• Brumma

Oense om flytt/ledsen dotter

Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:48:49 följande:

Kanske kan det vara så att man kan ha tumregler, sätt man oftast agerar på, trots att dessa inte står i en lagtext?

I stil med "oftast är barn i runt 12-års åldern så mogna att man lyssnar i högre grad på deras önskan än om de vore betydligt yngre".

Förstår du vad jag menar?

Absolut. Men det var inte så jag uppfattade att du skrev. Jag skrev att ingen åldersgräns finns utan att barnets vilja skall tas i beaktande oavsett ålder men med hänsyn till mognad. Du svarade då att det var konstigt att de hänvisat till tolv år. Inte att de hänvisade till ngn tumregel angående barnets mognad.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:50:07 följande:

Nej.

Mamman och pappan har tillsammans ansvar för detta.

Ja. Och här är det inte pappan som väljer att försvåra det utan mamman.

JAG har ett ansvar till att mina barn har en bra relation med båda föräldrarna. Att deras pappa har samma ansvar tar ju inte bort mitt, eller hur?
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:16:42 följande:

Jag tycker det är viktigtare med TS barns välmående än att diskutera grammatik.

Jag självklart ber om ursäkt för att jag likt andra inte stavar Soc så som du vill.

Alltså.

Du kan ju inte beskylla ngn för att inte veta att det "i folkmun" kallas soss och dessutom dra paralleller till att personen "förhoppningsvis inte missar mer på sitt jobb" och sedan beskylla personen för att vilja diskutera grammatik när det är du som haft fel och gått på om det?!?och dessutom försöka "prata ner" personen för att du inte stavar som "personen vill" när det i själva verket är precis så större delen av Sverige stavar det...

Du verkar ha en fantastisk förmåga i att inte se det du själv gjort fel och överföra konflikters ursprung enbart på andra personer...
  • Brumma
    whitestar skrev 2015-10-10 13:25:51 följande:

Alltså, jag håller inte riktigt med om att det ät TS fel som flyttar! Man kan ju inte sätta bara Ett barn i första rummet, det här handlar om en hel familj som får bättre av att flytta. Båda vuxna får mindre pendlingsavstånd till jobben, blir mer tid över till familjen, småbarnen brhöver säkert inte vara lika länge på dagis o fritte osv dock är en annan fråga huruvida dottern ska bo kvar hos sin far el flytta med för växelvis boende blir nog svårt. Tror det bästa är att gå via familjerätten då ni vuxna inte är överens

Det är inte TS fel att hon flyttar? Vems är det annars? Självklart kan det finnas en mängd olika anledningar men det är knappast pappans fel att dottern mår dåligt över mammans flytt..
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:54:39 följande:

Vad vill du ha mer än en ursäkt för min bristande svenska?

Det vore ju bra om du kunde sluta lägga över ansvaret på andra för de brister du själv har kanske. . Att du stavar fel stör mig inte det minsta, men att du pratar ned ngn annan och får det att låta som om de är trångsynta o otrevliga när du själv haft fel är det värre med..
  • Brumma
    whitestar skrev 2015-10-10 14:51:36 följande:

Som samhället ser ut så är det inte helt enkelt, man måste ju som ta dom jobb som finns! O flytta dit

Fast nu handlar det ju inte om att flytta för att få jobb utan för att komma närmare befintligt jobb..
  • Brumma
    whitestar skrev 2015-10-10 20:46:00 följande:

Äh, blev ju fel på det inlägget Brumma skrev jag ju! Skulle ju inte avsluta det så

Nej såg det. Fast mitt svar blir ju ändå att det inte gällde flytt för jobb ;)
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 21:59:05 följande:

Hon har sin dotter sedan före nya familjen och alltså en skyldighet att se till dotterns behov först och främst.

Här håller jag inte med. Ett barn kan inte sättas före sina syskon för att det barnet råkar vara fött först.. snacka om att lära barn att de är olika mkt värda..
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 23:26:12 följande:

Barnen är födda och uppvuxna på samma ort. Varför skulle barnen ha behov av att byta bostadsort??

Tänk efter ordentligt utan att blanda in mammans och pappans pendlingstider!

Fast nu läste du nog inte vad jag satte mig emot.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 23:37:05 följande:

Så klart inte, Man kan skaffa barn på löpande band och sen strunta i om alla mår bra. I det här fallet verkar det vara viktigare att yngsta barnen får flytta än att flickan har en nära relation med sin far!

Hur klokt är det?

Jag har inte skrivit att det är klokt. Tvärtom faktiskt. Men jag motsätter att ett barns behov skall gå före ENBART baserat på att det barnet råkar vara fött först. Vilket var vad du skrev i inlägget jag besvarade..
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter