Jag skäms över min dåliga engelska :(
Jag är anställd som kommunikationsansvarig på ett större företag och förväntas alltså kunna engelska, i likhet med alla andra som arbetar på företaget. Jag stöter ofta på problem i jobbet som berör just min bristande engelska. Jag började med engelska sent (i sjätte klass) och all min kurslitteratur på högskolan var på svenska. Mina brister gällande språket gäller kanske inte så mycket det skriftliga och grammatiken (detta behärskar jag relativt bra) som det muntliga och språkförståelsen. Jag finner inte rätt ord när jag ska tala engelska, uttalar orden konstigt och vrickar ofta tungan. Till råga på allt blir det ofta fel (jag missförstår) eller använder fel ord så att den andra personen missuppfattar mig.
Jag skäms oerhört mycket över detta och sitter ofta på kvällar/helger och försöker lära mig så gott det går, men det är lite som att lära en gammal hund att sitta. Jag är 40+ och min inlärningsförmåga är knappast på topp, jag upplever att den är riktigt usel faktiskt. Det är som att jag har tappat förmågan att lära mig nytt och oavsett hur mycket jag pluggar och läser så fastnar det inte. Frustrerande så att det förslår!
Är det svårare att lära sig när man kommit upp lite i åldern, eller är det bara jag som är trög numera? När jag var yngre hade jag lätt för att lära.
Jag känner mig så en klåpare på min arbetsplats och som att jag inte riktigt förtjänar min position - fast jag vet ju att jag gör ett bra jobb i övrigt. Det känns även som att jag är helt ensam om att inte kunna bra engelska, för det är något de flesta är flytande på.