Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Engelska skolan - Bra/anus?

I mina ögon är IES mest anus, faktiskt. Har hört mycket negativt om skolan. De är kassa på elevinflytande och på stöd och extra resurser till de elever som behöver det.
    Jag var nyfiken och besökte skolan. Var verkligen inte imponerad. Gick därifrån med en väldigt obehaglig känsla i kroppen, faktiskt. 

I vår stad har den kommunala skolan betydligt mycket bättre rykte.

• Natulcien
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:29:56 följande:
    Jag gissar att det är på grund av selektivt utval. Dvs föräldrar måste söka sig dit, det innebär att eleverna har föräldrar som bryr sig mer om sina barns skolgång. Samma föräldrar har också bättre än snittsvensken lärt sina barn vett och ettikett.

Eller är det verkligen en skillnad i pedagogik? Vari består i så fall den skillnaden?
    Det där tror jag inte alls på. Titta på skolor som Lundsberg t.ex., där det verkligen är ett selektivt urval. Där beter sig ju flera elever som riktiga svin (en av mina bästa vänner har jobbat där så jag har god insikt).
    Och jag tror lika gärna att det kan vara så att även föräldrar som inte bryr sig skickar sina barn till IES så att skolan kan "få ordning" på dem.

Nej, jag tror snarare att det handlar om att de använder bestraffningar och belöningar som förr i tiden. Det var tyst och lugnt i klassrummen förr i tiden också. Man kör en gammaldags, auktoritär stil med bestraffningar. Då är det inte så svårt att ha det tyst i klassrummet.
  • Natulcien
    Punkster skrev 2015-10-11 09:33:31 följande:

Jag har som pedagog besökt Engelska skolan två gånger, en gång på anställningsintervju och en gång på studiebesök. Fick väldigt skumma vibbar av stället båda gångerna. Tydliga maktstrukturer bland personalen, hur man tilltalade varandra, hela stämningen på skolan. Det kändes väldigt uppblåst och tillgjort tyckte jag. 

Du beskrev min känsla på pricken. Hade samma upplevelse när jag besökte IES.
  • Natulcien
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 10:56:02 följande:
    Uppblåst och tillgjort kanske är vad barnen behöver?

Dagens skola där gränsen mellan elev och lärare suddats ut har ju bevisligen misslyckats med att skapa en bra lärande-miljö?
    Nej, det tror jag verkligen inte att någon behöver.

Har gränsen mellan elev och lärare suddats ut!? Hur menar du?
  • Natulcien
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 13:12:29 följande:
    Vad jag menade var att lärarens förmåga att sätta sig i respekt i klassrummet verkar ha försvunnit. Som ett resultat har studieron gjort detsamma.
    Okej? Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter. Men det är ju ingen allmängiltig sanning. Det finns många bra lärare därute som åtnjuter respekt. Det handlar ju bara om att själv visa respekt. Jag tror inte att auktoritär disciplin är rätt väg att gå. Då är det inte respekt man uppnår som lärare, utan rädsla.
Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?