Privat donator och närstående adoption
Hej!
Jag och min fru överväger alternativet med privat donator, har testat både insemination och IVF i Danmark utan en bebis i famnen, än. Funderar på att testa heminsemination och testa bli gravida med färsk sperma. Har redan spenderat multum hittills så att inte spendera fler hundra tusen till lockar också :)
Undrar om det finns något lesbiskt par här som har använt sig av en privat donator och fått barn? Min konkreta fråga handlar om det juridiska. Har förstått (och tycker) det bästa verkar vara om donator tar på sig faderskapet men sedan rekommenderar att min fru adopterar ett eventuellt barn. Att ljuga att man haft en one night stand när man är gifta känns inte bra :) Vi vill inte ha något från donatorn sen och jag undrar hur det blir efter närstående adoption? Vi vill sedan uppfostra barnet själva och inte kräva något från donatorn. Att barnet får träffa honom när hen är 18 är ett plus för oss, men inget krav. Så när närstående adoption gått igenom, kan man betrakta donatorn som 'ute ur bilden' rent juridiskt? Vet att det låter fult och tycker det är så fint med dessa män som vill hjälpa men ni förstår vad jag menar :)