• 1979sandy

    Svenskar i Köpenhamn?

    Hej!

    Nu hoppas jag få massa tips och råd från er svenska tjejer/mammor som flyttat till Köpenhamn.

    Min sambo är dansk och vi ska nu flytta till Köpenhamn pga hans jobb. Inget jag egentligen vill, vill ju att mina barn ska vara svenskar, få den uppväxt jag själv haft med svenska barnsånger/julsånger /svensk skola mm mm. Men vi har pratat mkt och detta är enda utvägen för oss som familj och jag har accepterat detta. Vi får helt enkelt göra det bästa av situationen.

    Är dagis bra I Köpenhamn? Vart tar man sina barn på helger mm? Lekställen, parker, skogar mm?

    Min sambo vet förstås en del, men vill ha tips och råd från er mammor som bor där nu.

    Vi kommer bo i Gentofte kommun.

    Var det svårt att komma in i vardagen?

    Jag har bott i Köpenhamn 1 år med honom innan vi skaffade barn så hr lite koll på stan och vad områdena heter, men då var man ung och glad och brydde sig bara om nattklubbarna. Lite skillnad nu när man tänker hus , barn, bra dagis för sin 1 åring och 3 åring.

    Vande sig barnen fort, med nytt språk och nytt hus på samma gång? Är nog det jag är mest orolig för- Och att hålla kvar allt vad *svenskhet* i dom heter....

    Tack snälla om ni orkar svara! :)

Svar på tråden Svenskar i Köpenhamn?