• Brumma

Oense om flytt/ledsen dotter

Lagligt - nej SJÄLVKLART har du inte rätt att flytta barnet och byta skola. Och JA pappan har laglig rätt att ha kvar henne i skolan hos sig. Vill ni fortsätta ha vv får ni köra henne till skolan. Annars blir det vh hos er. Alternativet är att ni stämmer för hela boendet. Där kommer dottern få komma till tals men det är inte alls säkert att rätten håller med dig och henne om vad som är bäst för henne.

Är lite förbluffad för att du lägger dotterns dåliga mående på pappan. Det är inte han som satt dottern i denna situation utan du.

• Brumma
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 09:59:50 följande:

Hade det vart min dotters önskan att bo hos sin pappa hade jag respekterat det och låtit henne bo där. Nu är det inte så, utan hon vill bo hos oss.

Denna önskan är ingen nyhet utan vart även när hon bott vv.

Skolan och rektor är insatta i det hela. Och jag inser självklart att det kan tyckas väldigt själviskt och egoistiskt av mig att flytta. Samtidigt har det vart 7 års evig kamp med pappan om än det ena än det andra och jag har idag ytterligare barn att ta hänsyn till.

Igen, jag hade låtit min dotter bo hos sin pappa om hon velat det men nu är inte fallet så.

Fast. Det är DU som framtvinga ett val.

Att dottern tidigare sagt att hon vill bo hos er är inte samma sak som att hon faktiskt vill der eller greppar vad det innebär. Det är därför det TYDLIGT står i föräldrabalken att det är FÖRÄLDRARNA som skall ta sådana beslut. Ett barn skall INTE behöva välja och har inte det konsekvenstänkande som krävs för att tillfullo förstå vad ett sådant val innebär. Att sätta ett barn i den situationen och låta henne välja är INTE OK!

Många barn säger en sak till ena föräldern och en annan till den andra föräldern. De är väldigt bra på att känna av och säga det som gör föräldern glad (tex "jag vill flytta med er" eller " jag vill bo mer hos er").

Min bonus tex har under sin uppväxt många gånger sagt att hon vill flytta till oss (pappan och mig, bobusmqmma) till sin mamma säger hon tvärtom... Hon ville inte åka hem till sin mamma när hon var yngre. Men när hon var hos mamma ville hon inte åka hit.

En tioåring är inte redo för att besluta om sådant, inte ens om hon är en mogen o jordnära tioåring...
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 10:36:43 följande:

Hej TS,

värst vad folk här går igång på att trycka ner dig mitt i din jobbiga situation.

Jag hatar såna människor. 

Jag tycker övriga inlägg visserligen belyser viktiga synpunkter, men är åt helvete för svart/vita i sitt tänk.

Men det är lätt att tycka att andra föräldrar borde "ta sitt ansvar och komma överrens med den andre föräldern" när man själv aldrig haft ett obstinat och aggresivt ex. Det har jag dock, så jag vet lite av hur din situation kan vara. Därför har du min sympati. Du har också min sympati för att ni väljer att flytta, vi kommer snart vara i en liknande situation här, och tanken att jag resten av mitt liv skulle anpassa mig till mitt galna ex är mkt främmande.

10-åringen vill bo med er. Varför bryr sig övriga inlägg inte om barnets vilja i saken?

Med det sagt.

Risken är ju rätt stor att du förlorar vv som de säger här, eftersom du är den som flyttar, och istället får vh. Skulle det fungera? Ditt barns önskan lyssnas mer på när hon är ca 12 år, som regel. Vill hon fortfarande bo med er då borde det vara betydligt lättare att få igenom detta. Vad jag vet beror det iofs också på personlig mognad. 

När mitt barn skulle börja skola vägrade exet skriva på något, till slut tog soss beslut att hon skulle skrivas in. Men då hade jag haft barnet mitt boende endast hemma hos mig ett halvår.

Som jag ser det, utan att vara expert, måste du stämma pappan.

Väger de in ert barns önskan tillräckligt, kan du få igenom det.
    Självklart bryr vi oss om dotterns vilja. Men som jag, med flera, påpekat skall ett barn inte behöva sättas i en situation där barnet behöver välja. Jag påpekar oxå att det inte är säkert att barnet talar sanning när barnet säger att det vill följa med vid flytten samt att det är svårt för ett barn att förstå konsekvenserna av sådana val.

Nej. Det finns ingen tolvårsgräns där barnet får säga sitt. Det har aldrig funnits ngn sådan åldersgräns. Det står däremot att barns vilja skall tas i beaktande oavsett ålder men att det är barnets bästa som avgör. Det är ju inte alltid förenligt med barnets vilja.

Ja. Rent lagligt så skall barnet fortsätta vara skrivet hos den förälder som bor närmast den skola barnet redan går i. Om boendet är växelvist och föräldrarna är oense. En förälder får ju inte heller flytta barnets folkbokföring utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 10:39:00 följande:

Vad ger dig rätten att döma TS lämplighet som förälder?

Självklart har hon vägt in sitt barns bästa i ekvationen.

Föräldrar som du, som tror att det bästa som finns är att göra sig själv till martyr.

Det står inget om att det är barnets bästa att flytta. Bara att TS med sambo får närmare till jobbet.. det är, enligt mig, inte ens i närheten av tillräckliga skäl för att exkludera en förälder ur sitt barns liv.

Vad har martyr med saken att göra? Att se till att barnet har tillgång till båda sina föräldrar i vardagen. Du vet - man kan ha ett fullgott liv ändå så att göra sig till martyr har inget med saken att göra.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:01:18 följande:

Intressant eftersom jag pratade med soss förra veckan angående vår pågående vårdandstvist och detta är vad de sa.

Mkt intressant att de hänvisar till ngt som inte står i lagen ja.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:00:00 följande:

Martyr har med saken att göra.

TS ska tänka på sitt barns bästa OCH sitt eget.

Annars är man inte en bra förälder utan en martyr. Många av er här verkar vara det sistnämda.

Jag är absolut ingen martyr. Men jag har valt att sätta två barn till livet och deras bästa går före mitt det har inget med nartyrskap att göra utan en grundläggande övertygelse om att barnen är viktigare. Deras möjlighet att vara lika mkt hos båda föräldrarna går helt klart över att få halvvägs till arbetet (som det ju handlar om här).
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:21:23 följande:

Jag håller med dig, barnet ska inte behöva känna ansvar för detta.

Och samtidigt, i fall som detta frågar soss alltid barnet lite hur den känner, hur det funkar etc. Så det går inte att undvika att barnet känner ansvaret för det. Tyvärr!

Det är en väldig skillnad att bli tillfrågad utan att en förälder påverkar svaret och att bli tillfrågad av en förälder. Att överhuvudtaget sätta barnet i situationen från första början tycker jag är illa och inte i barnets bästa. Här har barnet att välja på att inte få bo hos sina syskon eller att förlora kontakten med pappan. Då handlar det inte längre om att låta barnet välja vad barnet vill utan låta barnet välja det som gör minstallationen ont av två dåliga val...
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:22:52 följande:

Kul att du är självironisk utan att förstå det.

Vem har talat om åldersgräns på att lyssna på barn? Självklart lyssnar soss på barnet.

Vad vi pratar om är vid vilken ålder man fäster större tyngd till barnets önskan.

Fast det finns ingen sådan gräns heller... de lägger däremot vikt på mognad.

Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:45:03 följande:

Jag antar du refererar till mitt tidigare inlägg där mitt barns placering på skola försenades pga att faderns svar uteblev?

Soc tog där beslutet att eftersom barnet bodde hos mig till 100%, skulle barnet gå i den skola jag angivit.

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt ser ut.

Nej. Jag skriver bara att rent lagligt har soc inte mandat att bestämma ngt sådant. De kan göra en utredning som de sedan kan presentera för rätten son i sin tur kan välja om de håller med eller inte. Att det inte gått rätt till i er situation beklagar jag men kan inte göra hållas ansvarig för att veta att soc (och skolan) inte följer lagen.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:41:53 följande:

Du missförstår, det är inte att jag inte förstår dig. Det är ganska lätt att förstå dig.

Kul för övrigt att det är nytt för dig att platsen du jobbar på i folkmun kallas för soss. Man undrar vad det är mer som du missat, hoppas du inte gör alltför mycket skada.

Har ALDRIG varit med om att soc kallas för soss. Förutom i de fall där stavning inte varit skribentens starka sida.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter