• Suncica

Privat donator och närstående adoption

Hej!

Jag och min fru överväger alternativet med privat donator, har testat både insemination och IVF i Danmark utan en bebis i famnen, än. Funderar på att testa heminsemination och testa bli gravida med färsk sperma. Har redan spenderat multum hittills så att inte spendera fler hundra tusen till lockar också :)

Undrar om det finns något lesbiskt par här som har använt sig av en privat donator och fått barn? Min konkreta fråga handlar om det juridiska. Har förstått (och tycker) det bästa verkar vara om donator tar på sig faderskapet men sedan rekommenderar att min fru adopterar ett eventuellt barn. Att ljuga att man haft en one night stand när man är gifta känns inte bra :) Vi vill inte ha något från donatorn sen och jag undrar hur det blir efter närstående adoption? Vi vill sedan uppfostra barnet själva och inte kräva något från donatorn. Att barnet får träffa honom när hen är 18 är ett plus för oss, men inget krav. Så när närstående adoption gått igenom, kan man betrakta donatorn som 'ute ur bilden' rent juridiskt? Vet att det låter fult och tycker det är så fint med dessa män som vill hjälpa men ni förstår vad jag menar :)

• Svar på tråden Privat donator och närstående adoption
  • lilly

Om ni gör en insemination så måste din maka godkänna denna. Om det sen är sannolikt att barnet avlats genom denna insemination så kommer din fru anses vara barnets förälder redan vis födseln. Donatorn kommer således inte att ha något juridisk band till barnet överhuvudtaget och ingen adoption behövs, se 1 kap 9 paragraf i Föräldrabalken.

Barnet kommer, när h*n är tillräckligt mogen, ha rätt att ta del av uppgifter om donatorn.

• Suncica

Nope så är det inte när man gör heminsemination :) Tills min fru närståendeadopterat har hon inga rättigheter till barnet. Men när hon gjort det och om donator gått med på det, undrar jag vad händer med honom sedan, avsäger han sig rätten till barnet sen också?

Det du beskriver händer om man gör insemination via vården och då bara i Sverige. Men tack i alla fall :)

• Biet
    Suncica skrev 2015-10-11 12:39:02 följande:

Nope så är det inte när man gör heminsemination :) Tills min fru närståendeadopterat har hon inga rättigheter till barnet. Men när hon gjort det och om donator gått med på det, undrar jag vad händer med honom sedan, avsäger han sig rätten till barnet sen också?

Det du beskriver händer om man gör insemination via vården och då bara i Sverige. Men tack i alla fall :)

Hej, jag vet svaret för jag fungerar som en donator och har gjort detta.

Ja, mannen är juridisk förälder tills dess att adoptionen går igenom. Efter det övergår allt juridiskt ansvar till den adopterande mamman. Donatorn/fadern i detta fallet avsägersig i detta fallet allt i samma sekund och har efter det inga skyldigheter eller rättigheter till barnet.
Svar på tråden Privat donator och närstående adoption