Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

KD lämnar DÖ

Fjonken skrev 2015-10-09 16:35:43 följande:

Men det jag inte förstår är om det i praktiken spelar någon roll?

De kvarvarande 6 partierna har ju långt mer än 50% i kammaren fortfarande. 

I praktiken spelar det ingen roll, OM de andra partierna står kvar vid överenskommelsen vilket jag har svårt att tro. Just nu blir ju SD och KD de enda oppositionspartierna. 

Tror nog övriga vill vara med och slåss om att vara i opposition. 
  • Micke
    Lady Blau skrev 2015-10-09 17:16:22 följande:
    Okej och vad innebär det då?

Varför kallar du finansministern Andersson för alkis?
    Jag har inte kallat ngn för alkis. 

Vad det innebär? Om DÖ inte längre gäller så är alla fria att uttrycka vad de egentligen tycker om den lagda budgeten som enligt SD inte ser ut att hålla mer än ett par veckor innan den övertrasserats. 
  • Micke
    Mentat skrev 2015-10-09 18:44:15 följande:

Det behöver inte betyda så mycket. DÖ gällde hur man skulle få igenom budgeten och Alliansen har sagt att de inte kommer att lägga fram någon mer gemensam budget under mandatperioden. Det var något de gjorde direkt efter valet eftersom de redan hade en framförhandlad budget, en som var tänkt att gälla vid en valseger.

Om de ändrar sig kan det få konsekvenser men så länge de lägger fram enskilda budgetalternativ behöver det inte betyda så mycket, inte annat än att Löfven är fri att obstruera maximalt för en eventuell Alliansregering redan 2018 och inte behöver vänta till 2022.

Jag har aldrig trott annat än att S skulle obstruerat så mkt som möjligt oavsett vilket om de förlorat nästa val. De började ju redan under förra regeringen att bryta loss delar ur budgeten på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts. 

Dessutom, med tanke på hur flyktingströmmarna nu ser ut och införande av tältläger etc och en budget som inte tycks hålla mer än några veckor så skulle det inte förvåna mig om alliansen lägger en gemensam budget redan nästa höst. 
  • Micke
    Flash Gordon skrev 2015-10-09 19:44:44 följande:

Aftonens svåra beslut:

Fira i stilla ro med en Gin & Tonic eller med en Vodka Russian?
    Vodka Russian, är väl lite väl vänster en kväll som denna? 
  • Micke
    Mentat skrev 2015-10-09 20:09:39 följande:
    Att (s) trixar allt vad de kan för att sabotera för en Alliansregering stämmer iofs. Det är ju ett skäl till att riva upp DÖ, att det ändå inte går att lita på Löfven.

Ändå, hittills har Alliansen stått för vad de har sagt. Om de allesammans lämnar DÖ, vilket vi inte har sett ännu, så blir det en ny situation.
    KD har lämnat. 
    FP uttalade sig redan här om dagen att om KD lämnar så är den över. 
    M har gått ut nu ikväll och sagt att den inte gäller längre. 

Så kvar är väl C som inte sagt så mkt vad jag sett. 
  • Micke
    Mentat skrev 2015-10-09 20:49:35 följande:
    OK, då var jag inte uppdaterad. Jag tänkte att så länge bara (kd) överger DÖ behöver det inte betyda något särskilt alls. Nu när alla Allianspartierna verkar göra det KAN det innebära en hel del OM de lägger fram ett nytt gemensamt budgetförslag.
    Vilket jag (tyvärr) inte tror de kommer att göra så länge opinionssiffrorna ser ut som de gör. 

Eftersom sittande regering allt som oftast straffas av väljarna, så tror jag inte heller det finns ngt intresse att med 1 eller 2 år kvar till ett ordinarie val ta över. Läget som råder just nu är ju inte heller helt lätt. De stora flyktingströmmarna är inget lättlöst problem.
  • Micke
    templar knight skrev 2015-10-09 20:59:22 följande:

Stänga gränser låter som ett bra alternativ då.

Framför att bygga tältläger eller vad säger du?

Jag tror folket ställer sig bakom dom som har dom mest gynnsamma lösningar för Sverige.

Om gränserna stängs idag så är läget fortfarande bekymmersamt, dessutom skulle alliansen framstå som tämligen hjärtlösa om de stänger gränserna. Precis som de framställdes som hjärtlösa när de minskade antalet sjukskrivningar. 

Vad som är mest gynnsamt råder det ju som bekant ganska olika meningar om. Birger Schlug vill tex införa en solidaritetsskatt då han tycker att det är den mest gynnsamma lösningen. En åsikt som tex jag inte alls delar. 
  • Micke
    Flash Gordon skrev 2015-10-09 21:03:05 följande:

Nästa logiska steg, efter lite käbblande och tuppfäktande, är att nuvarande regering upplöses och talmannen får börja om.

Då kan vi kanske få en regering med handlingskraft nog att ta tag i problemen.

På riktigt.

Finns väl fortfarande ingen sida som skulle få majoritet och handlingskraften skulle fortsatt vara tämligen begränsad. 

Möjligen om man gjorde ngn form av koalitionsregering. S+M eller liknande. 
  • Micke
    templar knight skrev 2015-10-09 21:14:22 följande:

Ja då får man börja rensa landet på all skit som har flödat in senaste året.

Vem bryr sig om alliansen eller politik när det kommer till vår överlevnad?

Man måste göra det som krävs och inte det som känns puttinuttigt för stunden.

Mest gynnsamt, välfärd åt svenskar, minst gynnsamt, ta in en massa och belöna dom för sin ansträngning att slå sig genom halva världen med svensk välfärd.

Man behöver inte vara en racketforskare för att räkna ut det där.

Ja nu är det ju politik som det handlar om i slutändan då det är den som reglerar allt du pratar om. 
    Nu är det din åsikt att det är just din överlevnad och dina förmåner som måste gå först. 
    Många andra har en helt annan åsikt, vilket tex syns av insamlade pengar på diverse tv galor, alla frivilligarbetare, det allmänna debattklimatet etc. 

Så att man inte behöver vara raketforskare är sant. Däremot måste man enas om vad målet är. Och just nu finns inget sådant gemensamt mål. Du har ditt mål. Det är inte samma som många andras mål. 

Därför som det inte är så där väldans lätt att lösa som du vill göra sken av. 
Svar på tråden KD lämnar DÖ