• Anonym (päivi)

    Mamma vill inte veta av mig sedan jag bad om att låna pengar till IVF!

    Har hamnat i en knepig sits.


    Min mamma och hennes syskon har för en tid sedan ärvt nästan en miljon vardera av en barnlös släkting.


    Jag och min man har försökt få barn via Ivf i många år. Vi har dålig inkomst och har sålt bilen och allt man kan tänkas sälja för att finansiera Ivf-försöken genom åren.


    Det tog emot att till slut vända mig till henne och fråga om ett lån (hade tänkt betala tillbaka månadsvis i den mån jag kunde), men ändå gjorde jag det och hon blev vansinnig på mig och vill nu säga upp kontakten med mig. Hon har även sagt upp kontakten med mitt andra syskon och dennes barn, kan tilläggas. Det var dock för många år sedan.


    Vad gör man? Är jag en dålig dotter som föreslog detta? Finns det fler som skulle ha gjort samma sak, eller skulle ni aldrig ens ha kommit på tanken att fråga om lån för att det är "moraliskt fel"?


     

  • Svar på tråden Mamma vill inte veta av mig sedan jag bad om att låna pengar till IVF!
  • Anonym (9 år)
    Anonym (W) skrev 2015-10-10 10:21:35 följande:
    Inse att det är inte menat att ni ska ha barn och gör nått annat av livet ist för att tigga pengar av släktingar.
    Det var det absolut mest elakaste jag läst på länge!!!! Men du har garanterat inte längtat och kämpat i många år!! Då kontrar jag med att nästa gång du blir sjuk så är det meningen så sök inte hjälp utan finn dig i ditt öde. Ingen skillnad alls anser jag mot den dynga du spred i ditt inlägg! Ofrivillig barnlöshet ärknas som sjukdom. Och du-varför är det då meningen att knarkare,allmänna idioter och alla som ö.h.t inte vill ha barn blir gravida? Varför är det ena meningen när det absolut är opassande, men inte att vi som verkligen vill ha barn får några?

    Det tog 9 år för oss att bli gravida och komma så här långt. Våga komma hit och säga att du missunnar mig barnet!!!
  • Ragdoll83

    Jag tycker att det var en överdriven reaktion av din mamma, är hon religiös eller har någon annan uppfattning som gör hennes reaktion mer rimlig?
    Kan hon inte förstå längtan efter barn?

  • Anonym (päivi)
    Anonym (9 år) skrev 2015-10-10 13:55:13 följande:
    Det var det absolut mest elakaste jag läst på länge!!!! Men du har garanterat inte längtat och kämpat i många år!! Då kontrar jag med att nästa gång du blir sjuk så är det meningen så sök inte hjälp utan finn dig i ditt öde. Ingen skillnad alls anser jag mot den dynga du spred i ditt inlägg! Ofrivillig barnlöshet ärknas som sjukdom. Och du-varför är det då meningen att knarkare,allmänna idioter och alla som ö.h.t inte vill ha barn blir gravida? Varför är det ena meningen när det absolut är opassande, men inte att vi som verkligen vill ha barn får några?

    Det tog 9 år för oss att bli gravida och komma så här långt. Våga komma hit och säga att du missunnar mig barnet!!!
    Väl talat, syster! Skål
    Ragdoll83 skrev 2015-10-10 14:03:04 följande:

    Jag tycker att det var en överdriven reaktion av din mamma, är hon religiös eller har någon annan uppfattning som gör hennes reaktion mer rimlig?
    Kan hon inte förstå längtan efter barn?


    Nä, jag kan inte förstå faktiskt. Hon är inte religiös eller så.
  • Anonym (päivi)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-10-10 10:58:25 följande:

    Du TS pratar om vad du vill ha av henne, men gör du själv något för henne nånsin?


    Jo, det gör jag.
  • Anonym (Rrr)

    Men vilket tråkigt beteende av din mamma!

    Hon har ju så klart rätt att säga nej om hon inte vill, men att säga upp kontakten är ju bara sjukt. Detta oavsett hur många försök ni gjort eller förmåga att betala tillbaka. Nej fy så elakt!

    Håller tummarna för att ni på något sätt kan göra ett till försök och att det lyckas nu när ni vet lite mer om vad som är "fel".

  • Anonym (...)

    Men jag kan tycka att pengarna är din mammas, att göra vad hon vill med. Ni äger inget, har lånat för era försök och även sålt bilen. Jag känner att jag kan förstå om man inte vill att ens barn ska lägga mer på försök som det inte finns någon garanti för.


    Anonym (9 år) skrev 2015-10-10 13:55:13 följande:
    Det var det absolut mest elakaste jag läst på länge!!!! Men du har garanterat inte längtat och kämpat i många år!! Då kontrar jag med att nästa gång du blir sjuk så är det meningen så sök inte hjälp utan finn dig i ditt öde. Ingen skillnad alls anser jag mot den dynga du spred i ditt inlägg! Ofrivillig barnlöshet ärknas som sjukdom. Och du-varför är det då meningen att knarkare,allmänna idioter och alla som ö.h.t inte vill ha barn blir gravida? Varför är det ena meningen när det absolut är opassande, men inte att vi som verkligen vill ha barn får några?

    Det tog 9 år för oss att bli gravida och komma så här långt. Våga komma hit och säga att du missunnar mig barnet!!!
    Det var elakt. Nej det är inte jämförbart. Ts och mannen har inga pengar. Om Ts mamma saknar pengar att hämta ut medicinen så är situationen jämförbar.

    WHO klassar barnlöshet som en sjukdom.
  • Olympia

    Jag får en känsla av att det ligger mer bakom detta än enbart att ts ville låna pengar av sin mamma.

  • Anonym (W)
    Anonym (9 år) skrev 2015-10-10 13:55:13 följande:

    Det var det absolut mest elakaste jag läst på länge!!!! Men du har garanterat inte längtat och kämpat i många år!! Då kontrar jag med att nästa gång du blir sjuk så är det meningen så sök inte hjälp utan finn dig i ditt öde. Ingen skillnad alls anser jag mot den dynga du spred i ditt inlägg! Ofrivillig barnlöshet ärknas som sjukdom. Och du-varför är det då meningen att knarkare,allmänna idioter och alla som ö.h.t inte vill ha barn blir gravida? Varför är det ena meningen när det absolut är opassande, men inte att vi som verkligen vill ha barn får några?

    Det tog 9 år för oss att bli gravida och komma så här långt. Våga komma hit och säga att du missunnar mig barnet!!!


    Jo, i 13 år. Och vet du? Det var inget fel på varken mig eller min dåvarande men efter vi gjort slut och jag träffat en ny blev det barn efter 7 mån. Alla människor är inte menade att föröka sig tillsammans. Så är det bara. Det är inte elakt, det är bara sanningen. Å vaddå missunnar dig? Har jag skrivit nått om nått sånt? Du verkar minst sagt lite rabiat.
  • Anonym (abc)

    Nej det var inte en normal reaktion av din mamma. Om min mamma hade varit i motsvarande situation så skulle hon ha gett pengarna till det barn som behövde IVF på eget initiativ och sedan samma summa till de andra barnen för rättvisans skull. Och om inget arv funnits med i bilden så skulle hon ändå på eget initiativ ge pengar som förskott på arv eller lån om hon inte hade haft så bra ekonomi som hon har.

  • Lavish

    Att hon sa nej till lån är väl begripligt. Kanske inte det du vill höra men det kan ju vara så att hon ser det som att chansen att du ska lyckas bli gravid efter många försök är obefintlig och att det alltså är slöseri med hennes pengar och att du skuldsätter dig ännu mer till ingen nytta. 

    Däremot att hon inte vill ha kontakt med dig efter att du frågade om det är väldigt konstigt. Hur kommer det sig att hon är så het på att säga upp kontakten med sina barn? Trodde hon att du skulle fortsätta att tjata om lånet? Skulle hon drabbas av jobbiga skuldkänslor varje gång hon träffar dig?

Svar på tråden Mamma vill inte veta av mig sedan jag bad om att låna pengar till IVF!