Engelska skolan - Bra/anus?
Anus. Jag tackade nej till erbjuden plats på IES. Anledningarna till detta var följande:
-de har många icke behöriga lärare de kommer undan med detta på grund av att de har mycket undervisning på engelska och då krävs inte svensk lärarlegitimation (eller vad det nu heter).
- för mycket fokus på regler och bestraffningar istället för lust att lära (lust att lära är biologiskt men tvång, tävlingar och bestraffningar förstör lusten att lära).
-många offentliga vittnesmål om att eleverna har problem på gymnasiet p g a att IES ägnar sig åt glädjebetyg.
- de körde fultaktik för att få många att svara ja vid val av skola (i alla fall i min kommun). De skickade ut antagningsbesked och krävde att vi skulle tacka ja eller nej innan det kommunala skolvalet ens hade öppnat. Alla övriga friskolor i min kommun följer den kommunala skolans tidplan.
Min yngsta går nu i en annan friskola som är toppen. Den har stort föräldra- och elevinflytande, många lärare har arbetat där i 15+ år, den är väldigt transparent, arbetar aktivt mot mobbning (skolans lokaler är t o m utformade med detta i åtanke) samt framförallt de arbetar aktivt med att barnen ska ha lust att lära.
Jag har en äldre som tyvärr gått i en kommunal skola som nog är en av de värsta i landet. Mycket bråk, många polisanmälningar, skolan bryr sig inte om elever är hemmasittare och de flesta lärare stannar inte ens ett år.
Jag tror att om en skola är bra eller dålig beror mycket på rektor, lärarna och de möjligheter de har att styra och påverka skolan. Det hänger också mycket på om föräldrarna till barnen är engagerade eller inte.