• JillyJ

Ska jag ta hem min katt efter vår skilsmässa?

Flyttade ur villan i våras och har flyttat till ett mullrigt radhusområde medan exmaken bor kvar med katten.

Jag köpte honom när han var en liten unge och han var helt klart "min" katt, han var hos mig under hela sin uppväxt när jag var gravid och föräldraledig och han tydde sig tydligt och uteslutande till mig. Han är 6,5 år nu.

Min granne har påpekat att han sörjt och fortfarande gör det, men exmaken tar hand om honom och han är ju uppvuxen i huset som är väldigt omringat av natur och skog. Men jag ser på honom att han är ledsen i ansiktet och idag hoppade han upp i min famn och ville inte hoppa ner, han satt vid min bil när jag åkte och tittade på mig

• Svar på tråden Ska jag ta hem min katt efter vår skilsmässa?
  • JillyJ
    JillyJ skrev 2015-10-10 13:11:48 följande:

Flyttade ur villan i våras och har flyttat till ett mullrigt radhusområde medan exmaken bor kvar med katten.

Jag köpte honom när han var en liten unge och han var helt klart "min" katt, han var hos mig under hela sin uppväxt när jag var gravid och föräldraledig och han tydde sig tydligt och uteslutande till mig. Han är 6,5 år nu.

Min granne har påpekat att han sörjt och fortfarande gör det, men exmaken tar hand om honom och han är ju uppvuxen i huset som är väldigt omringat av natur och skog. Men jag ser på honom att han är ledsen i ansiktet och idag hoppade han upp i min famn och ville inte hoppa ner, han satt vid min bil när jag åkte och tittade på mig

Jag var ju inte alls klar med inlägget!

Hur som helst, är en katt mer bunden till en plats eller en person? Vad ska jag göra, jag saknar ju honom väldigt och vi har starka band men jag är orolig att han inte skulle trivas hos mig och vill absolut inte stressa honom.
  • Jemp

Jag tror inte att katten lider av att bo kvar själv.

Generellt är ju radhusområden inte lämpliga eller säkra för utekatt så det beror väl på om du tror att han kan acceptera att bara vara inne.

• Tonensu

Jag hade nog provat ta hem honom till mig. Du kan ju se om han blir gladare av det. Annars finns ju alltid möjligheten att flytta hem honom igen till huset, men jag tycker det är värt ett försök med tanke på hur ledsen han verkar vara utan dig.

Svar på tråden Ska jag ta hem min katt efter vår skilsmässa?