• Anonym (Pyre)

Jag skäms över min dåliga engelska :(

Jag är anställd som kommunikationsansvarig på ett större företag och förväntas alltså kunna engelska, i likhet med alla andra som arbetar på företaget. Jag stöter ofta på problem i jobbet som berör just min bristande engelska. Jag började med engelska sent (i sjätte klass) och all min kurslitteratur på högskolan var på svenska. Mina brister gällande språket gäller kanske inte så mycket det skriftliga och grammatiken (detta behärskar jag relativt bra) som det muntliga och språkförståelsen. Jag finner inte rätt ord när jag ska tala engelska, uttalar orden konstigt och vrickar ofta tungan. Till råga på allt blir det ofta fel (jag missförstår) eller använder fel ord så att den andra personen missuppfattar mig. 

Jag skäms oerhört mycket över detta och sitter ofta på kvällar/helger och försöker lära mig så gott det går, men det är lite som att lära en gammal hund att sitta. Jag är 40+ och min inlärningsförmåga är knappast på topp, jag upplever att den är riktigt usel faktiskt. Det är som att jag har tappat förmågan att lära mig nytt och oavsett hur mycket jag pluggar och läser så fastnar det inte. Frustrerande så att det förslår!  

Är det svårare att lära sig när man kommit upp lite i åldern, eller är det bara jag som är trög numera? När jag var yngre hade jag lätt för att lära. 

Jag känner mig så en klåpare på min arbetsplats och som att jag inte riktigt förtjänar min position - fast jag vet ju att jag gör ett bra jobb i övrigt. Det känns även som att jag är helt ensam om att inte kunna bra engelska, för det är något de flesta är flytande på. 

• Svar på tråden Jag skäms över min dåliga engelska :(
  • ninasord

Men du, jag har knappt något minne av den engelska man läste i skolan öht. och den amerikanska engelskan jag pratar är hyfsad i tanke på att jag rätt sällan brukar språket förutom vid kontakt med en vän borta i staterna. Jag behärskar väl språket till 90% i tal, skriftligt kanske 60%. Saknar väl 10-15% av orden i vardagliga samtal. Språket utvecklas ju också beroende på vilket vokabulär som krävs för uppgiften.

Lyssna på språkkurser, skaffa skype vänner eller bara se på tv-program och filmer.

• Anonym (kurs)

Testa att gå en konverstionskurs (finns ofta på tex ABF eller Medborgarskolan). Det gäller att prata, prata, prata och är inte så lätt när man sitter själv hemma och studerar. Välj en kurs just med fokus på samtal, och inte så mycket grammatik mm.

• ninasord

Jag kan bättre engelska än finska, eftersom jag inte använder språket så (kurs) har helt rätt i att det gäller att prata prata.. då lär man sig både uttal som nya ord konstant.

• Anonym (Tack!)

Men tack för att jag inte är ensam! Jag känner igen mig så väl! Jag är knappt 40 och jag har en liknande tjänst som du. Min engelska är verkligen usel. Jag kan göra mig förstådd men det blir ofta fel i uttalet och jag skäms varje gång. Hemskt! Men jag vet också att jag gör mitt jobb bra i övrigt.

Svårt men man får bara fortsätta så gott det går! Och öva, öva, öva...

• Anonym (Utlandssvensk)

Läs bara engelska böcker
    Se på engelskspråkiga nyheter varje dag
    Lyssna på engelska ljudböcker på väg till/från jobbet.

Practise makes perfect!

• Teddis

Trösta dig med att människor inte lyssnar på varandra. Väldigt vanligt i t.ex. Frankrike enligt min franskalärare. Hon hade svårt att komma in i det svenska att vara tyst och lyssna på den andre. Subjektivt såklart men ändå.

Fokusera och bryt ner det i smådelar. Fokusera på att det viktiga ska vara bra. Dialekt spelar väl ingen roll! Det är überbra om du låter som locals men de flesta bryr sig inte. Det finns ju X antal intressanta talare som bryter. Det är ju bara charmigt och gör så att de minns dig.

En bra sak för att bli bättre är att diskutera kring en sak. Då minns man bra. Vet inte om du förstår mig men så att det blir en grej av ett ord. T.ex "våffeljärn" och så pratar du om pannkakor och hur det smakar fantastiskt och doftar härligt, att du äter det en gång i månaden...

• glutten

Kan du inte be din arbetsgivare om en engelskakurs som kompetensutveckling? Om du själv lägger fram det som att du känner att du behöver det för att kunna göra ett ännu bättre jobb än du gör nu borde de se det som ett bra initiativ från din sida (och en liten kostnad att betala).

• glutten

Eller snarare formulera dig som att du vill kunna komma till din rätt även på engelska. Eftersom du ju är bra på det du gör; det är bara språket som ställer till det.

• Teddis
    glutten skrev 2015-10-10 00:07:18 följande:

Eller snarare formulera dig som att du vill kunna komma till din rätt även på engelska. Eftersom du ju är bra på det du gör; det är bara språket som ställer till det.

Du skulle passa som mentor i arbetslivsfrågor. Så bra sagt.
  • Seven Costanza
    glutten skrev 2015-10-10 00:07:18 följande:

Jättebra tips, det tycker jag absolut att du ska föreslå TS!
  • Anonym (Språka)
    Anonym (Pyre) skrev 2015-10-09 22:51:53 följande:

Mina brister gällande språket gäller kanske inte så mycket det skriftliga och grammatiken (detta behärskar jag relativt bra) som det muntliga och språkförståelsen. Jag finner inte rätt ord när jag ska tala engelska, uttalar orden konstigt och vrickar ofta tungan. Till råga på allt blir det ofta fel (jag missförstår) eller använder fel ord så att den andra personen missuppfattar mig. 

För hörförståelse använd engelska ljudböcker: För gratis ljudböcker på engelska se: librivox.org/

För uttal läs högt ur en engelsk bok. Det kan kännas lite obekvämt att sitta och läsa högt för sig själv men det hjälper faktiskt. Du kan även föröka härma uttalen i de engelska ljudböckerna.

För ordförråd så är det läsning och till viss del ljudböcker som gäller.

Sedan handlar det bara om regelbundenhet och uthållighet.

Idealet skulle vara att tala engelska med någon men eftersom få personer har den möjligheten i vardagen så får man använda andra metoder som t.ex. de jag  nämnt ovan.
  • Anonym (Ljudböcker)

När jag var nästan 40 fick jag ett jobb där jag förväntades tala engelska och på pappret kunde jag väl engelska.. Men jag hade nog max talat engelska 1 timme totalt i mitt liv..

Mina första presentationer på engelska lärde jag mig utantill .. Mumlade fram allt och hörde bara hur svenskt mitt uttal var..sedan blev jag skickad på ett uppdrag där jag trodde jag skulle presenter ämne X på svenska .. Istället var det ämne Y på engelska.. Jag fick improvisera och det gick strålande .. Sen släppte rädslan ..

Numera vågar jag t.om skämta på engelska och skämta åt mina egna grammatiska missar. Jag tror vi svenskar talar betydligt bättre engelska än vi tror .. Tips att förbättra engelskan .. Ladda ner app med svåra ord till amerikanska SAT tester.. Lär ett ord om dagen och använd ordet dagen efter .. Ljudböcker på engelska ..storytel har jätte många .. Engelska böcker .. Köp på loppis ..diskutera på engelska forum
    Lycka till

• Anonym (Ursäkta)
    Anonym (Ljudböcker) skrev 2015-10-12 20:25:37 följande:

När jag var nästan 40 fick jag ett jobb där jag förväntades tala engelska och på pappret kunde jag väl engelska.. Men jag hade nog max talat engelska 1 timme totalt i mitt liv..

Mina första presentationer på engelska lärde jag mig utantill .. Mumlade fram allt och hörde bara hur svenskt mitt uttal var..sedan blev jag skickad på ett uppdrag där jag trodde jag skulle presenter ämne X på svenska .. Istället var det ämne Y på engelska.. Jag fick improvisera och det gick strålande .. Sen släppte rädslan ..

Numera vågar jag t.om skämta på engelska och skämta åt mina egna grammatiska missar. Jag tror vi svenskar talar betydligt bättre engelska än vi tror .. Tips att förbättra engelskan .. Ladda ner app med svåra ord till amerikanska SAT tester.. Lär ett ord om dagen och använd ordet dagen efter .. Ljudböcker på engelska ..storytel har jätte många .. Engelska böcker .. Köp på loppis ..diskutera på engelska forum

Lycka till

Vad är det för app?
Svar på tråden Jag skäms över min dåliga engelska :(