Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Engelska skolan - Bra/anus?

Jag har som pedagog besökt Engelska skolan två gånger, en gång på anställningsintervju och en gång på studiebesök. Fick väldigt skumma vibbar av stället båda gångerna. Tydliga maktstrukturer bland personalen, hur man tilltalade varandra, hela stämningen på skolan. Det kändes väldigt uppblåst och tillgjort tyckte jag. 

Sen är det väl som med alla skolor med speciella pedagogiska inriktningar, det passar några men inte alla. Precis som det är med t.ex. Montesori, Waldorf osv. Jag som pedagog skulle inte trivas där, men det finns säkert andra som trivs som fisken i vattnet. Samma sak med eleverna, uppenbarligen. Den lokala IES-skolan har dessutom väldigt lång kö, vilket ju är ett bevis för att den är populär. Men av vad jag har hört så är det också en hel del av de som börjar som slutar ganska snabbt.

• Punkster
    Dasha skrev 2015-10-11 11:09:16 följande:
    De kanske härmar "finare" skolor i England? Det är väl ungefär så i brittiska skolor.

Kan tänka mig att en del lärare på skolan kommer från Storbrittanien och/eller har jobbat där ett tag.
    Så kan det säkert vara. Och som jag skrev, så finns det säkert både lärare och elever som trivs bra med det. Och säkert så finns det också de som inte gör det. Alla är ju olika. Därför har jag lite svårt att tro att IES-pedagogiken är någon slags universalmedicin som kan lösa alla problemen i skolan. 
Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?