyxor + tunn fleecejacka, vindoverall och nå mössa och vantar. Är bara rädd för att hon ska bli för varm om kroppen eftersom både hon och jag är varma av oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-09 13:01
    Ja och så fötterna då, strumpor + raggsockor (för kallt?) eller strumpor och ett par på gränsen till för små termotossor?

• Svar på tråden Hur ska jag klä min 1-åring när hon sitter i bärselen?
  • BigMami

Det är ju bara att ta av kläder om hon skulle bli för varm.. Annars får du köpa något på marknaden

• Dockan

När vi bär vår 11 mån har vi skaloverall, med vanliga kläder och skor (han går/står nämligen en del så har inga tossor, men tossor borde ju vara liknande om de är vindtäta?). Från 10-grader ner till nollan, här är alltid rätt blåsigt så viktigast med något som tar vinden. Sen är ju ergon i sig rätt varm, tycker jag.

Ett par vantar, tunnare brukar vi ha också samt mössa efter väder. :)

• Kroken
    BigMami skrev 2015-10-09 13:39:07 följande:

Det är ju bara att ta av kläder om hon skulle bli för varm.. Annars får du köpa något på marknaden

Ta av blir lite svårt om vi inte vill gå och bära på kläderna. Vi utgår nämligen från svärföräldrarna som bor ganska nära så vi släpar inte med oss någon väska eller så.

Köpa nåt varmare om det behövs har jag däremot i tankarna ????
  • Kroken
    Dockan skrev 2015-10-09 13:51:34 följande:

När vi bär vår 11 mån har vi skaloverall, med vanliga kläder och skor (han går/står nämligen en del så har inga tossor, men tossor borde ju vara liknande om de är vindtäta?). Från 10-grader ner till nollan, här är alltid rätt blåsigt så viktigast med något som tar vinden. Sen är ju ergon i sig rätt varm, tycker jag.

Ett par vantar, tunnare brukar vi ha också samt mössa efter väder. :)

Ja det upplever ju jag med, att ergon är varm i sig. Men du tror hon skulle klara sig med enbart vindoverallen och innekläder under? Kanske inte de tunnaste innekläderna då men kortärmad body + tröja över och mjukisbyxor och strumpor. Skor har vi bara gympaskor än. Hon går inget själv så de är mest till för att hon inte ska klä av sig ???? Därför tänkte jag att raggsockor alt. termotossor vore ett bättre alternativ. Vantar och mössa ska hon självklart ha och det har jag kolla på ????
  • Kroken
    Kroken skrev 2015-10-09 14:22:59 följande:

Ja det upplever ju jag med, att ergon är varm i sig. Men du tror hon skulle klara sig med enbart vindoverallen och innekläder under? Kanske inte de tunnaste innekläderna då men kortärmad body + tröja över och mjukisbyxor och strumpor. Skor har vi bara gympaskor än. Hon går inget själv så de är mest till för att hon inte ska klä av sig ???? Därför tänkte jag att raggsockor alt. termotossor vore ett bättre alternativ. Vantar och mössa ska hon självklart ha och det har jag kolla på ????

Inga frågetecken, boka ju vara glad gubbe.
  • Mellanmjölkens land

Vi körde på ett vindtätt bärskydd. I den situationen (och om ni vet att hon inte kommer gå nått själv) skulle jag satsat på underställströja i ull och ovanpå det byxor och tröja i ullfrotté. Lite tjockare ullstrumpor och fodrade tossor på fötterna. Vantar och väpnarluva, ev fuskpolo. Ovanpå det ett bärskydd.

För imorgon om ni inte har bärskydd skulle jag siktat på något lite tunnare (kanske nån typ av underställ), rejäla strumpor, vindfleeceoverallen (täcker den fötterna? annars någon typ av skor/tossor. Jag antar att du kan dra jackan över er bägge lite ifall hon känns kall?

• Kroken
    Mellanmjölkens land skrev 2015-10-09 14:34:19 följande:

Vi körde på ett vindtätt bärskydd. I den situationen (och om ni vet att hon inte kommer gå nått själv) skulle jag satsat på underställströja i ull och ovanpå det byxor och tröja i ullfrotté. Lite tjockare ullstrumpor och fodrade tossor på fötterna. Vantar och väpnarluva, ev fuskpolo. Ovanpå det ett bärskydd.

För imorgon om ni inte har bärskydd skulle jag siktat på något lite tunnare (kanske nån typ av underställ), rejäla strumpor, vindfleeceoverallen (täcker den fötterna? annars någon typ av skor/tossor. Jag antar att du kan dra jackan över er bägge lite ifall hon känns kall?

Har tyvärr inget bärskydd. Det är ingen vindfleeceoverall utan en vindoverall bara, en skaloverall. Hon kommer inte gå nåt själv ute utan enbart bäras. Och jag kan inte dra min jacka över oss bägge. Jag är själv varm av mig så jag har sällan jacka, förutom när det blir riktigt kallt. Klarar mig med luvtröja med t-shirt under när det är som nu, +5-8 grader ute. Ev. byter jag luvtröjan mot en fleece, men fortfarande bara t-shirt under.
  • Dockan
    Kroken skrev 2015-10-09 14:22:59 följande:

Alla lägger ju olika värderingar i innekläder. :) Vi har nästan alltid långärmad body och en tunn tröja/pullover till. :) Så något mer än kortärmad body. Typ tunn fleece, långärmad? :)
  • Kroken
    Dockan skrev 2015-10-09 17:33:17 följande:

Alla lägger ju olika värderingar i innekläder. :) Vi har nästan alltid långärmad body och en tunn tröja/pullover till. :) Så något mer än kortärmad body. Typ tunn fleece, långärmad? :)

Ja men det var lite så jag tänkte Tack!
  • Annelie 76

Jag såg nåt smart på fb, det var en som hängt en väst som bärskydd. Trätt axelbanden genom ärmhålen så den satt kvar. Jättesmart tycker jag.

Svar på tråden Hur ska jag klä min 1-åring när hon sitter i bärselen?