• tage6655

    Svärföräldrar med helt annan syn på måltider

    Jag har egentligen bra och snälla svärföräldrar, tillika farmor och farfar till mitt barn. Vi har dock ett problem när vi ses.... måltiderna. För mig är det jätteviktigt att mitt 4-åriga barn äter regelbundna tider med huvudmålen frukost, lunch, middag och med mellanmål där emellan. Problemet är att de äter på helt andra tider och dessutom inte tycker att huvudmål är viktigt. 

    De äter istället en gång per dag vid helt oregelbundna tider från dag till dag. Resten av dagen äter man mackor, frukt och fika. När jag säger att det är dags för mitt barn att äta lunch så föreslår de frukt och mackor. Vi har pratat om detta och jag har sagt att regelbundna huvudmål är viktigt för mig, men det verkar inte som att de förstår/respekterar.

    Om det bara var för en dag så gjorde det inte så mycket. Men de bor långt borta och när vi ses så blir det flera dygn i sträck. Jag vet att det här problemet inte är så stort, men det är ändå en stress för mig varje gång vi ses.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Svärföräldrar med helt annan syn på måltider
  • Grus grus

    Ta med matlådor som du enkelt bara kan värma upp om det är känsligt att du står och lagar mat i deras kök. Då behöver du bara fixa lite tillbehör som att koka potatis/pasta/ris/grönsaker till.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • grind

    Slappna av. Viktigt för dig!

    Jaha. Barnet klarar sig bra.

    Tröttsamt med föräldrar som blåser upp struntsaker i sin iver att vara bättre föräldrar. I slutändan blir de sämre föräldrar eftersom de förstör relationer med andra vuxna. TS är ett bra ezempel. Droppa det.

    Oregelbundna huvudmål några dagar per år. Hjälp. Barnet kommer att bli förstört... eller inte

  • Anonym (Enkelt...)

    Köp med egen mat/ta med matlådor om du inte vill ta från dom, om ni vet att ni ska stanna några dagar.

  • viseversa

    Mina svärföräldrarna har samma syn på mat. Lunch för dom är fil och flingor. När vi är där lagar VI lunch till oss och barnen. Så får svärisarna äta vad dom vill till lunch. Varför göra ett problem av något som inte är ett problem?

  • Smarthuvud

    Varför är det jätteviktigt för DIG att ditt barn äter måltider på fasta tider? Vad skulle hända enligt dig, om ditt bRn åt frukt och mackor?

  • Alexi

    Men det är väl bara att fixa mat till barnet på de tider som passar er, strunt samma att svärföräldrarna inte äter då. Vi har alltid varit helt i ofas med svärföräldrarna om måltider, de äter frukost 10-11 och lunch kanske en macka och kaffe ibland bara. Men vi ger ju barnen frukost när de vaknar och lunch 11-12, inga problem.

Svar på tråden Svärföräldrar med helt annan syn på måltider