Engelska skolan - Bra/anus?
Mitt äldsta barn har just börjat på skolan och trivs bra. Han är ett lite känsligt barn som verkligen mår dåligt när det är stökigt i klassrummet. Det verkar funka ok med engelskan (engelska är undervisningsspråk i matte och NO).
Än så länga har återkopplingen till oss föräldrar varit föredömlig då hans lärare ringt två gånger för att stämma av hur det går och snart är det dags för utv.samtal.
Det är lite speciellt, med att man tilltalar läraren med miss/mr efternamn, men det är ju en vanesak. De har ett system med prickar där exvis glömd läxa eller sen ankomst ger en prick och efter 3 prickar får man kvarsittning. På infomötet sa rektorn att beräknad läxtid är 40 minuter/dag i 4:an och det tror jag är mer än i vanliga skolor. Nu har läxmängden ännu inte nått upp till det men det är ett par läxor varje vecka.
Det som också känns nytt, åtminstone för mig som inte är pedagog, är synen på misslyckande. Att det handlar om att man inte har övat tillräckligt, inte att man inte kan. Det går säkert att läsa mer om detta på deras webb om man vill veta mer, men det var en grej som jag tycker är positiv. Minns från min egen skolgång hur jag stämplades som att inte vara "en matteperson" och efter det var ju inte det roligast ämnet i skolan precis.