Inlägg från: Sandra8978 |Visa alla inlägg
  • Sandra8978

Engelska skolan - Bra/anus?

Blev häpen när jag hörde VD:n för Engelska skolan på radio öppet förklara att på deras skola får lärarna stöd och uppmuntran uppifrån för att på riktigt kunna ta kommandot över klassrummet. Bland annat slänger man till sist ut hopplöst stökiga elever från klassrummet.Förvånad

Kotym är ju annars att offra de 75-90% av klassen som sköter sig och vill lära sig. Detta för att bråkstakarna absolut inte ska känna sig "utpekade", eller få sin lärosituation kränkt.

Så Engelska skolan låter ju som det bästa som hänt mig sen skivat bröd.

Har du erfarenhet av Engelska Skolan? Är det så bra som det verkar?

• Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?
  • Sandra8978
    Mangsa skrev 2015-10-09 21:41:00 följande:

Engelska skolan Jakobsberg är superbra!! Bra disciplin, höga krav på eleverna, bra lärare! Har 1 barn där nu och ett som precis börjat gymnasiet. Kunde inte valt bättre skola

Vad är din upplevlse om stämningen mellan elever? 
    Bättre än på en vanlig skola eller typ samma?

Smittar stämningen i klassrummet av sig på rasterna?
  • Sandra8978
    Mangsa skrev 2015-10-10 00:56:52 följande:

Bra system att dom blandar klasserna varje år! Så när som slutar 9an har dom gått med alla i sin årskurs. Det fanns "kamratstödjare" på raster och i skolan. Arbetade väldigt bra mot mobbing. Det är en lugn skola! Inga mobiltelefoner förrutom i cafeterian mina barn har varit lika nöjda som mig!!

Låter onekligen mkt bra, kan tänka mig det finns variation även inom Engelska skolor iofs. Men jag har aldrig hört något negativt om dem, bara positivt.
  • Sandra8978
    Magdalena03 skrev 2015-10-10 11:11:49 följande:

Glömde säga det positiva, det mest positiva är att de upprätthåller disciplin och ornding i skolan, därmed får man studiero och bättre miljö för eleverna. Är ju väldigt tråkigt att inte de kommnala skolorna lyckas med detta! Känner dock till många fler skolor som lyckas ha studiero i skolan, dock väldigt få av dessa är kommunala.

Intressanta inlägg.
    Jag är av princip egentligen emot att skattepengar vikta åt våra skolelever går till amerikanska riskbolag.
    Med det sagt, det är bättre med en klass på 32 där det är studiero, än en på 24 där det är stökigt.

Vad är förklaringen till att man på Engelska skolan lyckas skapa arbetsro?
    Jag gissar att det är på grund av selektivt utval. Dvs föräldrar måste söka sig dit, det innebär att eleverna har föräldrar som bryr sig mer om sina barns skolgång. Samma föräldrar har också bättre än snittsvensken lärt sina barn vett och ettikett.

Eller är det verkligen en skillnad i pedagogik? Vari består i så fall den skillnaden?
  • Sandra8978
    Punkster skrev 2015-10-11 09:33:31 följande:

Jag har som pedagog besökt Engelska skolan två gånger, en gång på anställningsintervju och en gång på studiebesök. Fick väldigt skumma vibbar av stället båda gångerna. Tydliga maktstrukturer bland personalen, hur man tilltalade varandra, hela stämningen på skolan. Det kändes väldigt uppblåst och tillgjort tyckte jag. 

Sen är det väl som med alla skolor med speciella pedagogiska inriktningar, det passar några men inte alla. Precis som det är med t.ex. Montesori, Waldorf osv. Jag som pedagog skulle inte trivas där, men det finns säkert andra som trivs som fisken i vattnet. Samma sak med eleverna, uppenbarligen. Den lokala IES-skolan har dessutom väldigt lång kö, vilket ju är ett bevis för att den är populär. Men av vad jag har hört så är det också en hel del av de som börjar som slutar ganska snabbt.

Ok, tack för inblicken.

Slutsattsen blir nog att jag måste gå dit på studiebesök någon/några gånger för att veta om det skulle passa mig/mina framtida barn.
  • Sandra8978
    Natulcien skrev 2015-10-11 10:47:09 följande:
    Du beskrev min känsla på pricken. Hade samma upplevelse när jag besökte IES.
    Uppblåst och tillgjort kanske är vad barnen behöver?

Dagens skola där gränsen mellan elev och lärare suddats ut har ju bevisligen misslyckats med att skapa en bra lärande-miljö?
  • Sandra8978
    Natulcien skrev 2015-10-11 11:07:35 följande:
    Har gränsen mellan elev och lärare suddats ut!? Hur menar du?
    Vad jag menade var att lärarens förmåga att sätta sig i respekt i klassrummet verkar ha försvunnit. Som ett resultat har studieron gjort detsamma.
  • Sandra8978
    Natulcien skrev 2015-10-11 13:33:34 följande:
    Okej? Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter. Men det är ju ingen allmängiltig sanning. Det finns många bra lärare därute som åtnjuter respekt. Det handlar ju bara om att själv visa respekt. Jag tror inte att auktoritär disciplin är rätt väg att gå. Då är det inte respekt man uppnår som lärare, utan rädsla.
    Jag håller med dig.
    Sann, och positiv, auktoritet är att barnen vet att i grund och botten är det läraren bestämmer, utan att läraren måste påpeka detta frekvent, men genom att eleverna naturligt lyssnar ganska bra till läraren.
    Sedan, om en lärare blir testad av en elev, bör den läraren i mina ögon kunna vara auktoritär och sätta ner foten. Annars blir det djungels lag där de fräckaste eleverna bestämmer, på övrigas bekostnad.
  • Sandra8978
    Magdalena03 skrev 2015-10-11 16:24:09 följande:

Men kommunala skolor som fungerar, där eleverna visar varandra och lärarna respekt och där det råder studiero under dagarna, finns det sådana? Vår gamla kommunala skola anses vara en av de bästa i staden och ändå var det ofta kaos. Jag var med många dagar i skolan, under 5 år tog jag ledigt totalt ca 10 dagar för att vara med i skolan och det jag såg var skrämmande. Nu går mina barn på en friskola och det är jätteskillnad. De utvecklas, de mår bra och de lär sig massor. De behöver inte vara oroliga och rädda utan kan koncentrera sig på att lära sig. Som min dotter säger:" Lärarna på nya skolan är så glada, det ger massor av energi med så glada lärare". På den kommunala skolan var lärarna alltid trötta och det kan jag förstå med alla dessa konflikter och barn som inte klarade av att sitta still och följa undervisningen.

Jag tror det har med ledningen att göra, inte lärarna direkt.
    På kommunala skolor tror jag det finns mer inkompetens högre upp i leden, en oförmåga att stödja neråt. Då är det inte så lätt att sköta sitt jobb som lärare, när man är ansatt från eleverna, och får händerna bakbundna uppifrån pga missriktad pedagogik.
  • Sandra8978
    malle88 skrev 2015-10-15 09:19:10 följande:

Jag vet inte hur det är på alla skolarna men min bror som går där njöt av miljön när han började. Det var

- lugnt i klassrummet (även när läraren inte är där vilket han verkligen var förvånad över)

- tydliga regler för hur man uppför sig och tydliga konsekvenser

- möjlighet till stöd till både dem som ligger före och efter i olika ämnen. Han läser avancerad matte och får extra hjälp i svenska.

Min dotter ställde jag i kö redan vid födelsen. Jag vill inte att hon går i den svenska flumskolan. Jag mådde dåligt av den i alla år. Inte ett enda beslut kunde tas utan att röstas fram, lektionerna fick börjas om stup i ett för att folk kom försent eller inte gjort läxan. Istället för att lära dem att man ska ta lite ansvar och arbeta, så slipper det bli en chock när de börjar arbeta.

Vad tycker din son om stämningen mellan eleverna på raster etc?
    Som en vanlig skola, eller mer eller mindre rått?
  • Sandra8978
    Seven Costanza skrev 2015-10-15 19:21:41 följande:
    Förstår precis hur du menar. I den svenska skolkulturen är både elever och föräldrar generellt ganska ovana vid att det krävs övning och ansträngning för att lyckas i skolan för de allra flesta, 
    Ännu mer tragiskt är att detta är lika sant ändå upp genom gymnasiet och till Universitetet.
    Jag har själv tagit en civilingenjör vid ett av Sveriges bättre universitet och även här är inställningen att låta studenterna passera med minsta möjliga ansträngning.

Universitetet får betalt per utexaminerad student, kvalitet räknas inte in så länge som den inte är fruktansvärt låg.
  • Sandra8978
    Seven Costanza skrev 2015-10-16 19:57:16 följande:
    Ja jag vet tyvärr att det är så, min man flera vänner som är civilingenjörer i grunden har vittnat om det. Min man anser att vem som helst skulle kunna ta sig igenom en civilingenjörsutbildning, 
    Somliga klasskamrater som tog examen var rent ut sagt tröga, iaf jämfört med oss andra, så din man får medhåll från mig.
Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?