Inlägg från: Magdalena03 |Visa alla inlägg
  • Magdalena03

Engelska skolan - Bra/anus?

Internationella Engelska Skolan är en vinstdrivande skola som delvis ägs av ett amerikanskt riskkapitalbolag. Varje år skickar de många tusen kronor per elev till USA som vinst. Skolan har fördelar men också nackdelar. Det jag tycker är mest negativt är att klasserna är mycket stora, från sexan är man 32 elever per klass. Eftersom de alltid har kö är det alltid 32 elever i varje klass.  Jag vet lärare i min stad som har lämnat skolan på grund av de stora klasserna, de tycker inte att de hinner med alla elever. I min stad var det i år väldigt många lärare som slutade på Engelska skolan.

• Magdalena03

Glömde säga det positiva, det mest positiva är att de upprätthåller disciplin och ornding i skolan, därmed får man studiero och bättre miljö för eleverna. Är ju väldigt tråkigt att inte de kommnala skolorna lyckas med detta! Känner dock till många fler skolor som lyckas ha studiero i skolan, dock väldigt få av dessa är kommunala.

• Magdalena03

Men kommunala skolor som fungerar, där eleverna visar varandra och lärarna respekt och där det råder studiero under dagarna, finns det sådana? Vår gamla kommunala skola anses vara en av de bästa i staden och ändå var det ofta kaos. Jag var med många dagar i skolan, under 5 år tog jag ledigt totalt ca 10 dagar för att vara med i skolan och det jag såg var skrämmande. Nu går mina barn på en friskola och det är jätteskillnad. De utvecklas, de mår bra och de lär sig massor. De behöver inte vara oroliga och rädda utan kan koncentrera sig på att lära sig. Som min dotter säger:" Lärarna på nya skolan är så glada, det ger massor av energi med så glada lärare". På den kommunala skolan var lärarna alltid trötta och det kan jag förstå med alla dessa konflikter och barn som inte klarade av att sitta still och följa undervisningen.

Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?