micromat skrev 2015-10-12 14:07:30 följande:
Vilken tur då att man får tycka olika.
Aha så du anser att ts manipulerar barnet? Hur manipulerar hon barnet enligt dig? Är det för att hon frågar barnet vad det vill som gör att hon manipulerar det?
Att skolan varit idioter i ditt fall och du har reagerat på det är helt rätt. Men det är inte bara i ditt fall skolan gör fel. Att det varit som du säger i ditt fal betyder inte att det är så i ts fall. Det kanske inte ens var så att barnet blev manipulerat i ditt fall heller.
Att ts ex beter sig som ett rövhål okynnesanmäler osv betyder inte heller att du är/varit det i ditt fall.
Jag har märkt att fäder gärna drar det kortet att mammor manipulerar sina barn. Det för att fäderna inte vill/vågar lyssna på sina barn eller på mammorna när både mammor och barn säger att det är si eller så. Utan då har mammorna givetvis manipulerat sina barn till att säga att dom mår dåligt eller att dom inte vill åka till farmor på semestern eller vad det nu än må va.
Vem ska hämta barnet? Visst polis kanske kan hämta det men det är ju egentligen bara om det finns en dom. En förälder har ingen specialrätt att tränga sig in i ett hus föräldern inte är välkommen in i. Det är ett lagbrott och kan vara straffbart.
13? Det finns ingenting som säger att när ett barn är 13 lyssnar man på det. Det har varit ett allmänt och uttalat synsätt att när ett barn är 12 år är det tillräckligt moget för att kunna bestämma och bli lyssnat på. Socialtjänster/tingsrätter mfl har börjat gå ifrån det synsättet mer och mer och säger nu mera att man ska lyssna på ett barn som uttrycker sin egna vilja det oavsett ålder. Man tar hänsyn till individen och dess vilja. Sen tar man kanske mer hänsyn till en 10-åring än en 6- åring.
Jag har inte lovat någonting, ser du att jag har skrivit att jag lovar någonting? Nej jag har skrivit vad som troligtvis skulle kunna ske. Dels om hon tar dottern med sig vid flytt eller om hon skulle stämma fadern för boende. Återigen, hur manipulerar ts sitt barn? Eller är det bara något du inbillar dig att ts gör det?
Förövrigt kan ts dotter må dåligt av att redan idag bo hos fadern, det vet vi inget om men det är ingen omöjlighet.
Du vet inte vad du pratar om.
Att barnet ens sitter i situationen och tror sig vara den som ska välja var barnet ska bo är tragiskt. En god förälder sätter inte sitt barn i den sitsen och det är min fasta åsikt.
I de fallen så är det socialtjänsten i undantagsfall i samarbete med polisen, som hämtar barn på domstolens order.
13 år är det som gäller angående verkställighet.
Att föräldrar och domstol ska lyssna på barn gäller alla åldrar. Att lyssna på barns åsikter är inte samma sak som att barn får bestämma.
Ska man verkligen få veta ett barns åsikter så ska en opartisk utbildad person prata med barnet. Barn svarar gärna som föräldrar förväntar sig.